Jump to content
Annons

Logic studio 8 + Imac, 2.4ghz 2gb ram.


Sonefors

Recommended Posts

Hej på er!

EDIT: Jag uppdaterar denna tråd för att köpångesten knackar mig på axeln titt som tätt. Att jag köper ett Apgoee Duet är ganska klart, om jag nu inte skulle ändra mig som jag alltid gör, hehe. Men nu till min nya fundering. Vilken dator är bäst för mitt ändamål (Alltså ren musikproduktion med logic pro 8). En Powermac G5 2-2.5ghz + 2-2.5gb ram eller en Imac 2.4ghz + 2gb ram??? Detta är alltså till ett stationärt system.

Har länge gått med tanken på att uppgradera min studio med en ny pc och Cubase 4. Men efter en lektion i Logic 8, på skolan (SAE), så blev jag riktigt förförd. Programet verkar vara så otroligt inspirerande och kompetent, att tanken på en ny pc och cubase 4 känns som bortblåst. Men min avsikt är inte att bara byta till en helt ny plattform bara för att programet är inspirerande och kompetent. Den ekonomin finns inte i dagsläget.

Det finns en uppsjö av ljukort att välja mellan och jag kör idag Cubase sx på pc med ett E-mu 1820, men det ljukortet levererar inte den kvalité jag eftersträvar. Så därför måste bytet bli till ett bättre och inget likvärdigt.

Jag är i behov av ett riktigt bra ljukort, som levererar på professionell nivå. Jag är bara i behov av 2 mic ingångar, en hörlursutgång och utgångar för mina monitorer. Så därför har jag tittat på Apogee Duet. Är detta mitt bästa alternativ? Jag har även tittat ut en Imac på 2.4ghz och 2gb ram. Hur mycket kan man pressa en sån? Sen blir det Logic Studio 8 då.

Uppgraderingen av studion går på ca 25 000:-, då jag ska köpa nya hörlurar också, så det är viktigt att jag köper rätt. Annars blir det personlig konkurs :rolleyes:

Så jag är tacksam för alla tips.

EDIT: Då nya Imac verkar ha lite problem med FW portarna + att man inte kan höja och sänka skärmen så kanske det är bättre att köpa en begagnad Powermac G5 på 2*2ghz?

EDIT 2: Hur pass oroande är det att Apogee Duet har obalanserade utgångar på -10 dBV?

Mvh

Fredrik Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har skrivit lite om problemen med FireWire hos Apples nya iMac och MacBook här och här.

Nu är det snart dags för det första Mac World Expo 2008 (mitten av Januari) och förhoppningsvis presenterar Apple en uppgradering/lösning på FireWire-problemet där och då. Så om du inte har panik råder jag dig att vänta med ett eventuellt köp till efter Mac World Expo 🙂

Värt att nämnas är också att Apple tar hejdlöst betalt för sitt RAM-minne och hårddiskar via Applestore. Mitt råd är att du köper så lite RAM-minne som möjligt och kompletterar med mer minne från en annan butik på egen hand. Själv brukar jag använda denna siten för att se vilka RAM-minne som passar till en iMac. Tänk dessutom efter både en och två gånger innan du bestämmer dig för hur stor intern hårddisk du väljer, är inte pengar ett problem, spara inte på utrymmet. Annars, välj en storlek över vad du tror att du klarar dig på som minst (tror du att 320GB är fullt tillräckligt, välj 500GB osv.) Man kan som sagt aldrig få för mycket hårddiskutrymme :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era inlägg.

Ja, jag har hört talas om detta problem, men att vissa tydligen inte har några problem alls. Borde dom inte dra in dessa datorer eller erbjuda sig att byta ut FW kortet till ett annat?

Om man ser till datorn i övrigt då. 2.4ghz och 2gb ram? Som jag tidigare skrev. Hur mycket klarar dom? Det är ju alltid bra med mer ram, men det får jag uppgradera med senare.

Och valet av ljudkort. Det enda jag fokuserar på är ljudkortets AD/DA och dess preamp. Spöar Apogee Duet, RME Fireface 800 och likvärdiga ljudkort på dessa punkter? Läste på Gearslutz att ljudkortet innehåller samma komponenter som Apogee Ensemble.

Så här skrev Max Gutnik på Gearslutz.com:

Duet is the same quality converters and mic pres as Ensemble.

