Jump to content
Annons

Metal pod xt pre EQ mixning


schandorff

Recommended Posts

Hallå alla! =)

God jul å gott nytt jävla år på er! =)

Joo jag håller på å spelar in en sida här hemma

så behövde jag tips å grejer för..ja själva arbetet

har hört mkt gott om denna sidan..(som jag tydligen va medlem i) iallfall!

så jag tänkte bara smaska på med lite grejer här hoho

Jag kör med Pod xt pro med en EQ som heter så mkt som Ultragraph pro 2 x 15 band EQ

frekvens ligger så här på banden 20 40 63 100 160 250 400 630 1k 1,6k 2,5k 4k 6.3k 10k 16k (jag är väldigt tydlig) hoh hoh

så kör jag med ett ljudkort som heter Ua-25 kanske eller nått

Metal pack i hela poden å sånt

så kör jag cubase sx3 med waves pluggar å lite sånt

sen kör jag trummor med DFHS

kort å gott så hade varit skoj å höra från människor över vårt avlånga land hur man kan använda detta på mkt bra sett

jag får väl lägga upp nått klipp här när jag vågar å kommer på hur man gör

men just det jag undrar lite nu om någon har nån bra EQ kurva man kan köra metal gitarrer på? även bas heh

det är väldigt frustrerande när man inte får det å låta som man vill 🙂

så bomba mig med fina tips å kanske nått roligt skämt 🙂

wiho!

gott nytt!

Mvh patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hallå alla! =)

God jul å gott nytt jävla år på er! =)

Joo jag håller på å spelar in en sida här hemma

så behövde jag tips å grejer för..ja själva arbetet

har hört mkt gott om denna sidan..(som jag tydligen va medlem i) iallfall!

så jag tänkte bara smaska på med lite grejer här hoho

Jag kör med Pod xt pro med en EQ som heter så mkt som Ultragraph pro 2 x 15 band EQ

frekvens ligger så här på banden 20 40 63 100 160 250 400 630 1k 1,6k 2,5k 4k 6.3k 10k 16k (jag är väldigt tydlig) hoh hoh

så kör jag med ett ljudkort som heter Ua-25 kanske eller nått

Metal pack i hela poden å sånt

så kör jag cubase sx3 med waves pluggar å lite sånt

sen kör jag trummor med DFHS

kort å gott så hade varit skoj å höra från människor över vårt avlånga land hur man kan använda detta på mkt bra sett

jag får väl lägga upp nått klipp här när jag vågar å kommer på hur man gör

men just det jag undrar lite nu om någon har nån bra EQ kurva man kan köra metal gitarrer på? även bas heh

det är väldigt frustrerande när man inte får det å låta som man vill :rolleyes:

så bomba mig med fina tips å kanske nått roligt skämt :rolleyes:

wiho!

gott nytt!

Mvh patrik

Och hur vill du att det ska låta? Det är ju en smaksak när det gäller EQ. Det jag EQar passar inte nödvändigtvis dig. Du får skruva tills du får fram ett ljud som passar dig. Fanns bra tips från en medlem på det här forumet som hade sin artikel i tidningen studio för länge sen. Nr 4/05. Finns väl fortfarande att ladda ned som pdf tror jag. Skaffa den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt härligt !

joo efter som det är trash/döds/metal eller vad man kallar det

så vill man ju ha nått ljud som i kanske At the gates Slaughter of the soul eller kanske nått slayer stuk

eller varför inte meshuggah

det är jävligt svårt å säja nu när jag tänker på det :rolleyes:

men när jag spelar in så lägger jag en gitarr i varje kanal alltså jag pannorerar en till vänster å en till höger

man kanske skall lägga 4a gitarrer i stället för 2?

ska man köra samma ljud å inställningar på dem då?

(ursäkta min stavning så här på natten)

=)

Redigerat av schandorff
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt härligt !

joo efter som det är trash/döds/metal eller vad man kallar det

så vill man ju ha nått ljud som i kanske At the gates Slaughter of the soul eller kanske nått slayer stuk

eller varför inte meshuggah

det är jävligt svårt å säja nu när jag tänker på det :rolleyes:

men när jag spelar in så lägger jag en gitarr i varje kanal alltså jag pannorerar en till vänster å en till höger

man kanske skall lägga 4a gitarrer i stället för 2?

ska man köra samma ljud å inställningar på dem då?

