Jump to content
Annons

Vad är vitsen med mixerbord?


3millimetersPlektrum

Recommended Posts

Jo, det här har jag aldrig riktigt fattat...

Vad är vitsen med mixerbord i en studio, när det finns micpreamps med många XLR-in som man justerar ingångsnivån på. Med ett mixerbord måste man ju först sköta ingångsnivån på alla kanaler SEN själva kanalvolymen. Dessutom finns det ju en virtuell mixer i datorn!

Jag vet att frågan kan låta dum men jag måste bara ha svar från en kunnig på det här. 😊

PS. Jag förstår att mixerbord är nödvändigt i live-sammanhang och proffsstudios där det behövs mer än 12 kanaler samtidig inspelning, men i en hobby- /hemstudio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

för att kunna styra volymen på många saker samtidigt ex.

sen har du ju eq, tappningar och ibland kompressorer i bord. då sköter man det för hand.. dessutom drar en helanalog mixer ingen processorkraft, och det låter annorlunda.. förutom typ behringermixrar, de brusar bara. 😉

jag kör med ett soundtracsbord från -78.. har riktigt mkt karaktär och låter snorbra.. färgar mkt och fett.. har gjort ritkigt mysiga mixar på det bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I en liten hemstudio finns det ingen vits med ett mixerbord - om man inte går på väldigt dyra prylar för att man är ute efter den speciella färgning de ger, men det är inte direkt budgetklass man pratar om då... 😉

Man ska upp i höga prislägen på hårdvara för att slå de bättre pluggarna på fingrarna numera - och med plugins, har man dessutom fördelen att man inte behöver köpa en separat kompressor, eq etc till varje kanal, som man måste med hårdvaran.

Själv kör jag mixerfritt, eftersom jag tycker att det är bekvämare och det ger mig den kvalitet jag vill ha, till ett rimligt pris. Jag har visserligen lite extrema prylar för att vara en hemstudio, men jag skulle inte vilja gå tillbaks till att köra med en mixer oavsett vilket.

När jag bytte från ett analogt 24-kanalsbord till ett digitalt, så var jag orolig att jag skulle sakna den omedelbara överblicken som man har på ett analogt bord där varje enskild ratt har sin speciella funktion - men den saknaden uteblev. När jag bestämde mig för att byta till en mixerfri miljö, så var jag lite orolig för ungefär samma sak - men bara lite, eftersom jag ju inte hade saknat det analoga bordet det allra minsta - och på den vägen är det...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag tror mest feta mixerbord fungerar som en penisförlängare.

Jo visst finns det dem som tycker att det blir bättre ju mer man har av knappar, rattar, skjutreglage och lampor som blinkar! Men ett mixerbord är enligt mig direkt nödvändigt om man spelar in t.ex. trumset. Dels för att man oftast behöver rätt många kanaler (samtidigt) till ett trumset, men ibland även för ljudets skull. Ofta så EQ:ar man trumsetet två gånger. En gång i det externa mixerbordet som sedan skickas in till datorn och sedan en gång inne i datorns EQ. Detta är ett mycket vanligt sätt att hantera trumset på i den professionella studion även i dagens hårddiskinspelningstid. Den som har ett externt mixerbord hemma kan ju också använda sig av denna princip, men för att detta arbetssätt ska bli bra så bör man veta i varje fall hyfsat bra hur man ska EQ:a det externa mixerbordets trumkanaler. Dessutom så bör det externa mixerbordet helst ha svepfilter på EQ:n för i annat fall så tappar man en del av själva poängen...men dock inte hela poängen. Med detta arbetssätt så finns det också en risk att man rattar bort sig om man inte har riktig koll på vad man gör. Då kan det vara bättre att göra EQ-sättningen i datorn istället eftersom man då kan backa tillbaka med EQ:n och börja om på nytt om det inte låter bra. I detta fall använder man mixerbordet mest för att få tillgång till alla kanaler som trumsetet kräver för mickarna om man inte har tillräckligt många mickingångar på sitt ljudkort.

