Jump to content
Annons

hur länge brukar ni pilla med en låt?


guran

Recommended Posts

Längsta är nog... 10 - 12 år. Och den är inte färdig ännu! Snabbaste är nog när jag o Idf skulle smälla samman en festivallåt, från 0 - 100% på 24h om jag minns rätt.

kommer du ihåg hur den låten/arna går

har du du kvar dom på noter eller en slask insp etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det brukar ta allt från 1 dag till 2 år. Just nu jobbar jag till och från på en låt som jag började skriva i april 2006, jag blir aldrig nöjd med texten och vilka instrument jag ska ha i den. 😱

På frågan hur jag sparar gamla låtar svarar jag:

1: På Audio-CD (oftast)

2: DVD- eller CD-backup på alla filer i projektet (om det är nåt som jag tror att jag vill jobba vidare med i framtiden)

3: Inte alls (i vissa enstaka fall)

Link to comment
Dela på andra sajter

Längsta är nog... 10 - 12 år. Och den är inte färdig ännu! Snabbaste är nog när jag o Idf skulle smälla samman en festivallåt, från 0 - 100% på 24h om jag minns rätt.

kommer du ihåg hur den låten/arna går

har du du kvar dom på noter eller en slask insp etc

den bör finnas kvar på KR.

men då satt jag mellan kl 23-06 och bandade trummor, gitarrer o bas i studion. Handlade om dedikering av tid och vilja, snarare än deadline, även att vi hade mindre än 24 timmar på oss!!

fö. trevlig låt. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är periodare, så ibland har jag massor med inspiration och kan göra klart all musik och arrangemang till ett par låtar på kvällarna under en veckas tid. Att sedan spela in sången brukar ta tid - för då måste man ju skriva text först också... 😱

Ibland är det i stället total idétorka - och då är det dags att göra annat, som att spela in sång, mixa eller mastra sådant som har legat och väntat på bättre tider - eller skaffa och lära sig nya roliga prylar, program eller pluggar... 😛 Exakt hur lång tid det tar att få färdigt en låt, är däremot omöjligt att säga, eftersom det gärna blir väldigt utspritt på grund av allmän tidsbrist.

Vissa blir helt klara på ett par veckor, medan jag har andra som har legat halvfärdiga i flera år och väntat på att jag ska börja dra i idéerna igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är iallafall säker så här långt i tråden.. och det är att många är samma/lika.. Lite som att tala ut liksom 😱 Det är inte bara jag som har ätstörningar, det finns fler och jag väljer att sitta i TV-soffan för att andra ska se, finna tröst och kraft och gå vidare..😛

- Hur gjorde du för att komma vidare?

- Slutade att tänka liksom..Ja, fokus är nog det som behövs.

- Kan du säga någonting som var helt avgörande för att du skulle bli klar nån gång?

- Jag slutade pilla på baskaggen tror jag... Ja, skulle jag säga nånting så ä dä nog dä..

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är iallafall säker så här långt i tråden.. och det är att många är samma/lika.. Lite som att tala ut liksom 😱 Det är inte bara jag som har ätstörningar, det finns fler och jag väljer att sitta i TV-soffan för att andra ska se, finna tröst och kraft och gå vidare..🙂

- Hur gjorde du för att komma vidare?

- Slutade att tänka liksom..Ja, fokus är nog det som behövs.

- Kan du säga någonting som var helt avgörande för att du skulle bli klar nån gång?

- Jag slutade pilla på baskaggen tror jag... Ja, skulle jag säga nånting så ä dä nog dä..

kan du inte lägga upp någon låt så man får höra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är iallafall säker så här långt i tråden.. och det är att många är samma/lika.. Lite som att tala ut liksom 😳 Det är inte bara jag som har ätstörningar, det finns fler och jag väljer att sitta i TV-soffan för att andra ska se, finna tröst och kraft och gå vidare..😎

- Hur gjorde du för att komma vidare?

- Slutade att tänka liksom..Ja, fokus är nog det som behövs.

- Kan du säga någonting som var helt avgörande för att du skulle bli klar nån gång?

