Jump to content
Annons

Översatt cover på myspace?


svante

Recommended Posts

Hej. Jag har gjort en coverinspelning på en Ulf Lundell-låt. Melodi och ackord är exakt som i originalet. Däremot är allt annat i en helt annan stil än ursprungslåten, dessutom är den översatt till engelska. Har jag rätt att presentera den på myspace? Om inte, vad krävs? Kompositörens medgivande? Någe annat?

mvh

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man vill spela in en cover och publicera/sprida den (internet räknas oxå) så måste man ha tillstånd från STIM (www.stim.se) Men då ska den nya versionen likna orginalet. Alltså det får inte vara någon förvanskning eller bearbetning av låten.

Väljer man att remixa, ändra arrangemanget eller översätta text så måste man ha tillstånd från kompositören och/eller förlaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Websiten där du lägger upp en upphovsskyddad låt måste ha ett ramavtal med STIM. Annars får du inte lägga upp några covers alls där.

okej. tack för info. hmm. har myspace ett sådant avtal med stim tro?? jag hittar ingen sådan info på deras infoavd. någon som vet om någon annan har lagt ut en cover och hamnat i strul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Websiten där du lägger upp en upphovsskyddad låt måste ha ett ramavtal med STIM. Annars får du inte lägga upp några covers alls där.

okej. tack för info. hmm. har myspace ett sådant avtal med stim tro?? jag hittar ingen sådan info på deras infoavd. någon som vet om någon annan har lagt ut en cover och hamnat i strul?

Ring Stim och fråga om Myspace har avtal med dom, troligtvis så har dom avtal med någon av Stims samarbetsorganisationer. Stim är ju en svensk organisation och MySpace är amerikaner, så det mest troliga är att dom har avtal med någon amerikansk organisation, om dom har nåt avtal.

Om du inte lägger upp låten på MySpace så får du gärna skicka den till mig! Jag gillar Lundell och det är alltid kul att höra hur andra tolkar hans låtar, att få höra den på engelska skulle vara intressant. Vilken låt är det du har spelat in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ring Stim och fråga om Myspace har avtal med dom, troligtvis så har dom avtal med någon av Stims samarbetsorganisationer. Stim är ju en svensk organisation och MySpace är amerikaner, så det mest troliga är att dom har avtal med någon amerikansk organisation, om dom har nåt avtal.

Om du inte lägger upp låten på MySpace så får du gärna skicka den till mig! Jag gillar Lundell och det är alltid kul att höra hur andra tolkar hans låtar, att få höra den på engelska skulle vara intressant. Vilken låt är det du har spelat in?

Tack för tipset. Jag har gjort en version av hans "en sprucken vas" från evangeline. Jag hinner inte skicka idag men jag ska sänder dig en mp3a när jag hinner åt min dator.

mvh

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm!

Är det inte NcB som man bör kontakta nör det gäller covers?

Iofs så ör väl NcB nån form av ett moderbolag till STIM och ligger i Köpenhamn så då borde STIM i Sverige kunna ge ett svar plus at du slipper krångla med Danska 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm!

Är det inte NcB som man bör kontakta nör det gäller covers?

Iofs så ör väl NcB nån form av ett moderbolag till STIM och ligger i Köpenhamn så då borde STIM i Sverige kunna ge ett svar plus at du slipper krångla med Danska 😊

Publicering på nätet räknas som ett offentligt framförande och då är det Stim som kan svara. Men du har rätt, fast tvärtom. Ncb är inte nåt moderbolag, det ägs av Stim och de norska och finska motsvarigheterna till Stim.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan skrivit vad som gäller.

Det som Claes skrev är inte svaret på denna frågan, den lagen gäller också, men den ger ingen rätt att man får publicera andras verk.

På Myspace stör det till exempel att man inte kan/får publicera andras låtar. Men med tillstånd är det helt annan sak.

Svante

I detta här fallet har du översatt texten till engelska, ändrat arr. och då MÅSTE du ha tillstånd från upphovsmannen/förlaget för att publicera verket. Lag är lag.

Men kontakta STIM och fråga innan du ringer Uffe/förlaget, bättre att vara på den säkra sidan, upphovslagen är inget att leka med.

Lycka till.

Redigerat av eterno
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...