Jump to content
Annons

SSL Duende eller Focusrite Liquid Mix?


saverman

Recommended Posts

Funderar på lite mer dsp-kraft och vet inte om jag ska gå lös på LIquid mix eller slå på stort och införskaffa en Duende. SSL:en så har man ju kvalité men till ett högt pris och Liquid mix:en ger ett större omfång och urval. Aldrig provat den sistnämnda men har hört mycket gott om den.

Någon som äger någon av dom som kan komma med lite tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Funderar på lite mer dsp-kraft och vet inte om jag ska gå lös på LIquid mix eller slå på stort och införskaffa en Duende. SSL:en så har man ju kvalité men till ett högt pris och Liquid mix:en ger ett större omfång och urval. Aldrig provat den sistnämnda men har hört mycket gott om den.

Någon som äger någon av dom som kan komma med lite tips?

Jag har en liquid mix och kan bara tala gott om den.

Som du säger, ett gigantiskt omfång. Och den sparar en hel del cpu.

SSL duende har jag inte testat men de som testat den är imponerade.

Och det är ju SSL. 🙂

Jag var i samma val och kval som du men jag gjorde en + och - lista och kom fram till liquid mix.

Hade helst velat ha båda två!

Det som överraskade mig mest med liquid mix var att kontrollenheten var så användbar.

Rattar den inte alls med musen numer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Liquid mixen har ju en hel del fördelar och av vad jag har hört så är deras SSL-modulering inte fy skam den heller. Då minskar ju SSL's försprång i kvalité 😉 Vet du vilken SSL-serie dom har samplat ifrån?

Nope, den är absolut inte fy skam!

Tog mig tiden när jag köpte den att leta reda på bilder och fakta på all emulerad hårdara. 🙂

SSL:

SSL 4000 G+ console compressor

SSL SL510 (5000 series dynamics module)

SSL G-series EQ

SSL E-series EQ

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har kört Liquid mix och den är kanon.

Har inte testat SSL men jag har svårt att tro att den kan toppa Liquid mix pris prestanda.

Få prylar har gett mig ett ha begär som LM...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal gubbe (46 år) så har jag lite svårt att förstå hur ni menar.. För mig finns bara en SSL och det är hårdvaran.. Att man återskapar denna som ett CPU-slukande mjukvaruprogram är för mig i det närmaste en omöjlighet.. Även med dagens skarpaste programvara så klarar man ändå att få ut max 192 KhZ och 32 bitars upplösning.. Och då tuggar processorn på max vad den klarar av.. Hur ska man över huvud taget ens komma i närheten av SSL-teknologins gräns?? Hur kan det ens låta lika??? 😄.. Det går inte att jämföra bra analog teknologi på samma dag som motsvarande digital emullering.. Bra ljud kostar $ och så är det 😉

edit: en CD skiva låter apa i ljudkvalité

ds. 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal gubbe (46 år) så har jag lite svårt att förstå hur ni menar.. För mig finns bara en SSL och det är hårdvaran.. Att man återskapar denna som ett CPU-slukande mjukvaruprogram är för mig i det närmaste en omöjlighet.. Även med dagens skarpaste programvara så klarar man ändå att få ut max 192 KhZ och 32 bitars upplösning.. Och då tuggar processorn på max vad den klarar av.. Hur ska man över huvud taget ens komma i närheten av SSL-teknologins gräns?? Hur kan det ens låta lika??? 😄.. Det går inte att jämföra bra analog teknologi på samma dag som motsvarande digital emullering.. Bra ljud kostar $ och så är det 😉

edit: en CD skiva låter apa i ljudkvalité

ds. 🙂

Naturligtvis så blir det ju inte exakt samma ljud. (Annars skulle ju SSL inte kunna sälja fler konsoller 🙂 )

Jag har inte haft förmånen att ratta en SSL-konsoll men de som har säger att det låter väldigt lika!

Angående CPU-slukeri så är själva grejen med liquid mix och duende att de är DSP-enheter med egen processor som är optimerad för den mjukvara som finns lagrad i dem.