- Jag slutade pilla på baskaggen tror jag... Ja, skulle jag säga nånting så ä dä nog dä..

kan du inte lägga upp någon låt så man får höra ?

Tack för intresset 🙂 Jag har ju kommenterat ett par av dina och det är väl på tiden kanske.. Jag har ju en obändlig förmåga att göra delar av nya låtar, halvfärdiga i bästa fall. Dessutom allt för sällan tyvärr. Har en idé som jag tänkte "slaska in" i helgen så att jag inte alldeles glömmer bort. Återkommer med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är iallafall säker så här långt i tråden.. och det är att många är samma/lika.. Lite som att tala ut liksom 😎 Det är inte bara jag som har ätstörningar, det finns fler och jag väljer att sitta i TV-soffan för att andra ska se, finna tröst och kraft och gå vidare..😄

- Hur gjorde du för att komma vidare?

- Slutade att tänka liksom..Ja, fokus är nog det som behövs.

- Kan du säga någonting som var helt avgörande för att du skulle bli klar nån gång?

- Jag slutade pilla på baskaggen tror jag... Ja, skulle jag säga nånting så ä dä nog dä..

kan du inte lägga upp någon låt så man får höra ?

Tack för intresset 🙂 Jag har ju kommenterat ett par av dina och det är väl på tiden kanske.. Jag har ju en obändlig förmåga att göra delar av nya låtar, halvfärdiga i bästa fall. Dessutom allt för sällan tyvärr. Har en idé som jag tänkte "slaska in" i helgen så att jag inte alldeles glömmer bort. Återkommer med den.

Det låter trevligt gain. jag ser fram i mot och höra !

Jag hoppas även det är fler som vill lägga upp lite, klart som halv klart visa lite vad ni håller på med.

det är väldigt många som inte har ett jota och visa. det är lite trist tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är iallafall säker så här långt i tråden.. och det är att många är samma/lika.. Lite som att tala ut liksom 😎 Det är inte bara jag som har ätstörningar, det finns fler och jag väljer att sitta i TV-soffan för att andra ska se, finna tröst och kraft och gå vidare..😄

- Hur gjorde du för att komma vidare?

- Slutade att tänka liksom..Ja, fokus är nog det som behövs.

- Kan du säga någonting som var helt avgörande för att du skulle bli klar nån gång?

- Jag slutade pilla på baskaggen tror jag... Ja, skulle jag säga nånting så ä dä nog dä..

kan du inte lägga upp någon låt så man får höra ?

Tack för intresset 🙂 Jag har ju kommenterat ett par av dina och det är väl på tiden kanske.. Jag har ju en obändlig förmåga att göra delar av nya låtar, halvfärdiga i bästa fall. Dessutom allt för sällan tyvärr. Har en idé som jag tänkte "slaska in" i helgen så att jag inte alldeles glömmer bort. Återkommer med den.

Det låter trevligt gain. jag ser fram i mot och höra !

Jag hoppas även det är fler som vill lägga upp lite, klart som halv klart visa lite vad ni håller på med.

det är väldigt många som inte har ett jota och visa. det är lite trist tycker jag.

Klart=3 loopar, halvklart=2 loopar, skiss=1 loop 🙂 Och visst har du rätt i att det skulle bli roligare då.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är iallafall säker så här långt i tråden.. och det är att många är samma/lika.. Lite som att tala ut liksom 😊 Det är inte bara jag som har ätstörningar, det finns fler och jag väljer att sitta i TV-soffan för att andra ska se, finna tröst och kraft och gå vidare..😱

- Hur gjorde du för att komma vidare?

- Slutade att tänka liksom..Ja, fokus är nog det som behövs.

- Kan du säga någonting som var helt avgörande för att du skulle bli klar nån gång?

- Jag slutade pilla på baskaggen tror jag... Ja, skulle jag säga nånting så ä dä nog dä..

kan du inte lägga upp någon låt så man får höra ?

Tack för intresset 🙂 Jag har ju kommenterat ett par av dina och det är väl på tiden kanske.. Jag har ju en obändlig förmåga att göra delar av nya låtar, halvfärdiga i bästa fall. Dessutom allt för sällan tyvärr. Har en idé som jag tänkte "slaska in" i helgen så att jag inte alldeles glömmer bort. Återkommer med den.

