Jump to content
Annons

Volym/kvalitethöjning i Sonar2XL ?


linusmbk

Recommended Posts

Hejsan,hej!

Finns det någon som har nåt tips på hur jag ska göra för att få upp volymen(/kvaliten) på det jag spelar in i Sonar 2XL??

Det jag gör är att jag: spelar in och normaliserar varje kanal, efter det så brukar jag automatisera volymen för varje kanal för att få så hög volym som möjligt och sedan automatiserar jag även volymen på "bounce to track"-filen, (som av nån anledning distar även fast ingen av kanalerna gjorde det innan jag la ihop dem till ett gemensamt spår.--=??)

Oftast så blir det ganska klen volym om man jämför med en vanlig cd-skiva...

Går det att göra nåt mer/mastra upp ljudet på något mer sätt i Sonar2??

Om nån har koll på detta så är jag mycket tacksam för hjälp!

MVH

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OK, jag ska testa det där med kompressor...Det tar väl ett tag innan man lär sig hur den fungerar antar jag, för jag har försökt men det disar ganska lätt om man höjer för mycket..Vilka kontroller är det man ska mixtra mest med i Timeworkscompressorn för att få det att bli bra?

Är det rätt som jag gör när jag normaliserar varje spår+automatiserar?

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

cellular (oregistrerad)

normaliseringen och automatiseringen är nog egentligen inte så noga. det viktigaste är att du har en stark signal när du spelar in, samt vad du gör med slutmixen, dvs. använder kompressor och/eller limiter på stereomixen. en multibandskompressor kan låta dig klämma ur lite extra volym ur låten också.

se till att spela in i 24-bit om du kan det, så får du lite extra dynamiskt utrymme under mixning/mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det hjälper mycket med alla råd till en nybörjare som jag!

Jag försöker lära mig hur Timeworkscompressorn i Sonar2XL fungkar(även om det kanske inte är den bästa)eftersom den ser hyfsat lätthanterlig ut...

Jag spelade in ett enkelt gitarrspår bara för att ha nåt att testa på, jag line:ade gitarren från min gitarrstärkare genom mixerbordet in i ljudkortet och sedan försökte jag att lägga in en timeworkscompressor på kanalen för att få upp volymen - istället för att normalisera som jag alltid brukar göra....men jag lyckades inte få upp volymen speciellt mycket och det slutade med att jag kom fram till att normalisering var det bästa ändå....vet inte vad jag gör för fel?Varför är inte normaliseringen viktig/bra?

Jag har alltid försökt att få ljudet att aldrig gå upp på rött på metern...men det kanske är ok om det går upp på rött så länge det inte går över det röda,är det så?

I Timeworkscompressorn: Hur skulle jag som praktiskt ex. ställa in kontrollerna Threshold, Ratio, in/out osv för att komprimera upp en bra nivå på t.ex en enkel gitarrkanal? (Threshold ganska långt åt vänster, ratio ganska högt?)

Jag har inte full koll på om jag spelar in i 24 bit eller inte...men det har väl bara att göra med hur många bits ljudkortet har?(mitt är nog rätt dåligt, så det är väl inte mer än 16 bit antar jag...)

Tack för hjälpen!

mvh

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Använd en Maximerare som t ex Waves Ultra maximizer på slutmixen. Jag brukar använda ett fristående ljudredigeringsprogram som t ex soundforge eller wavelab för detta men du borde kunna göra detta direkt i sonar också.

Ultramaximizer fungerar även att göra på enskilda spår men var försiktig så att du inte överdriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves L1 är ju inte direkt billig...det finns gratisalternativ som är riktigt bra.

Kolla in Daniels Maximizer här:

TBT

Han gjore ett exempel där han hade kört L1:an o sin TL Maximizer på samma fil - o TL maximizern lät bättre. Kanske inte har alla funktioner, men har du aldrig sysslat med nå't liknande kommer du förmodligen inte att sakna nå't..

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...