Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag är en musiker sedan länge, men en riktig nybörjare när det kommer till allt som har med teknisk utrustning att göra. 🙂 Och nu är det så att jag har tänkt försöka göra slag i saken av min gamla dröm, nämligen att kunna producera min egen musik. Skaffade mig ett program (Streetstyle från Ejay) till datorn på Åhlens för flera år sen, och blev mäktigt besviken på resultatet. 🙁

Därför har jag nu, efter många om och men bestämt mig för att fråga er experter här ute i forumet om råd, innan jag spenderar mer pengar på nåt annat. 🙂

Tanken är att kunna göra egen musik, ev. med hjälp av någon programvara där det finns små trum-loopar eller liknande för bakgrunden.

Har idag en multimediadator, ev. bra monitorer och en stor keyboard från Yamaha, men har för övrigt ingen aning om var jag ska börja för att kunna göra egen musik.

Vad behöver jag?

Har ingen aning om vad Ljudkort, Preamp, etc. betyder, 😲 så jag är lite rädd för att jag kommer köpa nåt jag ev. redan äger eller har installerat i min nuvarande dator (mc). Jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig vidare.

Tack på förhand! 🙂

Annons
Posted

Vad för musik hade du tänkt dig ungefär?

Om du ska spela in sång och kanske akustisk gitarr

så behöver du självklart en mick.

Jag föreslåt en kondensatormikrofon som finns i

massa olika prisklasser. Beror på vad din budget är.

Om du köper en sån mick måste du ha en preamp och fantomatning

som ger micken el.

Antingen satsar du på att köpa ett externt ljudkort eller en preamp (förförstärkare).

Jag skulle nog föreslå ett bra externt ljudkort.

Somsagt, beror på vad du vill göra för musik och vilken budget du har!

Finns annars massor av trådar om detta som du kan söka dig fram till.

Posted (edited)

Logic 8

Ett Midiklavitur eller ev en retro synth

Ut på internet leta upp mass bra gratis VST

Som tidigare nämnt en bra mikrofon kan behövas om du ska spela in akustika instrument.

Edited by Uozon
Posted (edited)
Vad för musik hade du tänkt dig ungefär?

Om du ska spela in sång och kanske akustisk gitarr

så behöver du självklart en mick.

Jag föreslåt en kondensatormikrofon som finns i

massa olika prisklasser. Beror på vad din budget är.

Om du köper en sån mick måste du ha en preamp och fantomatning

som ger micken el.

Antingen satsar du på att köpa ett externt ljudkort eller en preamp (förförstärkare).

Jag skulle nog föreslå ett bra externt ljudkort.

Somsagt, beror på vad du vill göra för musik och vilken budget du har!

Finns annars massor av trådar om detta som du kan söka dig fram till.

Jag har tänkt mig att spela in musik med klaviatur i 1:a hand, och sen sång allt eftersom. Sort av musik..typ filmmusik och liknande.

Jag kommer satsa på allt som är värt priset för att få ett så bra slutresultat som möjligt,

så kondensatormick verkar vara en av de saker som jag kommer att kosta på med tiden, även ett klaviatur, om min keyboard inte går att använda.

Hur är det med externa ljudkort? Ger de också micken(och ev. instrument) el som en preamp gör?

Är det något annat som de (externa ljudkort) behöver kopplas ihop med? En dator eller något liknande? (Frågorna kan verka dumma, men jag är värsta nybörjaren när det kommer till sådana här saker) 😛

Jag har tänkt använda datorn som jag har idag. Så är det nu bara för mig att gå och köpa ett externt ljudkort, en bra kondensator-mick och ev. ett klaviatur, och koppla ihop dom med den?

Eller borde jag skaffa något mer, som kanske ett "redigeringsprogram" eller nåt, typ Cubase 4 eller så? Eller har jag förstått allt fel? 😱

Era svar är värda guld för mig! Tack! 🙂

Edited by qamar
Posted

Om du ska köpa ett ljudkort så kan det vara värt mycket om det följer men en Cubase LE licens för då kan du uppgradera till Cubase 4 Studio för 2000 kr.

t ex:

Phonic FireFly302 (1000 kr)

EMU 0404 USB (2200 kr)

Presonus FireBox (3000 kr)

Presonus Firestudio Projekt (5500 kr)

Posted
Eller borde jag skaffa något mer, som kanske ett "redigeringsprogram" eller nåt, typ Cubase 4 eller så? Eller har jag förstått allt fel?