En annan fördel med ett externt mixerbord är att man lättare kan ha en fast uppkoppling eftersom man då kan slippa att behöva koppla i och ur kablar när man ska byta instrument. Men denna fördel är ju beroende av vad man har för teknisk utrustning, instrument och mixerbordets kapacitet. En kompis till mig har t.ex. två externa synthar, ett standard trumset, två sångmickar, en uppmickad el-gitarrförstärkare och en guitar-port. Han har alltid dessa instrument/mickar fast installerade på sitt 24-kanaliga mixerbord och slipper på det viset koppla in och ur hela tiden vilket gör det väldigt bekvämt. Han får enligt mitt tycke lite mer liv i sina inspelningar också efter som ett analogt externt mixerbord ger lite färgning på olika sätt som ofta kan ge lite mer liv. Men då är mixerbordet inte av det allra enklaste form men trots detta ett mycket billigt bord.

Ska man då använda sig av ett extern mixerbord eller inte? Tja...personligen tycker jag att det beror på flera omständigheter som gör att i varje fall jag inte kan svara varken JA eller NEJ bara sådär rakt av. Men ska man ha ett externt bord så ska man ju ha det enbart för nyttans skull om det tillför någonting och inte för att det kanske ska se lite läckrare och kaxigare ut! Om det på något sätt tillför någon nytta/förbättring så varför inte? Om det inte tillför någon nytta/förbättring....varför ska man då ha ett extern mixerbord? 94,386 % av hemmapularna klarar sig trots allt helt utan något externt mixerbord eftersom de flesta inte spelar in akustiska trumset. Misstänker jag.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

I en modern hemstudio finns väl i dagens läge inget större behov av et mixbord.. Men som Ludgopelle säger.. Ska du spela in många kanaler samtidigt och kanske har ett ljudkort som bara klarar 4 inkanaler samtidigt så funkar ju mixbordet som en utmärkt mux för ljudet.. Ett analogt mixbord har ju ofta många fler kanaler med micpreamps och man kan hitta billiga begagnade mixbord nu för tiden.. Fast ett välljudande mixbord med fler än 12 kanaler på får man ändå betala motsvarande ett dyrt mångkanalsljudkort.

Sen finns det ju mixbord som kombinerar bra analoga micpreamps och mixkretsar med digitala interface mot dator också.. Ett sådant mixbord är ju egentligen ett mångkanaligt ljudkort redan.. Exempel på bra sådan mixbord är t.ex Mackies onyx-serie.. Kolla in t.ex http://www.mackie.com/products/onyx1620/index.html

Om man t.ex har ett gäng bra analoga effekter i form av t.ex kompressorer och analoga bandekeon etc.. Då är det bra att ha ett analogt mixbord föt att kunna utnyttja effekterna.. Men har man inga sånna prylar så kan man lika väl använda digitala motsvarigheter för dessa effekter.. Så kallade plugins..

Men är du ny med det här så klarar du dig gott med ett bra ljudkort och en bra micpreamp och sen mixa i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixerbord eller inte, så behöver man ändå ha ett ljudkort med tillräckligt många ingångar för att kunna spela in allt på separata spår - och då kan man enligt min mening hellre satsa på enbart ljudkort med preamps, som t ex MOTU 8Pre, där man har 8 preamps inbyggda - och om man behöver ännu fler, så lägger man till en lämplig preamp med ADAT Lightpipe ut, som kopplas in på 8Pre's Lightpipe-ingång - alternativt ett ljudkort med många lineingångar och lägga till externa preamps till det.

Man slipper då risken att man gör något fel vid inspelningstillfället, eftersom man spelar in "rent" - och därmed kan man jobba förutsättningslöst vid mixen.

Det är inte heller alla mixerbord som ger möjlighet att få ut signalen EFTER kanallimpan på Direct Out-utgångarna, utan då får man ofta gå upp en bit i pris... Vanligast på billigare är att man måste ta ut signalen till ljudkortet från Insert på mixern - och då blir det som regel direkt efter preampen, så att man aldrig går igenom eq och alltså inte har nytta av något annat i mixern vid inspelningen...