Det låter trevligt gain. jag ser fram i mot och höra !

Jag hoppas även det är fler som vill lägga upp lite, klart som halv klart visa lite vad ni håller på med.

det är väldigt många som inte har ett jota och visa. det är lite trist tycker jag.

Klart=3 loopar, halvklart=2 loopar, skiss=1 loop 🙂 Och visst har du rätt i att det skulle bli roligare då.

Helgen är snart slut .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är periodare, så ibland har jag massor med inspiration och kan göra klart all musik och arrangemang till ett par låtar på kvällarna under en veckas tid. Att sedan spela in sången brukar ta tid - för då måste man ju skriva text först också... 😊

Ibland är det i stället total idétorka - och då är det dags att göra annat, som att spela in sång, mixa eller mastra sådant som har legat och väntat på bättre tider - eller skaffa och lära sig nya roliga prylar, program eller pluggar... 😱 Exakt hur lång tid det tar att få färdigt en låt, är däremot omöjligt att säga, eftersom det gärna blir väldigt utspritt på grund av allmän tidsbrist.

Vissa blir helt klara på ett par veckor, medan jag har andra som har legat halvfärdiga i flera år och väntat på att jag ska börja dra i idéerna igen.

Tror jag hängt på olika forum som Claes sedan 2002 men tror tyvärr aldrig att jag fått höra nåt av dina alster?

Finns det någonstans man kan få lyssna?

Hade varit kul att få höra på nåt som du medverkat på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är periodare, så ibland har jag massor med inspiration och kan göra klart all musik och arrangemang till ett par låtar på kvällarna under en veckas tid. Att sedan spela in sången brukar ta tid - för då måste man ju skriva text först också... 😊

Ibland är det i stället total idétorka - och då är det dags att göra annat, som att spela in sång, mixa eller mastra sådant som har legat och väntat på bättre tider - eller skaffa och lära sig nya roliga prylar, program eller pluggar... 🙂 Exakt hur lång tid det tar att få färdigt en låt, är däremot omöjligt att säga, eftersom det gärna blir väldigt utspritt på grund av allmän tidsbrist.

Vissa blir helt klara på ett par veckor, medan jag har andra som har legat halvfärdiga i flera år och väntat på att jag ska börja dra i idéerna igen.

Tror jag hängt på olika forum som Claes sedan 2002 men tror tyvärr aldrig att jag fått höra nåt av dina alster?

Finns det någonstans man kan få lyssna?

Hade varit kul att få höra på nåt som du medverkat på!

Mitt gamla band, Feedback, finns här - och låten som jag använder till högtalarinspelningarna vid mictesterna, finns här. Det är visserligen ganska gammalt material, men eftersom jag har haft funderingar på att lämna en del nyare material till förlag, så får det räcka med det så länge... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig beror det på vad man räknar som petande med en låt... Jag jobbar med hela skivprojekt med mina låtar, så de olika faserna tar jag i perioder. Först skriver jag alla låtarna, en tio tolv stycken, det tar kanske mellan ett halvår och ett år. Den äldsta låten jag jobbar med nu skrev jag i typ juli förra året. När jag skriver dem kommer jag också på rätt detaljerade arrangemang för varje låt. Sen spelar jag in dem en efter en och det väl ett halvår kanske. Sen när det är klart sätter jag mig ner och mixar dem, och det tar väl några månader.

Så om vi tar mitt nuvarande projekt, elva låtar, jag började skriva den första förra sommarn och blir kanske klar med alla mixar i vår nån gång, så säg 22 månader då. Det blir runt två månader per låt i genomsnitt.