__________________

Max Gutnik

Apogee Electronics

EDIT: Vad jag förstått så kan man inte heller höja och sänka en Imac? 😛 Då måste man ju bygga om hela studiobordet 😆

Mvh

Fredrik Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda negativa med Duet är att det är -10 dBV obalanserat ut, d v s inte så proffsigt... men det kan man kanske leva med.

Om du behöver fler in/ut så ska du självfallet välja ett FireFace som är ett fullfjädrat proffskort.

Att det har -10 dBV obalanserat ut säger mig inte så mycket, så jag får läsa på lite. Vad brukar professionella ljukort ligga på då? Vad ligger fireface 800 på? Näe, jag behöver inga fler in/utgångar. Jag är bara i behov av riktigt bra AD/DA och en bra preamp.

Mvh

Fredrik S

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill "bli professionell" så ska du titta på en Mac Pro eftersom du då har möjlighet att bygga ut din dator med t ex interna HDs o s v vid behov, samt att du kan köra UAD-1-kort som är riktigt bra grejer. Bra att ha i åtanke.

Dessutom slipper du bekymra dig om FireWire-problemen (om dom inte byter till Agere på dem också förstås…)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda negativa med Duet är att det är -10 dBV obalanserat ut, d v s inte så proffsigt... men det kan man kanske leva med.

Om du behöver fler in/ut så ska du självfallet välja ett FireFace som är ett fullfjädrat proffskort.

Att det har -10 dBV obalanserat ut säger mig inte så mycket, så jag får läsa på lite. Vad brukar professionella ljukort ligga på då? Vad ligger fireface 800 på? Näe, jag behöver inga fler in/utgångar. Jag är bara i behov av riktigt bra AD/DA och en bra preamp.

Mvh

Fredrik S

Helst så vill man ha en stadig +4dBu (balanserad, så man slipper störningar) ut från sina grejer. På dyrare kort har man möjlighet att välja (t ex FireFace).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill "bli professionell" så ska du titta på en Mac Pro eftersom du då har möjlighet att bygga ut din dator med t ex interna HDs o s v vid behov, samt att du kan köra UAD-1-kort som är riktigt bra grejer. Bra att ha i åtanke.

Dessutom slipper du bekymra dig om FireWire-problemen (om dom inte byter till Agere på dem också förstås…)

Givetvis vore en Mac Pro det ultimata. Men det får bli en senare fråga. Men jag tvivlar på att jag behöver en Mac Pro för att jobba professionellt. Jag tittade länge på Uad korten, men tittar mer åt SSL Duende i dagsläget.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda negativa med Duet är att det är -10 dBV obalanserat ut, d v s inte så proffsigt... men det kan man kanske leva med.

Om du behöver fler in/ut så ska du självfallet välja ett FireFace som är ett fullfjädrat proffskort.

Att det har -10 dBV obalanserat ut säger mig inte så mycket, så jag får läsa på lite. Vad brukar professionella ljukort ligga på då? Vad ligger fireface 800 på? Näe, jag behöver inga fler in/utgångar. Jag är bara i behov av riktigt bra AD/DA och en bra preamp.

Mvh

Fredrik S

Helst så vill man ha en stadig +4dBu (balanserad, så man slipper störningar) ut från sina grejer. På dyrare kort har man möjlighet att välja (t ex FireFace).

Jaha, Hmmm. Det låter oroande 😛 Hur pass oroande är det att kortet har obalanserade utgångar på -10 dBV?

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1-korten är nog ett av mina allra bästa köp. Gör ingenting utan de pluggarna! (använder faktiskt nästan inget annat...)

Om du ska köra både Duende, Duet/Fireface och eventuellt en eller två FW-diskar så är det extremt viktigt att FW-portarna fungerar som de ska (och du behöver nog minst två separata bussar).

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1-korten är nog ett av mina allra bästa köp. Gör ingenting utan de pluggarna! (använder faktiskt nästan inget annat...)

Om du ska köra både Duende, Duet/Fireface och eventuellt en eller två FW-diskar så är det extremt viktigt att FW-portarna fungerar som de ska (och du behöver nog minst två separata bussar).

Okej, Ja, jag måste nog ta mig en funderare på det här. Om jag väljer en Powermac G5 på 2*2ghz och 2gb ram då? Är det bättre än att köpa en Imac?

