Jump to content
Annons

Externt Ljudkort för mina behov


Shoota

Recommended Posts

Inte ljudkvalite i toppklass, smärre brister i byggkvaliteten. Låg fördröjning

Detta var dom exakta orden som stod i ljudkortsguiden, dom hade i ett nummer.

Jag vet inte hur det kommer sig att alla är nöjda :rolleyes:

Är den värd en extra tusen spänn i jämnförelse med EMU 0404 Usb?

Om du värdesätter låg latency, låg CPU-belastning och fler in/ut-gångar (och en riktigt bra hörlursförstärkare) så tycker jag att svaret blir ja. 0404 USB är dock inget dåligt kort om den matchar dina krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Inte ljudkvalite i toppklass, smärre brister i byggkvaliteten. Låg fördröjning

Studios uppfattning verkar gå stick i stäv med SOS på de flästa punkter;

"summary

Great sound, surprising mixing power under the hood, and excellent build quality. The list price is more than fair, yet shop around and the Firebox becomes a bargain. So shop around!

"

http://www.soundonsound.com/sos/jul05/articles/firebox.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick hem ett Tascam US-122L. USB 2, 2xXLR med fantommatning, 2xline (funkar båda som instrumentingångar), 2xanalog ut (R och L), midi in, midi ut och hörlurs uttag. Riktigt låg fördröjning och dessutom snyggt! Gick loss för knappa tusenlappen.

Enligt SOS så är det väldigt hög latency på Tascams USB-kort. Har de fel?

”Cubase output latency was declared as 17.23ms (14.3ms of 'extra' buffering over the 2.9ms of the software buffers), which is significantly higher than that of any other interface I've measured to date” *

* Soundonsound, juli 2007.

Vore kul att få detta dementerat eller bekräftat.

Kan varken bekfräfta eller dementera, jag har inte mätt upp några exakta siffror men jag har o andra sidan inte upplevt någon märkbar fördröjning i ljudet när jag spelat in.

Enligt Jam och Tascam själva ska det kunna nå upp (ner?) till noll i fördröjning men jag antar att det bara lär vara PR snack.

Ok, detta jag skrev ovan vara bara skitsnack, läste på paketet att det står:

"Zero-latency direct input monitoring"

Jag ber om ursäkt för det jag påstod men hävdar fortfarande att det inte är nån märkbar fördröjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick hem ett Tascam US-122L. USB 2, 2xXLR med fantommatning, 2xline (funkar båda som instrumentingångar), 2xanalog ut (R och L), midi in, midi ut och hörlurs uttag. Riktigt låg fördröjning och dessutom snyggt! Gick loss för knappa tusenlappen.

Enligt SOS så är det väldigt hög latency på Tascams USB-kort. Har de fel?

”Cubase output latency was declared as 17.23ms (14.3ms of 'extra' buffering over the 2.9ms of the software buffers), which is significantly higher than that of any other interface I've measured to date” *

* Soundonsound, juli 2007.

Vore kul att få detta dementerat eller bekräftat.

Kan varken bekfräfta eller dementera, jag har inte mätt upp några exakta siffror men jag har o andra sidan inte upplevt någon märkbar fördröjning i ljudet när jag spelat in.

Enligt Jam och Tascam själva ska det kunna nå upp (ner?) till noll i fördröjning men jag antar att det bara lär vara PR snack.

Ok, detta jag skrev ovan vara bara skitsnack, läste på paketet att det står:

"Zero-latency direct input monitoring"

Jag ber om ursäkt för det jag påstod men hävdar fortfarande att det inte är nån märkbar fördröjning.

Spela in är en sak (och då finns det "direktlyssning"), men om man triggar virtuella instrument med midiklaviatur så är latencyn väldigt viktig (och märkbar) om den ligger över 10-12 ms (totalt, inte bara siffran som visas i programmen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ljudkvalite i toppklass, smärre brister i byggkvaliteten. Låg fördröjning

Studios uppfattning verkar gå stick i stäv med SOS på de flästa punkter;

"summary

Great sound, surprising mixing power under the hood, and excellent build quality. The list price is more than fair, yet shop around and the Firebox becomes a bargain. So shop around!