Men om man bara räknar att skriva en låt utan att spela in så tar det väl allt från ett par timmar till ett par månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är periodare, så ibland har jag massor med inspiration och kan göra klart all musik och arrangemang till ett par låtar på kvällarna under en veckas tid. Att sedan spela in sången brukar ta tid - för då måste man ju skriva text först också... 😉

Ibland är det i stället total idétorka - och då är det dags att göra annat, som att spela in sång, mixa eller mastra sådant som har legat och väntat på bättre tider - eller skaffa och lära sig nya roliga prylar, program eller pluggar... 😛 Exakt hur lång tid det tar att få färdigt en låt, är däremot omöjligt att säga, eftersom det gärna blir väldigt utspritt på grund av allmän tidsbrist.

Vissa blir helt klara på ett par veckor, medan jag har andra som har legat halvfärdiga i flera år och väntat på att jag ska börja dra i idéerna igen.

Tror jag hängt på olika forum som Claes sedan 2002 men tror tyvärr aldrig att jag fått höra nåt av dina alster?

Finns det någonstans man kan få lyssna?

Hade varit kul att få höra på nåt som du medverkat på!

Mitt gamla band, Feedback, finns här - och låten som jag använder till högtalarinspelningarna vid mictesterna, finns här. Det är visserligen ganska gammalt material, men eftersom jag har haft funderingar på att lämna en del nyare material till förlag, så får det räcka med det så länge... 😉

Tackar!!

Har lyssnat lite nu och det är ju riktiga 80 tals dängor (de kanske är inspelade på 80talet iofs?).

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till ämnet så har jag inte åstadkommit så mycket på en längre tid när det gäller att färdigställa låtar.

Har tex tre låtar helt klara förutom att det fattas sångpålägg, låtarna har legat i ca tre månader men varje gång jag startar upp musikdatorn så "orkar" jag inte gå ner i källaren (där jag har mitt sångrum) och lägga på sång.

Samtidigt känns det inte kul att påbörja nya låtar när det ligger material ofärdigt.

Har bestämt mig för att tvinga mig till att slutföra dessa låtar så att jag kan gå vidare i mitt skapande.

Skall oxå köpa mig en VOX Tonelab som jag har haft tidigare för jag tycker inte jag får till gitarrljudet med mjukvarupluggar och detta hämmar oxå mitt skapande eftersom det inte känns så kul när man inte kan få ett hyffsat ljud redan vid inspelning.

Dock för ca 4 veckor sedan så lyckades jag spela in, arra, mixa osv en hel låt på en helg, det var en gammal låt som jag skrivit tillsammans med sångaren i bandet Rosegarden och jag var aldrig nöjd med versionen som hamnade på deras skiva Love is dead från 2003 så jag gjorde en helt ny version och lyckades även få hit sångaren för nya sångpålägg och nu lär låten hamna på deras nya platta med remixer av deras tidigare låtar (även om just denna låten inte är en remix utan en nyinspelning).

Så jag skall ta mig i kragen och komma igång ordentligt igen.

Det fanns ju faktiskt en tid för tiotals år sedan man bara drömde om möjligheten att kunna sitta på kammaren och spela in egen musik med "nästan" proffskvalitét och nu när man kan det så gör man deet inte tillräckligt ofta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är iallafall säker så här långt i tråden.. och det är att många är samma/lika.. Lite som att tala ut liksom 🙂 Det är inte bara jag som har ätstörningar, det finns fler och jag väljer att sitta i TV-soffan för att andra ska se, finna tröst och kraft och gå vidare..🙁

- Hur gjorde du för att komma vidare?

- Slutade att tänka liksom..Ja, fokus är nog det som behövs.

- Kan du säga någonting som var helt avgörande för att du skulle bli klar nån gång?

- Jag slutade pilla på baskaggen tror jag... Ja, skulle jag säga nånting så ä dä nog dä..

kan du inte lägga upp någon låt så man får höra ?

Tack för intresset 🙂 Jag har ju kommenterat ett par av dina och det är väl på tiden kanske.. Jag har ju en obändlig förmåga att göra delar av nya låtar, halvfärdiga i bästa fall. Dessutom allt för sällan tyvärr. Har en idé som jag tänkte "slaska in" i helgen så att jag inte alldeles glömmer bort. Återkommer med den.

Det låter trevligt gain. jag ser fram i mot och höra !