I en hemstudio ser jag alltså ingen som helst anledning att köra med en platskrävande mixer - men det finns förstås olika uppfattnngar om det, så vad jag tycker är ingen orubblig naturlag... 🙂😮

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är roligt att ratta! Och jag är fullständigt gravallvarlig.

Skaffa några brudar då att ratta på :rolleyes:

Håller med Claes till fullo, mixern har spelat ut sin roll i hemmiljö,

när signalerna kan plockas via adatinterface vad det gäller synthar eller mickar ect ect..

Vill man skruva å ratta finns ju altid controllers att pilla med..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är roligt att ratta! Och jag är fullständigt gravallvarlig.

Jag håller med. Men jag skulle hellre isf skaffa en kontrollyta =)

...förutom om jag råka ha äckligt mycket pengar å stor studio, för då skulle ja nämligen köpa ett fett NEVE! Men de kostar rätt mycket pengar och det är först när man kommer upp i dessa feta bord som jag tycker en analog mixer är värd att mixa på. ...men det är bara mitt tycke...

EDIT: ja, kontrollyta ja, Biran hann visst före.. :rolleyes:

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är roligt att ratta! Och jag är fullständigt gravallvarlig.

Jag håller med. Men jag skulle hellre isf skaffa en kontrollyta =)

...förutom om jag råka ha äckligt mycket pengar å stor studio, för då skulle ja nämligen köpa ett fett NEVE! Men de kostar rätt mycket pengar och det är först när man kommer upp i dessa feta bord som jag tycker en analog mixer är värd att mixa på. ...men det är bara mitt tycke...

EDIT: ja, kontrollyta ja, Biran hann visst före.. 😊

Eller varför inte ett SSL... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixerbord eller inte, så behöver man ändå ha ett ljudkort med tillräckligt många ingångar för att kunna spela in allt på separata spår - och då kan man enligt min mening hellre satsa på enbart ljudkort med preamps, som t ex MOTU 8Pre, där man har 8 preamps inbyggda - och om man behöver ännu fler, så lägger man till en lämplig preamp med ADAT Lightpipe ut, som kopplas in på 8Pre's Lightpipe-ingång - alternativt ett ljudkort med många lineingångar och lägga till externa preamps till det.

Man slipper då risken att man gör något fel vid inspelningstillfället, eftersom man spelar in "rent" - och därmed kan man jobba förutsättningslöst vid mixen.

Det är inte heller alla mixerbord som ger möjlighet att få ut signalen EFTER kanallimpan på Direct Out-utgångarna, utan då får man ofta gå upp en bit i pris... Vanligast på billigare är att man måste ta ut signalen till ljudkortet från Insert på mixern - och då blir det som regel direkt efter preampen, så att man aldrig går igenom eq och alltså inte har nytta av något annat i mixern vid inspelningen...

I en hemstudio ser jag alltså ingen som helst anledning att köra med en platskrävande mixer - men det finns förstås olika uppfattnngar om det, så vad jag tycker är ingen orubblig naturlag... 🙂😉

Håller med dig Claes. 🙂 Jag spelar hellre in via min FirePod så att man får helt råa ljudfiler på hårddisken att lattja med. Sedan i framtiden om man vill ha och göra med "the real thing" så kanske man skaffar på sig en rullbandare som man skickar ut vissa ljud till och vrider inputratten en bra bit över kl. 12. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder ett mixerbord för att koppla in mina synthar. Det skulle säkert funka lika bra med ett större ljudkort när det gäller inspelning och så, men ett ljudkort med 14 ingångar kostar klart mer än vad jag betalat för mitt 2-kanalsljudkort + min 14-kanalsmixer.

Och hur bra funkar det att koppla allt via ett ljudkort de gånger jag bara känner för att sitta och småklinka lite utan att starta datorn?

