Jump to content
Annons

Nördarna som gör elektronisk musik


Sonefors

Recommended Posts

Varför måste dom flesta som sysslar med elektronisk musik hela tiden påpeka att dom faktiskt sysslar med "trance och inte techno" osv?

Så fort någon gjort något som dom kallar techno, så ska alla nördar som sysslar med musik i dessa genres påpeka att personen ifråga fakstiskt gjort en dance låt som kanske lutar lite åt techno, men som fakstiskt låter mest som disco. Vad är det med er? Ni kommer ändå aldrig få folk att förstå vad som är vad.

Jag har sysslat med musik väldigt länge och skriver musik i dom flesta genres och blandar ogenerat dessa stilar. Och det finns fortfarande en massa avarter till alla genres som jag och dom flesta inte känner till. Vem fan orkar ha koll och vem fan orkar påpeka hela tiden? Helt otroligt tycker jag.

Så många som sitter här och skriver och tycker dom är världsbäst bara för att dom skriver såna saker. Men ingen har behov av att läsa en sån kommentar, för ingen bryr sig iallfall. Folk blir bara irriterad eller så kommer det en till "förståsigpåare" och argumenterar emot. Sätt er i studion och skriv lite musik istället om ni inte har något bättre att tillföra detta underbara forum.

PS: Och till er som orkar irritera er på andras framgång: Skaffa ett liv ffs...

God Jul

Mvh

Fredrik Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Så fort någon gjort något som dom kallar techno, så ska alla nördar som sysslar med musik i dessa genres påpeka att personen ifråga fakstiskt gjort en dance låt som kanske lutar lite åt techno, men som fakstiskt låter mest som disco. Vad är det med er? Ni kommer ändå aldrig få folk att förstå vad som är vad.

Känner igen det här från en massa olika stilar. Att kategorisera är att sortera. Ett försök att beskriva musik objektivt utan att blanda in tycke och smak.

Har personligen inga problem med det. Praktiskt ibland, lite analt ibland.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort någon gjort något som dom kallar techno, så ska alla nördar som sysslar med musik i dessa genres påpeka att personen ifråga fakstiskt gjort en dance låt som kanske lutar lite åt techno, men som fakstiskt låter mest som disco. Vad är det med er? Ni kommer ändå aldrig få folk att förstå vad som är vad.

Känner igen det här från en massa olika stilar. Att kategorisera är att sortera. Ett försök att beskriva musik objektivt utan att blanda in tycke och smak.

Har personligen inga problem med det. Praktiskt ibland, lite analt ibland.

Jag förstår hur du tänker joachime, och i den bemärkelsen har jag inte heller några problem. Det är snarare när folk kan hålla på och föra en diskussion i evigheter om hurvida Basshunters musik är trance eller inte. Eller om någon laddar upp en låt som dom vill placera i facket: Dance. Men då ska folk störa trådarna genom att diskutera om det är trance, dance, techno, eurotechno eller liknande, och förnedra varandra för att den ena inte tycker att den andra inte förstår. Att kategorisera har jag inte heller något problem med. Men det är just diskussionen om vad som är vad som är problemet.

Mvh

Fredrik S

Link to comment
Dela på andra sajter

Först skall jag vara tråkig..

En genreindelning är ju bra för att de som aldrig hört din låt skall kunna få något att relatera till, MEN det är ju inte så vanligt att man relaterar på samma sätt...

Sedan skall jag vara lustig..

Vad betyder "genreöverskridande"? Att man sladdade lite utanför banan? Att man säger att det är trance, när det egentligen är techno??

Förövrigt, på mina gamla slalompjäxor står det TECHNO!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske har varit otydlig 😛 Min poäng var att folk fastnar i en diskussion om vilken genre låten är i, istället för att fokusera på själva låten. Samma taktik som politiker använder för att prata om ett ämne, utan att egentligen säga ett ord om just det dom borde prata om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla studio vänner.

Jag håller med dig mister, här i forumet är man för en anledning och det är för att lära sig eller lära ngn anna ngt vättigt inom musikproduktion.

Sen de om vilken sorts musik man vill tillhöra är ju fånigt som du säger. Varför folk sitter och kommenterar såna saker kan bero på att de vill visa att de är väl medvetna om vad de producerar, oftast är det nybörjar grabbar som kommenterar sånt OBS! ja sa oftast så ingen känner sig träffad och tror att jag riktar mig mot ngn

En bra dj och en bra musik kritiker lyssnar på all sorts musik sålänge det är bra. Sen om det är Techno, Rajv eller trance så splar det ingen roll för om man har fölt musiken så är alla tre ord en beskrivning på den moderna syntmusiken som idag är "dance music". Sen finns det givetvis olika kategorier av sån musik.

glad Lucia till alla

JDEE

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är det här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=34554

CITAT:

sant sant men fan vad kass musik!!