Jag hoppas även det är fler som vill lägga upp lite, klart som halv klart visa lite vad ni håller på med.

det är väldigt många som inte har ett jota och visa. det är lite trist tycker jag.

Klart=3 loopar, halvklart=2 loopar, skiss=1 loop 🙁 Och visst har du rätt i att det skulle bli roligare då.

Helgen är snart slut .

Tack för den.. 🙂 Jodå och det blev ordentligt slaskigt..pangförkyld och nu med lite feber. Nu tänker jag ta lappen och luta mig tillbaka i soffan och ge trummorna en halvtimme så det är lite mer än en takt rakt igenom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tycker ni inte att ni tappar tråden i vad ni har gjort när ni håller på under en sådan lång tid

med en låt. eller har ni gjort en massa andra låtar under tiden och eller blir dom också liggandes?

hur petiga är ni och vad är det som gör er petiga är det soundet eller ja ni hajar

när är en låt klar?

shit nu blev det filosofiskt 🙂

Ibland är det bra att släppa en produktion en tid, för att återkomma till den med fräsha öron och då kunna lyssna på helheten och inte på de finlir detaljer man ofta hänger upp sig på. Jag brukar ofta hitta ett antal ganska viktiga detaljer som jag inte tänkt på tidigare, och har man gjort anteckningar så brukar det vara en del grejjer som inte känns speciellt viktiga längre.

Petigheten ligger ofta i saker man hänger upp sig på, kanske är osäker om det ska vara si eller så, många gånger är det så subtila skillnader att man inte tänker på det sen, mer en tycke o smak fråga. Men såna saker gör lätt att man tappar fokus från att höra helheten.

Jag brukar jobba med annat material under tiden.

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är iallafall säker så här långt i tråden.. och det är att många är samma/lika.. Lite som att tala ut liksom 😕 Det är inte bara jag som har ätstörningar, det finns fler och jag väljer att sitta i TV-soffan för att andra ska se, finna tröst och kraft och gå vidare..😄

- Hur gjorde du för att komma vidare?

- Slutade att tänka liksom..Ja, fokus är nog det som behövs.

- Kan du säga någonting som var helt avgörande för att du skulle bli klar nån gång?

- Jag slutade pilla på baskaggen tror jag... Ja, skulle jag säga nånting så ä dä nog dä..

kan du inte lägga upp någon låt så man får höra ?

Tack för intresset 🙂 Jag har ju kommenterat ett par av dina och det är väl på tiden kanske.. Jag har ju en obändlig förmåga att göra delar av nya låtar, halvfärdiga i bästa fall. Dessutom allt för sällan tyvärr. Har en idé som jag tänkte "slaska in" i helgen så att jag inte alldeles glömmer bort. Återkommer med den.

Det låter trevligt gain. jag ser fram i mot och höra !

Jag hoppas även det är fler som vill lägga upp lite, klart som halv klart visa lite vad ni håller på med.

det är väldigt många som inte har ett jota och visa. det är lite trist tycker jag.

Rumpan ur.. 😎

Här: https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry676325

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

I början av min musikkarriär brukade jag hålla på påtok för länge med just inspelningen. Men jag har insett att det snarare handlar om att fånga en känsla än perfektionism. Självklart ska man spela in med bra ljud, men det är inte att spela helt korrekt som gäller, utan HUR man spelar. Därför spelar jag aldrig in om jag inte känner för det. Jag har upptäckt att det går så mycket snabbare om man har suget... NU tar det sällan mer än 1-2 dagar att spela in grunderna för mig. Mixa kan man göra sen 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Längsta är nog... 10 - 12 år. Och den är inte färdig ännu! Snabbaste är nog när jag o Idf skulle smälla samman en festivallåt, från 0 - 100% på 24h om jag minns rätt.

kommer du ihåg hur den låten/arna går

har du du kvar dom på noter eller en slask insp etc

http://www.flips.se/music/music.html

Astral Wanderer är snabblåten som jag nämnde. Den andra låten ligger inte uppe men vill du verkligen höra den så kan jag nog peta upp den. Inte för att den är så märkvärdig trots att det tog över 10 år att få ihop den (och det ligger fortfarande ingen sång på!😄).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...