Och det där med färgning kan ju va viktigt, även om man inte har ett superdyrt mixerbord. Att överstyra ingångarna på mixern ger i vissa fall en ganska så trevligt och kontrollerbar distortion utan att man behöver plocka fram en distpedal... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Lite gammal tråd men onödigt att starta en ny när det nästan handlar om samma sak. Jag har varit inne påatt köpa ett 003 men efter lite besök i en riktigt professionell studio så fick jag tips om t.ex. MACKIE ONYX 1640 med firewire. Då jag sak spela in band av olika slag behöver jag många ingångar/pre-amps. Så i mitt fall passar det bättre med ett analogt mixerbord än ett 003 eller dyl, tror jag. +att jag har hört att mic pre-ampsen i MACKIE ONYX 1640 ska vara riktigt bra! Ska jag köpa ett 003+några andra ljudkort för att få 16kanaler behöver jag lägga ner bra mycket mer pengarn än 14000:- som amckiebordet kostar (med firewire). Sen är det jobbigt att hålla på i datorn och mixa med 16-kanaler samtidigt.

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mixa och spela in live-gig så är det en bra produkt, annars vete katten om jag tycker det är så upphetsande...

Vad tycker du jag ska ha för grejer om jag ska spela in band (behöver 16kanaler)? Jag vill använda Pro Tools

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mixa och spela in live-gig så är det en bra produkt, annars vete katten om jag tycker det är så upphetsande...

Vad tycker du jag ska ha för grejer om jag ska spela in band (behöver 16kanaler)? Jag vill använda Pro Tools

digi002r och kanske något mindre 16kanals bord.. kanske en mackie 8bus kan göra det du behöver...

ofärgat och helt ok.

edit: ett rack med en racktone-dator, ett digi00xr (x=1,2 eller 3) och 2 line audio 8mp kan göra ditt jobb med. då behöver du bara plugga in racket, en skärm och tang.bord + mus, så är det bara att köra.

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mixa och spela in live-gig så är det en bra produkt, annars vete katten om jag tycker det är så upphetsande...

Vad tycker du jag ska ha för grejer om jag ska spela in band (behöver 16kanaler)? Jag vill använda Pro Tools

digi002r och kanske något mindre 16kanals bord.. kanske en mackie 8bus kan göra det du behöver...

ofärgat och helt ok.

edit: ett rack med en racktone-dator, ett digi00xr (x=1,2 eller 3) och 2 line audio 8mp kan göra ditt jobb med. då behöver du bara plugga in racket, en skärm och tang.bord + mus, så är det bara att köra.

Line Audios preamps är väldigt prisvärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mixa och spela in live-gig så är det en bra produkt, annars vete katten om jag tycker det är så upphetsande...

Vad tycker du jag ska ha för grejer om jag ska spela in band (behöver 16kanaler)? Jag vill använda Pro Tools

digi002r och kanske något mindre 16kanals bord.. kanske en mackie 8bus kan göra det du behöver...

ofärgat och helt ok.

edit: ett rack med en racktone-dator, ett digi00xr (x=1,2 eller 3) och 2 line audio 8mp kan göra ditt jobb med. då behöver du bara plugga in racket, en skärm och tang.bord + mus, så är det bara att köra.

Line Audios preamps är väldigt prisvärda.

Men hur får jag in 2x Line audio 8mp in i ett 003 rack? finns bara 8 line in varav 4 med mp.

Det skulle vara mycket hyggligt om någon kanske hade lust och tid att lägga lite länkar på olika saker, som ett "paket" ni tycker funkar bra ihop. (ProTools)

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mixa och spela in live-gig så är det en bra produkt, annars vete katten om jag tycker det är så upphetsande...

