Jump to content
Annons

Vilken sladd mellan ljudkort och monitor?


Hemluth

Recommended Posts

På mitt ljudkort har jag enbart balanserade teleutgångar och på de monitorer jag planerar att köpa finns både tele och xlr ingångar. Är det då stabilast att köra med tele - tele eller tele - xlr? Xlr känns som en bättre kontakt men tappar man något på det?

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Signalerna är identiska, så det är bara kontakttypen som skiljer. XLR är en bättre kontakt, men om det står still i en studio, så spelar det ingen roll, utan då skulle jag välja att köra med Tele-Tele.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog eller kan beställas hos de flesta musikhandlare. 😆

Exemelvis så har HOSA en del olika varianter, från balanserade tele med gjutna kontaker, i 90cm längd för 60:-/st eller 1.5m för 70:-/st...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande;

Innebär det här vanlig tele eller är det patchjätteliten-tele?;

http://www.emusic.se/default.asp?do=search...&info=11429

Patchkablarna i länken är obalanserade Tele - inte balanserade.

De mindre patchkontakterna heter, som Emil sade, Bantam. Det enda jag har sett i patchbays, är Tele, XLR, RCA och Bantam. Jag har aldrig sett någon patchbay med minitele - och minitele brukar alltid skrivas som just minitele, så det är ingen större risk att råka få sådana.

Här är exempel på balanserade Telekablar (titta på kontakten, så ser du att den är 3-polig):

CSS-500.gif

CSS-845.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att jag är lite borta på ämnet;

Men vad innebär balanserad/obalanserad? Skillnaden jag kan se är vad jag skulle benämna de du visar för stereotele. Är det vad som menas med balanserad?

Är Bantam den där saken som ser ut som tele men är jätteliten är det den jag syftar på. Har enbart sett sådana i studios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan läsa lite mer om balanserat/obalanserat här, så får du lite mer kött på benen. 😊

Alldeles riktigt, så är de små som ofta används i 96-håls patchbays, just Bantam.

Exempel:

adcpprog.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fortsätta fråga i en annan tråd kanske?

Jag har mitt Emu0404 kopplat direkt till min förstärkare som högtalarna går från sen.

FRÅN EMU ska det vara tele.

IN I förstärkaren ska det vara RCA...

Är det så väldigt ovanlig kabel? Ingen affär jag var inne i igår hade någon...

Detta är lite fortsättning på tidigare fråga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen ovanlig kabel, men du måste nog fråga i en musikaffär. Vanliga hemelektronikaffärer har det nog inte - för det enda stället man använder Tele på i de sammanhang som de känner till, är till hörlurar... 😊

Ett exempel på sådan kabel, är HOSA CPR-400:

CPR-400.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...