(ursäkta min stavning så här på natten)

=)

Om du är fullständig novis så är det huvudsakliga metalsoundet i form av den sköna hängmattan. Dvs lite mer bas, lite mindre mellan och lite mer diskant.

För att få tyngd och pondus, använd mindre dist och dubba flera gånger

Det viktigaste är dock att du spelar snortight, och med auktoritet och djävlarannama.

Glömmer du bort om du spelar höger eller vänster kanal under inspelning så brukar det vara ok :rolleyes:

Nu djävlar går jag och lägger mej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga tvärt emot tidigare talare. Spelar du själv så visst, men när du spelar in så är hängmattan din fiende.

Testa att notcha bort lite sus som ligger runt 5khz.

4 tagningar är ofta bättre än 2. Boosta mellanregister, skär under typ 80hz och över 12khz. Använd en tubescreamer, eller simuleringen av en tubescreamer med lite gain och mycket drive och snåla istället på disten på själva förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

hoho

skoj med svar ^^

joo jag kör ju med mkt mellan så jag får lite chugg iallfall 😉

men den ljud filen jag har använt nu på dom 2 första tagningar ser ut så här

Dist ca kl 1

bass samma

Mid full

treb ca kl 1 där mä

pres kl..säj två 🙂

men jag funderar på lägga dom två andra gitarrerna med typ sån väldigt mkt chugg gitarr bog bottom fast det kanske är bäst å lägga bara med samma ljud för större effekt?, helvete jag har ju spelat in allt får väl spela om alla låtar i så fall haha det har jag förvisso gjort för tredje gången nu heh 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry men är ju helt omöjligt att säga hur du ska eqa din gura! Speciellt utan att få höra hur det låter.

Har spelat in ganska mycket med podxt, tycker att den lägger på ett helt eget fint lager med äckligt fizz runt 9-10k som jag brukar få notcha bort. Line6's MetalPack för podden är ett måste också, köra med 5150-modellen med shitlåg gain typ 3-4 och en TS9 med lite lagom kräm i så doubletrackar du det eller möjligen quadtrackar om man är försiktig..

Sen brukar jag oftast highpassa guror ganska högt runt 75-80hz och låta basgitarren göra sitt ist.. Mids är bra men inte för mycket fan, om man inte diggar Soilworks nya platta förstås 🙂 Mids är ju svårt beror ju helt på utgångsläget i podpatchen men jag brukar spela in med mycket mids och sen cutta bort det med eqn i Tools så har man iaf midsen där om man vill ha mer. Mids ger chug men mindre gain ger också chug!

Panning är fan viktigt med, vid doubletracking är det ju inte mycket mer än att dra ut skiten hö/vä men man kan få till ett fett ljud om man quadtrackar med olika mickar och pannar ut hö/vä sen de andra tracksen 75% hö/vä eller dylikt och med lägre volym eller tvärtom osv.. Sen kan du ju alltid prova lägga skitlite verb på gurorna med =) O kom ihåg att guror ofta låter skit ensamma, utanför mixen, så lyssna med trummor o bas också..

Fan hade ju ett par riktigt schyssta podpatchar som jag kunde skickat men jag råkade döda min pod med en kopp kaffe för ett tag sen 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Snor tråden lite, är det värt att lägga ner dom extra slantarna det kostar med ett metal-pack till sin POD XT? Har precis köpt en och undrar om det verkligen är värt det? Kom med era erfarenheter!

Tycker metalpack är grymt värt pengarna, köp två för en och sno fxpack också! De nya stärkarmodellerna har betydligt mindre diskant brus och är allmänt megatrevliga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snor tråden lite, är det värt att lägga ner dom extra slantarna det kostar med ett metal-pack till sin POD XT? Har precis köpt en och undrar om det verkligen är värt det? Kom med era erfarenheter!

Deras Mesa-modell (Diamond Plate) och 5150-modell (Mississippi Criminal) är värda alla pengar metal pack kostar. Väldigt bra modelleringar och verklighetstrogna som bara den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snor tråden lite, är det värt att lägga ner dom extra slantarna det kostar med ett metal-pack till sin POD XT? Har precis köpt en och undrar om det verkligen är värt det? Kom med era erfarenheter!