Vad tycker du jag ska ha för grejer om jag ska spela in band (behöver 16kanaler)? Jag vill använda Pro Tools

digi002r och kanske något mindre 16kanals bord.. kanske en mackie 8bus kan göra det du behöver...

ofärgat och helt ok.

edit: ett rack med en racktone-dator, ett digi00xr (x=1,2 eller 3) och 2 line audio 8mp kan göra ditt jobb med. då behöver du bara plugga in racket, en skärm och tang.bord + mus, så är det bara att köra.

Line Audios preamps är väldigt prisvärda.

Men hur får jag in 2x Line audio 8mp in i ett 003 rack? finns bara 8 line in varav 4 med mp.

Det skulle vara mycket hyggligt om någon kanske hade lust och tid att lägga lite länkar på olika saker, som ett "paket" ni tycker funkar bra ihop. (ProTools)

den nyare varianten av 8mp (kommer inte ihåg vad den heter) har ADAT in och ut, så du kan använda en som preamp och omvandlare och den andra använder du som preamp med digins omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie Onyx låter läskigt bra.. Det bästa av två världar kan jag säga.. Jag sitter oftast bakom en 1640 med Firewire.. Sen när det gäller live så har jag suttit och rattat Behringer DDX3216 som har funkat otroligt bra för mig trots lågt pris.. Kul att kunna soundchecka 5 band och bara återkalla denna soundecheck då dom står på scenen.. Slipper jag svettas och får tid att ta en Bira extra ju 😆.. Micpreampen i DDX 3216 är dock ganska tam och lätt att överstyra men jag gillar att den har ett ADAT-interface så jag kan koppla in det till datorn enkelt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju ganska snabbt förstå varför man skapade mixerbord en gång i tiden...

I dagens studio med ett digital lösning som inspelningsmedia så ser inte jag heller någon direkt anledning att lägga så fantastiskt stora pengar som både underhåll och drift utgör för ett analogt bord.

Vill man ha ett ändå så finns det dock ett par anledningar som ä i beaktande.

Ja, det är en väldigt stor och klar penisförlängare. Det drar ögonen till sig och med det inger ett respektabelt ansikte gentemot kund.

Den andra anledningen är samma nu som då.

IDF pratar om karaktär vilket jag hävdar hör till den allra viktigaste anledningen.

Redan när monsterkonsollerna kom så lät dom olika allihopa.

SSL, Neve, Helios you name it.

Alla hade olika karaktär då deras designers, liksom idag hade olika ljudideal.

Vissa konsoller var bättre på att framföra viss musik och med det menas på ett musikaliskt ljudande sätt.

Väl känt är ju hur Neve-borden levererar ett fantastiskt headroom för att spela in trummor på och med det ger den fantastiska "punch" som många metalheads idag annser vara en ljudstandard för trummor.

Detta är enbart fakta baserad på massa års prövande samt återkommande till fungerande koncept genom produktioner vi hört.

Jag kan alldeles för lite om vad de olika borden levererar för olika musikaliska grepp. Många av den gamla skolan bör kunna svara bättre på detta.

Köp ett mixerbord för att få större stake och om du vill komma åt ett visst sound och lägg i åtanke att även dom små penisförlängarna så som nytillverkade LA-3 ger pondus åt din produktion.

Det sägs att skivor låter bättre ju mer pengar man lagt på dem...?

Vem är jag att döma..., jag kan bara höra!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mixa och spela in live-gig så är det en bra produkt, annars vete katten om jag tycker det är så upphetsande...

Vad tycker du jag ska ha för grejer om jag ska spela in band (behöver 16kanaler)? Jag vill använda Pro Tools

digi002r och kanske något mindre 16kanals bord.. kanske en mackie 8bus kan göra det du behöver...

ofärgat och helt ok.

edit: ett rack med en racktone-dator, ett digi00xr (x=1,2 eller 3) och 2 line audio 8mp kan göra ditt jobb med. då behöver du bara plugga in racket, en skärm och tang.bord + mus, så är det bara att köra.

Line Audios preamps är väldigt prisvärda.

Men hur får jag in 2x Line audio 8mp in i ett 003 rack? finns bara 8 line in varav 4 med mp.