Jag hoppas inte folk kallar detta för Techno! som många gör här i sverige!

nämner man Techno säger dem typ a Mr.vain ,Snap, all electronisk musik är inte Techno varje genre har sin stil FOLK LÄR ER DETTA!

........................

På sin höjd kan man kalla det EuroTechno

........................

Härregud...

Trance är fan det sista han gör. Poptechno är mer korrekt term.

............................................

Han gör snarare Epic trance aka eurotrance som e Dance i europa llr trance pop llr cheesy trance .. Techno e inge bra tycker jag, håller mig till cheesy trance

...................

😛

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där är väl en jävla hönsgård?! Den tråden ger jag mig inte in i. Låter töntarna hålla på med sitt, vrida på filter, klicka och trycka här så låter det.

Ska köpa mig en casio, ställa mig på torget, skrika Tanz und stimmung, Happy Party heute nacht. Perfekt nu till nyår.

Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-

Tanz tanz tanz. Kalla mig crazy mike, fast jag heter egentligen Ölz!

Sen den jäveln som kommer på vad jag kör för stil, bjussar jag en öl på.....

Producent...mmm

Btw, bra tråd där Sonefors 😛

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där är väl en jävla hönsgård?! Den tråden ger jag mig inte in i. Låter töntarna hålla på med sitt, vrida på filter, klicka och trycka här så låter det.

Ska köpa mig en casio, ställa mig på torget, skrika Tanz und stimmung, Happy Party heute nacht. Perfekt nu till nyår.

Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-

Tanz tanz tanz. Kalla mig crazy mike, fast jag heter egentligen Ölz!

Sen den jäveln som kommer på vad jag kör för stil, bjussar jag en öl på.....

Producent...mmm

Btw, bra tråd där Sonefors 😛

Det vill jag se *skrattar* 😛

Fan, är du också vaken så här sent. Nattugglor är vi allehopa 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där är väl en jävla hönsgård?! Den tråden ger jag mig inte in i. Låter töntarna hålla på med sitt, vrida på filter, klicka och trycka här så låter det.

Ska köpa mig en casio, ställa mig på torget, skrika Tanz und stimmung, Happy Party heute nacht. Perfekt nu till nyår.

Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-Do-Tzz-

Tanz tanz tanz. Kalla mig crazy mike, fast jag heter egentligen Ölz!

Sen den jäveln som kommer på vad jag kör för stil, bjussar jag en öl på.....

Producent...mmm

Btw, bra tråd där Sonefors 😛

vad tråkigt det måste vara att vara så arg på folk som gör musik med synthar som inte innehåller jättemaffiga solon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det ingen som är arg på killar som gör musik med syntar. Jag gör musik med syntar hela tiden. Vanguard och z3 är mina favoriter. Men jag vågar inte säga vad det är för genre 😛

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Min teori är att folk stirrar sig blinda på de dunkande trummorna, för om man bortser från dem så är det inte särskilt svårt att höra skillnad på techno och trance. Sen är det nog som Emil säger, att folk håller på så här inom de flesta musikaliska inriktningar och då framförallt unga människor.

Själv tycker jag att det är bra med många genrer, då slipper jag plöja igenom en massa musik som jag inte gillar för att hitta det jag gillar. T ex så gillar jag Baltimore Club, vilket är en ganska smal genre inom elektronisk dansmusik. Om den generbeteckningen inte fanns så skulle jag vara tvungen att plöja en massa musik för att hitta det jag vill, då baltimore club lånar attribut från flera olika genres.

Edit: för er som är osäkra 😉http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_electronic_music_genres

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör ProgressiveRockinTechnoHouseMinimalUpliftingEpicMelodicGoaPsyTranceHeavyMetal, är det så det kommer se ut om 10 år? Jösses, vem vet var det är för stil... vem har rätt och vem har fel? Idag måste man hålla sig högt i hirarkin när man nämner stilen på en låt för att inte verka dum eller för nonchig. 😉

Jag gör det lätta och skiter i stilen och njuter eller stänger av i stället 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste dom flesta som sysslar med elektronisk musik hela tiden påpeka att dom faktiskt sysslar med "trance och inte techno" osv?

varför måste man påpeka att man faktiskt spelar doom å inte death eller thrash?

det har väl med grupptillhörighet antar jag å brukar släppa med åren

sen gör man bara musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör det lätta och skiter i stilen och njuter eller stänger av i stället 😉

Det tror jag nog att de flesta gör, men genrerindelningen fyller enligt mig inte riktigt den funktionen. Tänk dig att du kommer in i ett bibliotek där alla böcker står uppblandade med varandra. Visst går det att hitta bra böcker, men det blir bra mycket svårare, särskilt om du är på jakt efter en särskild sorts böcker.