Deras Mesa-modell (Diamond Plate) och 5150-modell (Mississippi Criminal) är värda alla pengar metal pack kostar. Väldigt bra modelleringar och verklighetstrogna som bara den 🙂

Ofasen, blir nog att uppgradera då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snor tråden lite, är det värt att lägga ner dom extra slantarna det kostar med ett metal-pack till sin POD XT? Har precis köpt en och undrar om det verkligen är värt det? Kom med era erfarenheter!

Deras Mesa-modell (Diamond Plate) och 5150-modell (Mississippi Criminal) är värda alla pengar metal pack kostar. Väldigt bra modelleringar och verklighetstrogna som bara den 🙂

Ofasen, blir nog att uppgradera då!

På direkten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Snor tråden lite, är det värt att lägga ner dom extra slantarna det kostar med ett metal-pack till sin POD XT? Har precis köpt en och undrar om det verkligen är värt det? Kom med era erfarenheter!

Deras Mesa-modell (Diamond Plate) och 5150-modell (Mississippi Criminal) är värda alla pengar metal pack kostar. Väldigt bra modelleringar och verklighetstrogna som bara den 😛

Ofasen, blir nog att uppgradera då!

På direkten 🙂

Shite, nu blev man ju inte mindre sugen på att få igång metal packet hemma, fick det i julklapp av min bror men har inte fått nätet i nya lägenheten än (seg-Tele2..) så jag har inte kunnat tanka det. Har Guitarport för övrigt. Men det verkar ju som att man har trevligheter at se fram emot då!

Chuggachugga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helvete nu har cubase sparkat mig i pungen!!

Hade man tänkt spela in sång i går så öppnar man projektet där alla låtar ligger i,

"This may be due to the sampleclock being set to external sync"

heej va gött fick löst det, men gick inte å rädda dom gammla projekten, fan fan

Men Podxt med packs låter bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)
Jag skulle säga tvärt emot tidigare talare. Spelar du själv så visst, men när du spelar in så är hängmattan din fiende.

Testa att notcha bort lite sus som ligger runt 5khz.

4 tagningar är ofta bättre än 2. Boosta mellanregister, skär under typ 80hz och över 12khz. Använd en tubescreamer, eller simuleringen av en tubescreamer med lite gain och mycket drive och snåla istället på disten på själva förstärkaren.

Precis min åsikt. Att Notcha 5khz är MYCKET viktigt på PODxt'n eftersom där (och även 11khz för övrigt) ligger det mesta av digitalproblemen med all Line6 utrustning (POD X3 vet jag inte än). Allt beror på att programmeringen av mjukvaran i maskinen utnyttjar processorns kapacitet och inte vad som låter bäst. Det så kallade "fissliga" karaktären beror på detta. Eftersom Distortion är det svåraste som en dator kan emulera, krävs det groteskt mycke CPU för att göra det bra = dyr hårdvara = inget för Line6. 🙂

PODxt är för övrigt 5-7 år gammal. Kom ni ihåg vilken speed på datorn ni hade? 1000mhz? 1500? Som sagt, utvecklingen går fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Snor tråden lite, är det värt att lägga ner dom extra slantarna det kostar med ett metal-pack till sin POD XT? Har precis köpt en och undrar om det verkligen är värt det? Kom med era erfarenheter!

Deras Mesa-modell (Diamond Plate) och 5150-modell (Mississippi Criminal) är värda alla pengar metal pack kostar. Väldigt bra modelleringar och verklighetstrogna som bara den 🙂

Ofasen, blir nog att uppgradera då!

På direkten 😆

kör själv toneport och köpte metalpaketet direkt eftersom jag inte var helt nöjd med det som ingick i köpet. mina favvosar är Bomber ûb=Bogner '02 Uberschall och Brit Silver=Marshall® '87 Silver Jubilee 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga tvärt emot tidigare talare. Spelar du själv så visst, men när du spelar in så är hängmattan din fiende.

Testa att notcha bort lite sus som ligger runt 5khz.

4 tagningar är ofta bättre än 2. Boosta mellanregister, skär under typ 80hz och över 12khz. Använd en tubescreamer, eller simuleringen av en tubescreamer med lite gain och mycket drive och snåla istället på disten på själva förstärkaren.