Nej, det är korrekt. Ut och köp senaste numret av tidningen Studio så får du Samplitude på köpet.

Presonus Firebox är ett bra ljudkort. Det har 2 st XLR/tele-ingångar med 48V fantommatning (du behöver ingen mik-preamp), 2 st tele-ingångar för att lajna in och 6 st utgångar ifall du t ex vill mixa till 5.1.

Posted

Skulle jag vara du skulle jag göra nått i denna stil:

Låt säga att du har en budget på ca 5000 kr.

- Ljudkort för ca 2000 kr. eventuellt ett EMU 0404 USB (bra om man får med Cubase eller nått här)

- Mick för runt 1000-2000 kr kanske. Studio Projects B1 eller typ CM3.

- Kablar, puffaskydd och stativ osv för ca 1000 kr.

(- Eventuellt någon Cubaseversion om man inte fått med det med ljudkortet).

Om du har ett externt ljudkort kopplar du det till datorn med antingen USB eller FireWire.

I ljudkortet sen kan du koppla in mickar, instrument och midi-klaviatur.

Vet inte riktigt vad du har för klaviatur, Yamaha sa du. Antar

att dne har midi-utgång och så. Men vill du ha nytt så finns det också att köpa till

ganska bra pris.

Posted (edited)

Tusen tack för alla svar, och för att ni har förklarat på ett så bra sätt att jag äntligen tror jag har fattat hur man gör. 😕

Ska först och främst ut och försöka hitta nåt bra ljudkort och/med program, och sen koppla det till datorn med resten av all utrustning jag kan behöva (min Yamaha keyboard har Midi out och in, så den kanske jag kan använda isåfall?)..och sen är det bara att tuta och köra..eller? Jag hoppas att det blir lika lätt som det låter.. 😉 Tack igen!

Edited by qamar
Posted

och sen så kan det också hända att ljudkortet inte har en fantominmatning ingång och då får du skaffa till en mixer eller liknande så att du kan koppla in micken om du nu väljer en kondensatormik.

O lycka till!

Posted
Tusen tack för alla svar, och för att ni har förklarat på ett så bra sätt att jag äntligen tror jag har fattat hur man gör. 😏

Ska först och främst ut och försöka hitta nåt bra ljudkort och/med program, och sen koppla det till datorn med resten av all utrustning jag kan behöva (min Yamaha keyboard har Midi out och in, så den kanske jag kan använda isåfall?)..och sen är det bara att tuta och köra..eller? Jag hoppas att det blir lika lätt som det låter.. :rolleyes: Tack igen!

Det ska absolut gå att använda den keyboarden. Men varför katten skriver du med comic sans och blå färg?

Posted
Det ska absolut gå att använda den keyboarden. Men varför katten skriver du med comic sans och blå färg?

Ja, efter att ha satt mig in i nästintill Allt som har med studio och inspelning att göra den senaste tiden, och mycket tack vare forumets många proffsiga tips, :rolleyes: så har jag lärt mig rätt mycket den senaste tiden, och har tillexempel fattat nu att jag säkert kan använda min keyboard. Det visste jag inte innan jag frågade runt..men så vet jag ju också att jag har ännu mer som jag inte har lärt mig ännu..så ni kan nog få stå ut med mig och mina frågor ett tag till.. 😆

Teckensnittet jag valde när jag skrev tidigare inlägg här i forumet, valde jag efter att ha läst sidan i "Lågupplöst" version..(gissa om den ser tråkig ut i den versionen iaf på min dator). 😏

Därför försökte jag mest att spice'a upp tillvaron här lite.. Men det var bara en engångsföreteelse..orkar inte hålla på med inställningarna i framtiden..tar så lång tid att pyssla med sånt.

Kommer inte att köra nåt mer Comic sans eller nån blå färg heller dessvärre 🙂 om inte nån insisterar. Var ju bara tvungen att pröva iaf 🙂