Genrer är ett sätt att organisera musik så att den blir lättöverskådlig och på det viset tycker jag att det är utmärkt med genrer och subgenrer. Genrer bör dock ses ifrån ett lyssnarperspektiv - som musikskapare är det ganska ointressant att genrebestämma sin musik, åtmintone när man håller på att göra musiken. Men det tycker jag inte är ett särskilt stort problem heller, de flesta musikskapare brukar ju röra sig ganska fritt över genregränserna (åtminstone över subgenregränserna).

Link to comment
Dela på andra sajter

kan håll med föregående talare till viss del, men det där eviga pladdret och översittarattityden hos vissa genrepoliser känns ju extremt fjantig. känns mer som en liten tax med mindervärdeskomplex som skall skälla på allt och alla som kommer i närheten....och dessutom pissa in sitt revir....hmm! 😉

Om man tar "boten anna" som exempel....

Om en person anser att det är "CheesyTrance", en annan "LSDTechno", en tredje "Poptrance" och en fjärde "KoreanDance" så är väl ändå något fel?

Kan inte ens de som anser sig vara insatta i genren, enas om vilken subgenre en låt tillhör, så har väl hela syftet med subgenreindelning försvunnit?

Går man in på "biblioteket" och letar efter "BotenAnna" som man anser skall ligga under "KoreanDance", fast den ligger under "CheesyTrance" så hade det ju varit bättre om allting helt enkelt låg under Dance, eller vad fan man nu tycker att "huvudgenren" skall heta.... 😉

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Går man in på "biblioteket" och letar efter "BotenAnna" som man anser skall ligga under "KoreanDance", fast den ligger under "CheesyTrance" så hade det ju varit bättre om allting helt enkelt låg under Dance

Det gör den ju också. 😉

Förstår inte riktigt problemet här... inom edm har man snobbat med subgenrer sedan circa 1988, dels för att ge sken av att det man sysslar med är nytt, så nytt att kreti och pleti inte ens vet vad stilen kallas, men också för att som andra här påpekat faktiskt skilja en sorts house från en annan.

Jag begriper att det är svårt för den som står utanför att begripa nyttan och nöjet, men jag kan ju inte ta ansvar för att ett gäng ABF-bluesrockers inte hänger med?

Link to comment
Dela på andra sajter

men hörni.

inget nytt under solen. tror ni inte jazzarna på 1920-talet höll på likadant?

måttfullhet är en dygd. visst är det viktigt att kunna skilja på techno och trance?

det är inte samma sak som att i ett givet ögonblick i en given låt att det går att

säga att det ena är det osv.

chuck berry = early rock ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror det inte mest på hur/varför man tar upp det? Att konstatera att en låt bör räknas till en viss subgenre är ju en sak, det trista är väl när folk försöker dumförklara alla som inte hör/bryr sig om skillnaden.

Där är min poäng tbruce 😉 Vissa verkar tro att diskussionen handlade om hurvida det är bra med genre indelning eller ej. När den i själva verket handlade om dumförklaringen från folk som tror sig veta bättre hela tiden. Jag själv har inte råkat ut för det, men många andra här har det. Jag själv tycker det är jätte bra. Men att urskilja alla avarter till dessa genres kan vara väldigt svårt. Och det är delade meningar om vad som är vad, då en låt kan innehålla element från alla dessa genres.

men hörni.

inget nytt under solen. tror ni inte jazzarna på 1920-talet höll på likadant?

måttfullhet är en dygd. visst är det viktigt att kunna skilja på techno och trance?

det är inte samma sak som att i ett givet ögonblick i en given låt att det går att

säga att det ena är det osv.

chuck berry = early rock ?

Jo, jazz folket har varit otroliga på detta. Det började med att dom vita inte ville bli jämförda med dom färgades jazz. Sen har jazzen influerat nästan alla våra stora genres idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wurd!

Man har ju någonstans missat grejen med genrer om man tror det är någon sorts snoppmätartävling. Sedan är genrer lite halvkassa eftersom de sällan är särskilt deskriptiva. Inte ens de som försöker vara beskrivande är det, ta hard house t ex -- det är varken hårt eller house, det är smurfhits!

Enda undantaget/n är typ doom och grind, där står det svart på burken, och då är det SVART!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...