Precis min åsikt. Att Notcha 5khz är MYCKET viktigt på PODxt'n eftersom där (och även 11khz för övrigt) ligger det mesta av digitalproblemen med all Line6 utrustning (POD X3 vet jag inte än). Allt beror på att programmeringen av mjukvaran i maskinen utnyttjar processorns kapacitet och inte vad som låter bäst. Det så kallade "fissliga" karaktären beror på detta. Eftersom Distortion är det svåraste som en dator kan emulera, krävs det groteskt mycke CPU för att göra det bra = dyr hårdvara = inget för Line6. 😆

PODxt är för övrigt 5-7 år gammal. Kom ni ihåg vilken speed på datorn ni hade? 1000mhz? 1500? Som sagt, utvecklingen går fort.

I så fall borde ju detta vara åtgärdat på X3:an men jag vet dock inte hur det ligger till med den saken. Har dock för mig att Line 6 inte hade alltför mycket att säga om "fizzproblemet" för ett par-tre år sedan när det var på tapeten på deras forum. Att skära vissa frkv precis som du nämnder ovan framfördes utan att det hörsammades av Line 6. Har inte hört något om Fizz på X3 ännu i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga tvärt emot tidigare talare. Spelar du själv så visst, men när du spelar in så är hängmattan din fiende.

Testa att notcha bort lite sus som ligger runt 5khz.

4 tagningar är ofta bättre än 2. Boosta mellanregister, skär under typ 80hz och över 12khz. Använd en tubescreamer, eller simuleringen av en tubescreamer med lite gain och mycket drive och snåla istället på disten på själva förstärkaren.

Precis min åsikt. Att Notcha 5khz är MYCKET viktigt på PODxt'n eftersom där (och även 11khz för övrigt) ligger det mesta av digitalproblemen med all Line6 utrustning (POD X3 vet jag inte än). Allt beror på att programmeringen av mjukvaran i maskinen utnyttjar processorns kapacitet och inte vad som låter bäst. Det så kallade "fissliga" karaktären beror på detta. Eftersom Distortion är det svåraste som en dator kan emulera, krävs det groteskt mycke CPU för att göra det bra = dyr hårdvara = inget för Line6. 😆

PODxt är för övrigt 5-7 år gammal. Kom ni ihåg vilken speed på datorn ni hade? 1000mhz? 1500? Som sagt, utvecklingen går fort.

I så fall borde ju detta vara åtgärdat på X3:an men jag vet dock inte hur det ligger till med den saken. Har dock för mig att Line 6 inte hade alltför mycket att säga om "fizzproblemet" för ett par-tre år sedan när det var på tapeten på deras forum. Att skära vissa frkv precis som du nämnder ovan framfördes utan att det hörsammades av Line 6. Har inte hört något om Fizz på X3 ännu i alla fall.

Jag litar inte ett dugg på att detta kommer vara åtgärdat på ett bra tag. Inte en enda digital förstärkarsimulering har hittills undkommit detta problemet, och jag gissar på att det inte lär fixas än på ett tag. I dagsläget har majoriteten god prestanda, och tror att detta är programmeringskomplikationer överlag. Amplitube 2, Guitarrig 2 bland andra har identiska problem vid just de här nämnda frekvenserna, och inte minst sagt trasienthanteringens problem bland simulatorer. Nej, jag tror att transistorer och rör kommer att äga den här marknaden bra länge till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)

Det här kanske skulle bli en bra ny tråd? "Gitarrförstärkar simulatorer - för och nackdelar" eller nåt? Finns det (orkar inte söka)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)
Nån Som har provat VettaHead II ? en digital top jag funderar kraftigt på att skaffa. eller ahh jag kommer nog skaffa den snarast, men är det samma historia där eller?

Karaktären är densamma, men det låter inte riktigt lika illa. Det är dock samma problem med en 5 år gammal processor. Den klarar inte att göra det perfekt. Det gäller för övrigt högtalar impulserna dom använder. Jag testade Revalver 2 och körde den på max. Min 3800+ gick genast upp till 70% CPU, men det lät bra. När jag sen sänkte kvaliteten i Revalvern så lät den lite Line6-aktigt, med en CPU på 12%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...