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, den är ju lite långsam men går ju förstås att bygga ut bättre. Pest eller kolera...
I dagsläget så är det dock en fördel (beg G5) då FW-portarna inte beter sig på iMac...

Pest eller kolera, hehe. Alltså, är det verkligen så illa? Ja, alltså det verkar som ett bra alternativ med en beggad G5. I dagsläget så kör jag en AMD 3200+ (eller 3400+) barton processor (ej dualcore) och 1GB ram och har fått delat upp varje produktion i två projekt för att kunna jobba, så det måste väl ändå bli ett jävla lyft? Till er som kör med en G5. Hur bra är dom?

Edit: Men en Imac är ändå första köp om det fixar sig med FW problemet. Så info från er som kör på dom är väldigt välkommet :rolleyes:

Mvh

Fredrik Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nja, den är ju lite långsam men går ju förstås att bygga ut bättre. Pest eller kolera...
I dagsläget så är det dock en fördel (beg G5) då FW-portarna inte beter sig på iMac...

Pest eller kolera, hehe. Alltså, är det verkligen så illa? Ja, alltså det verkar som ett bra alternativ med en beggad G5. I dagsläget så kör jag en AMD 3200+ (eller 3400+) barton processor (ej dualcore) och 1GB ram och har fått delat upp varje produktion i två projekt för att kunna jobba, så det måste väl ändå bli ett jävla lyft? Till er som kör med en G5. Hur bra är dom?

Edit: Men en Imac är ändå första köp om det fixar sig med FW problemet. Så info från er som kör på dom är väldigt välkommet 😲

Mvh

Fredrik Sonefors

Så här skriver RME själva i supporttråden

" FW 800 works perfectly. Just connect the FF 800 at this port.

- You can use an FW 800 to FW400 adapter cable. This way the Fireface 400 will work too (using the 800 port).

- The mentioned hubs/drives in between work too.

RME"

Skulle inte förvåna mig om vissa som har problem kör ljudkorten med buspowerswitchen felställd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag läste det också. Så jag ska in och prata med killarna på macoteket om detta efter jul, när jag kommer ner till Stockholm igen.

Om man ser till Apogee Duets obalanserade utgångar på -10dBV för monitorerna då? Hur pass dåligt och allvarligt är detta? Jag har Nr 10 av studio i mitt rum i stockholm så jag kan inte läsa vad dom skrivit om det 😲

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget jag skulle bry mig för mycket om, så länge det är balanserat in så man inte får in störningar på inspelningen så är det inget problem.

Undrar hur pass mycket de vet på macoteket om våran lilla värld när det gäller FW-problemet, verkar inte påverka ”vanligt” folk.

Oavsett vilken dator du köper så kommer det att bli ett stort lyft i prestanda från det du har, men jag skulle fortfarande informera mig ordentligt om FW-kretsarna om du ska köra Ljudkort, Duende och trolgtvis minst en FW-disk via FW. Som sagt Duende (eller Liquidmix för den delen) leker bäst på egen buss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget jag skulle bry mig för mycket om, så länge det är balanserat in så man inte får in störningar på inspelningen så är det inget problem.

Undrar hur pass mycket de vet på macoteket om våran lilla värld när det gäller FW-problemet, verkar inte påverka ”vanligt” folk.

Oavsett vilken dator du köper så kommer det att bli ett stort lyft i prestanda från det du har, men jag skulle fortfarande informera mig ordentligt om FW-kretsarna om du ska köra Ljudkort, Duende och trolgtvis minst en FW-disk via FW. Som sagt Duende (eller Liquidmix för den delen) leker bäst på egen buss.

Tack för svaren Gilbert 😲

Okej! Då känns det lite tryggare, hehe. Jag har fått för mig att alla mac ägare håller på med något inom media branschen, så jag tänkte att dom kanske kunde 😐 Annars får jag väl snacka med min lärare på SAE. Men som du säger så är det viktigt att jag får riktig koll på detta innan jag slår till.

*GOD JUL*

Mvh

Fredrik S

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på samma spår som du Sonefors att köpa en iMac och köra via FireWire till ljudkort och extern hårddisk. Dock är det inte alla FW-ljudkort som gillar att dela FireWire-bus så här får man passa sig. Om det visar sig att en iMac inte klarar av mina krav så får jag tänka om och kanske se över ekonomin en gång till och välja Mac Pro istället men förhoppningsvis slipper plånboken detta 😲

Att köpa en G5:a hade jag inte gjort, även fast det kanske är billigt, av två orsaker.