Det skulle vara mycket hyggligt om någon kanske hade lust och tid att lägga lite länkar på olika saker, som ett "paket" ni tycker funkar bra ihop. (ProTools)

den nyare varianten av 8mp (kommer inte ihåg vad den heter) har ADAT in och ut, så du kan använda en som preamp och omvandlare och den andra använder du som preamp med digins omvandlare.

Det finns väl ingen ny variant på Line audio 8mp? http://www.lineaudio.se/linepre.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mixa och spela in live-gig så är det en bra produkt, annars vete katten om jag tycker det är så upphetsande...

Vad tycker du jag ska ha för grejer om jag ska spela in band (behöver 16kanaler)? Jag vill använda Pro Tools

digi002r och kanske något mindre 16kanals bord.. kanske en mackie 8bus kan göra det du behöver...

ofärgat och helt ok.

edit: ett rack med en racktone-dator, ett digi00xr (x=1,2 eller 3) och 2 line audio 8mp kan göra ditt jobb med. då behöver du bara plugga in racket, en skärm och tang.bord + mus, så är det bara att köra.

Line Audios preamps är väldigt prisvärda.

Men hur får jag in 2x Line audio 8mp in i ett 003 rack? finns bara 8 line in varav 4 med mp.

Det skulle vara mycket hyggligt om någon kanske hade lust och tid att lägga lite länkar på olika saker, som ett "paket" ni tycker funkar bra ihop. (ProTools)

den nyare varianten av 8mp (kommer inte ihåg vad den heter) har ADAT in och ut, så du kan använda en som preamp och omvandlare och den andra använder du som preamp med digins omvandlare.

Det finns väl ingen ny variant på Line audio 8mp? http://www.lineaudio.se/linepre.htm

den heter nåt annat än 8mp har jag för mig.. annars en RMEbrygga av nåt slag?

eller om man vill gå lite billigare, men trots allt ha lite kvalitet har behringer en modell som heter ADA8000, som tom. gjorts tester av här på forumet, och som tom. inte folk hört skillnad mot dyrare alternativ om jag minns rätt. dessutom är den ruggigt billig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mixa och spela in live-gig så är det en bra produkt, annars vete katten om jag tycker det är så upphetsande...

Vad tycker du jag ska ha för grejer om jag ska spela in band (behöver 16kanaler)? Jag vill använda Pro Tools

digi002r och kanske något mindre 16kanals bord.. kanske en mackie 8bus kan göra det du behöver...

ofärgat och helt ok.

edit: ett rack med en racktone-dator, ett digi00xr (x=1,2 eller 3) och 2 line audio 8mp kan göra ditt jobb med. då behöver du bara plugga in racket, en skärm och tang.bord + mus, så är det bara att köra.

Line Audios preamps är väldigt prisvärda.

Men hur får jag in 2x Line audio 8mp in i ett 003 rack? finns bara 8 line in varav 4 med mp.

Det skulle vara mycket hyggligt om någon kanske hade lust och tid att lägga lite länkar på olika saker, som ett "paket" ni tycker funkar bra ihop. (ProTools)

den nyare varianten av 8mp (kommer inte ihåg vad den heter) har ADAT in och ut, så du kan använda en som preamp och omvandlare och den andra använder du som preamp med digins omvandlare.

Det finns väl ingen ny variant på Line audio 8mp? http://www.lineaudio.se/linepre.htm

den heter nåt annat än 8mp har jag för mig.. annars en RMEbrygga av nåt slag?

eller om man vill gå lite billigare, men trots allt ha lite kvalitet har behringer en modell som heter ADA8000, som tom. gjorts tester av här på forumet, och som tom. inte folk hört skillnad mot dyrare alternativ om jag minns rätt. dessutom är den ruggigt billig!

8MP och 2MP är förberedda för att koppla in digitalinterface sedan något år tillbaks - men digitalinterfacen är såvitt jag vet, fortfarande inte klara, så den möjligheten finns tyvärr inte ännu - men kommer så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...