Jump to content
Annons

Micka trummor med två mikrofoner


fenton

Recommended Posts

Hej!

Som titeln ger en hint av så ska jag spela in trummor, och har endast möjlighet att spela in två mikrofoner samtidigt.

Jag har tillgång till två Line Audio CM3 och en ADK A-51. Skulle kunna låna en SM57 om det skulle krävas.

Vilker är det bästa sättet att placera dessa två mikrofoner, och vilka två mikrofoner ska jag välja?

//A

Redigerat av fenton
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
little_arnis (oregistrerad)

En mikronfon över setet. placera den så att nivån mellan alla trummor och cymblaer blir jämn. Och en framför bastrumman eller i bastrumman beroende på önskat sound. Det brukar bli rätt så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

little_arnis förslag ska du absolut testa.

Beroende på rum, trummis, trummor, genre och mycket annat borde du helt enkelt testa dig fram till vad som funkar bäst. En mik "mitt i" trumsetet strax ovanför bastrumman kombinerat med en ovanför cymbalerna kan funka fint i vissa lägen. I ett riktigt bra rum kan det bli klockrent med en ORTF, AB eller XY stereomikning en bit ifrån. Har ni gott om tid så prova alla möjliga kombinationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

little_arnis förslag ska du absolut testa.

Beroende på rum, trummis, trummor, genre och mycket annat borde du helt enkelt testa dig fram till vad som funkar bäst. En mik "mitt i" trumsetet strax ovanför bastrumman kombinerat med en ovanför cymbalerna kan funka fint i vissa lägen. I ett riktigt bra rum kan det bli klockrent med en ORTF, AB eller XY stereomikning en bit ifrån. Har ni gott om tid så prova alla möjliga kombinationer.

Hade tänkt som little_arnis, tycker dock inte om trumset i mono... så jag får testa olika alternativ

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

little_arnis förslag ska du absolut testa.

Beroende på rum, trummis, trummor, genre och mycket annat borde du helt enkelt testa dig fram till vad som funkar bäst. En mik "mitt i" trumsetet strax ovanför bastrumman kombinerat med en ovanför cymbalerna kan funka fint i vissa lägen. I ett riktigt bra rum kan det bli klockrent med en ORTF, AB eller XY stereomikning en bit ifrån. Har ni gott om tid så prova alla möjliga kombinationer.

Hur mickar man i en ORTF?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vilken mick rekomenderar ni på bastumman?

Tillgången av mikrofoner är inte så stor, och jag har ingen optimal bastrummemick.

Vilken skulle ni valt av; Line Audio CM3, ADK A-51, Shure PG 58? Jag tycker det lutar åt Shure-micken, men vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken mick rekomenderar ni på bastumman?

Tillgången av mikrofoner är inte så stor, och jag har ingen optimal bastrummemick.

Vilken skulle ni valt av; Line Audio CM3, ADK A-51, Shure PG 58? Jag tycker det lutar åt Shure-micken, men vad tycker ni?

jag skulle satt adk:n framför bastrumman nånstans 3/4 upp, 3/4 åt höger sett framifrån, kanske en halvmeter ifrån - du får balansera där hur mycket bastrumma resp resten du vill ha med

sen skulle jag satt cm3:an snett bakom trummisens högra axel riktad snett neråt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en variant som dock kräver bra rum och bra trummis är ett stereopar i öronhöjd riktad på samma vis som öronen. Gjorde det som test en gång i tiden och det blev helt ok.

Lyssna

(här är även en mik på baskaggen, men det hade funkat helt ok utan den också)

http://neskvartetten.googlepages.com/neskv...en-popospoo.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror ju ganska mycket vilken typ av musik som skall spelas in...

tät, tjock punk/rock etc där bastrumma och virvel är dominerande får såklart avgöra placering om rummet låter lite småilla...

Se till att ha lite slaskguror/basar/pianon på när du checkar mickplaceringen så att du vet vad som drunknar och vad som går igenom... du får liksom mixa trummorna innan så att säga, precis som man gjorde förr...

Jag hade satsar på ett stereopar framför trummorna, i AB, lyssnat efter jobbiga, trevliga utsläckningar.

Om du behöver mer kick vid mixtillfället så är et gamalt indianknep att duplicera en inspelad kanal och behandla den som om den vore en bastrumma, filtrera fram rätt frekvenser och komprimera loss... om du får loss bra transienter efter att ha filtrerat fram t.e.x en bastrumma, så kan du ju plocka fram soundreplacer/drumagog eller liknande.

...begränsningar är ofta bara av godo 😉

/mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...