1. G5:orna blir varma vilket kräver mer kylning vilket genererar oljud.

2. G5-processorn är på väg att dö ut och mindre och mindre mjukvara kommer att ha stöd för IBM:s gamla trotjänare.

Jag har väntat sedan i våras med att köpa en ny dator (mac) av olika anledningar och har för avsikt att vänta tills efter Mac World Expo i mitten av Januari för att se vad som händer på hårdvarufronten och råder dig än en gång att göra detsamma! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

här är mitt lite udda svar.

köp inte mac med gamla power pc. problem när du ska byta. (tycker jag, och kanske bara jag)

skit i om datorn låter, ställ den i ett angränsande rum. och då funkar en beggad macbook fullproppad

med RAM i efterhand. 5 meter kablar skärm usb, FW kostar en tusing. extern skärm har du redan. (knäpptyst!)

jag tycker om du har tajt budget, spara in på det som sjunker som sten, dvs datorer.

annat är väl kul att slösa på!

åsikter? Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på samma spår som du Sonefors att köpa en iMac och köra via FireWire till ljudkort och extern hårddisk. Dock är det inte alla FW-ljudkort som gillar att dela FireWire-bus så här får man passa sig. Om det visar sig att en iMac inte klarar av mina krav så får jag tänka om och kanske se över ekonomin en gång till och välja Mac Pro istället men förhoppningsvis slipper plånboken detta 😛

Att köpa en G5:a hade jag inte gjort, även fast det kanske är billigt, av två orsaker.

1. G5:orna blir varma vilket kräver mer kylning vilket genererar oljud.

2. G5-processorn är på väg att dö ut och mindre och mindre mjukvara kommer att ha stöd för IBM:s gamla trotjänare.

Jag har väntat sedan i våras med att köpa en ny dator (mac) av olika anledningar och har för avsikt att vänta tills efter Mac World Expo i mitten av Januari för att se vad som händer på hårdvarufronten och råder dig än en gång att göra detsamma! 🙂

Det var ett bra svar. Ja, jag väntar nog tills den där Mac World Expo har varit jag också. Så man kan känna sig säker. Jag har ju en fungerade studio idag, så jag är inte så desperat 😉 Men sen så blir det Imac 2.4ghz 2gb ram, Ett Apogee Duet och Logic Studio. Det ser jag fram emot 😎

Mvh

Fredrik S

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
marcushanser (oregistrerad)
Givetvis vore en Mac Pro det ultimata. Men det får bli en senare fråga. Men jag tvivlar på att jag behöver en Mac Pro för att jobba professionellt. Jag tittade länge på Uad korten, men tittar mer åt SSL Duende i dagsläget.

Mvh

Fredrik

Jag har en uppsjö macar. En MacBook Pro, en iMac 24" (Intel) samt en PowerMac G5 (PPC) QuadCore. Alla funkar utmärkt. Dock ska du passa dig för SSL Duende om din ambition är att köra projektet i 96kHz. Då kommer Duenden att dra ned hela systemet i skiten . Underskattad i alla avseenden är faktiskt TC Electronics PowerCore FireWire. Utmärkta effekter (och kompressorer) men framför allt EQs och reverb att döda för.

Apogee Duet är schysst om du ska vara portabel. Bra ljud och skönt gränssnitt.

Mvh Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett bra svar. Ja, jag väntar nog tills den där Mac World Expo har varit jag också. Så man kan känna sig säker. Jag har ju en fungerade studio idag, så jag är inte så desperat 😉 Men sen så blir det Imac 2.4ghz 2gb ram, Ett Apogee Duet och Logic Studio. Det ser jag fram emot 😉

Mvh

Fredrik S

Jag sitter på en iMac 2,0Ghz Alu, Apogee Duet och Logic Studio. Inga problem för min del och du kan bli professionell om du nu ämnar det. Det är mina ambitioner och du måste inte sitta med skitdyra ljudkort och dyraste datorn för att det ska låta bra. Duet är bra, troligtvis det bästa du kan få i prisklassen, och de obalanserade in/utgångarna är inget som jag märkt något problem med.

Det är en riktigt bra setup du klarar dig långt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...