"

http://www.soundonsound.com/sos/jul05/articles/firebox.htm

Den som läser guiden förstår också precis varför vi inte är odelat positiva till bland annat ljudet. De mätningar vi gjorde visade nämligen att kortet gör en lågpassfiltrering för långt ned vid inspelning i klockfrekvenser över 44.1 kilohertz. Och såvitt vi vet, så har inte några nya drivrutiner kommit som åtgärdar problemet.

Mina tidigare kommentarer om detta:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=228219

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ljudkvalite i toppklass, smärre brister i byggkvaliteten. Låg fördröjning

Detta var dom exakta orden som stod i ljudkortsguiden, dom hade i ett nummer.

Jag vet inte hur det kommer sig att alla är nöjda 🥰

Är den värd en extra tusen spänn i jämnförelse med EMU 0404 Usb?

Har också varit inne på 0404 USB, som onekligen verkar vara ett mycket bra kort. Här finns ett antal recensioner om du är intresserad.

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...amp;nav=reviews

Jag har trots detta övervägt att inte köpa kortet, då jag som du vill använda mycket mjukvaruinstrument och pluggar. Har därför funderat mer på Focusrite Saffire (ca 4295 kr - men har sett billigare, inkl. Cubase LE) och Saffire LE (ca 2995 kr, inkl Ableton Live Lite, BFD lite m fl). Båda är Firewirekort, men Saffire har DSP inbyggt. Kostar lite mer, men kanske underlättar användadet av mjukvarusyntar.

Läs mer: http://www.focusrite.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det dansmannen, man sätter ribban lite högre och lite högre sen tillsist hamnar man på rätt stora summor. Jag hade ju föredratt nått för 4-5 tusen men realistiskt sätt, så hade inte min ekonomi gjort det. Runt det priser på EMU 0404 usb så är den i med i toppen. Jag hoppas bara inte denna Cpu belastning med usb, är något som är väldigt märkbart..för då är jag körd 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ljudkvalite i toppklass, smärre brister i byggkvaliteten. Låg fördröjning

Studios uppfattning verkar gå stick i stäv med SOS på de flästa punkter;

"summary

Great sound, surprising mixing power under the hood, and excellent build quality. The list price is more than fair, yet shop around and the Firebox becomes a bargain. So shop around!

"

http://www.soundonsound.com/sos/jul05/articles/firebox.htm

Den som läser guiden förstår också precis varför vi inte är odelat positiva till bland annat ljudet. De mätningar vi gjorde visade nämligen att kortet gör en lågpassfiltrering för långt ned vid inspelning i klockfrekvenser över 44.1 kilohertz. Och såvitt vi vet, så har inte några nya drivrutiner kommit som åtgärdar problemet.

Mina tidigare kommentarer om detta:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=228219

Är detta något ni kunde höra vid A-B-blindtest?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga en sak om EMU, hade ett PCI EMU kort som motsvarar USB2 versionen som nämns i denna tråd och jag blev väldigt besviken över drivrutinerna och de interna konflikter jag fick pga mitt moderkortchip. När det väl funkade så lät det toppen men mycket strul blev det. De M-Audio och Presonus kort jag har går mycket stabilare så skulle rekommendera ett ljudkort av dessa i första hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga en sak om EMU, hade ett PCI EMU kort som motsvarar USB2 versionen som nämns i denna tråd och jag blev väldigt besviken över drivrutinerna och de interna konflikter jag fick pga mitt moderkortchip. När det väl funkade så lät det toppen men mycket strul blev det. De M-Audio och Presonus kort jag har går mycket stabilare så skulle rekommendera ett ljudkort av dessa i första hand.

"Despite the almost identical names, the 0404 USB 2.0 interface under review here is a different beast from the original 0404 (the numbers merely specify the numbers of inputs and outputs)."

...

"As long as musicians realise that it's not simply a desktop version of the PCI model"

// SoundonSound.com

http://www.soundonsound.com/sos/jan07/articles/emu0404.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...