Alltså, det belastar inte datorns CPU. (Jmfr. UAD-korten).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Som gammal gubbe (46 år) så har jag lite svårt att förstå hur ni menar.. För mig finns bara en SSL och det är hårdvaran.. Att man återskapar denna som ett CPU-slukande mjukvaruprogram är för mig i det närmaste en omöjlighet.. Även med dagens skarpaste programvara så klarar man ändå att få ut max 192 KhZ och 32 bitars upplösning.. Och då tuggar processorn på max vad den klarar av.. Hur ska man över huvud taget ens komma i närheten av SSL-teknologins gräns?? Hur kan det ens låta lika??? 😄.. Det går inte att jämföra bra analog teknologi på samma dag som motsvarande digital emullering.. Bra ljud kostar $ och så är det 😉

edit: en CD skiva låter apa i ljudkvalité

ds. 🙂

40 år, diggar Liquid mix. Jag tycker LM är det bästa jag testat på många år. En ofantlig mängd med bra prylar som är av samplade och låter kanon. Jag är kär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal gubbe (46 år) så har jag lite svårt att förstå hur ni menar.. För mig finns bara en SSL och det är hårdvaran.. Att man återskapar denna som ett CPU-slukande mjukvaruprogram är för mig i det närmaste en omöjlighet.. Även med dagens skarpaste programvara så klarar man ändå att få ut max 192 KhZ och 32 bitars upplösning.. Och då tuggar processorn på max vad den klarar av.. Hur ska man över huvud taget ens komma i närheten av SSL-teknologins gräns?? Hur kan det ens låta lika??? 😄.. Det går inte att jämföra bra analog teknologi på samma dag som motsvarande digital emullering.. Bra ljud kostar $ och så är det 😄

edit: en CD skiva låter apa i ljudkvalité

ds. 😄

Som sagt, DSP som är tekniken så ingen CPU-belastning. SSL's egna maskin, Duende, ÄR ju SSL och LÅTER SSL. Det är som jag förstått det 32 kanaler från vilken-konsolserie-det-nu-är.

Jag har hört få som talar illa om LM's samplingar och det stora urvalet (är väl framförallt Neve jag är intresserad av) talar för den. Dessutom priset! Helt enastående!

Vad är skillnaden på de olika versionerna? Såg något om en v2...

Link to comment
Dela på andra sajter

Duende's DSP kod är baserad på densamma som finns i SSL C Series. Alltså "riktiga" mixerbord.

Närmare emulering av ett riktigt SSL-bord kan man nog inte komma mao.

Det slår lite snett att åberopa det gamla vanliga "analogt är bättre än digitalt" i det här fallet eftersom det handlar om digitala produkter ifrån SLL som ska efterlikna andra digitala produkter ifrån SSL.

Att säga att en cdskiva låter apa är helt enligt §1.a i regelboken för folk som försöker få andra att tro att de kan mer än de kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal gubbe (46 år) så har jag lite svårt att förstå hur ni menar.. För mig finns bara en SSL och det är hårdvaran.. Att man återskapar denna som ett CPU-slukande mjukvaruprogram är för mig i det närmaste en omöjlighet.. Även med dagens skarpaste programvara så klarar man ändå att få ut max 192 KhZ och 32 bitars upplösning.. Och då tuggar processorn på max vad den klarar av.. Hur ska man över huvud taget ens komma i närheten av SSL-teknologins gräns?? Hur kan det ens låta lika??? 🙂.. Det går inte att jämföra bra analog teknologi på samma dag som motsvarande digital emullering.. Bra ljud kostar $ och så är det 🙂

edit: en CD skiva låter apa i ljudkvalité

ds. 🙂

Som sagt, DSP som är tekniken så ingen CPU-belastning. SSL's egna maskin, Duende, ÄR ju SSL och LÅTER SSL. Det är som jag förstått det 32 kanaler från vilken-konsolserie-det-nu-är.

Jag har hört få som talar illa om LM's samplingar och det stora urvalet (är väl framförallt Neve jag är intresserad av) talar för den. Dessutom priset! Helt enastående!

Vad är skillnaden på de olika versionerna? Såg något om en v2...

Side-chaining är infört i version 2.

Likaså att den nu tillåter högre latency.

Har för mig att den första mjukvaran bara tillät latency upp till vad-det-nu-var.

Kunde bli ett problem för de som t.ex mixar i 100 ms latency.

Det skönaste är när man sätter sig i mixningsläge med låten.

Jag väljer ut de hårdvaruemuleringar jag vill ha på de olika spåren.

Sen släcker jag skärmen, ställer in nivåerna, lyssnar.

Börjar ratta fram EQ och kompressor på de olika spåren med LM.

Och detta utan att behöva klicka med musen eller ens se på skärmen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig finns bara en SSL och det är hårdvaran.. Att man återskapar denna som ett CPU-slukande mjukvaruprogram är för mig i det närmaste en omöjlighet.

ds. 🙂

Naturligtvis så blir det ju inte exakt samma ljud. (Annars skulle ju SSL inte kunna sälja fler konsoller 🙂 )

SSL Duende är ju inte en emulering av analogbord, utan det är exakt samma kompressor och eq som du hittar i SSL's digitalbord. Som då i sin tur är emulering av analogbord. Det är en viss skillnad. Så om det låter exakt som analogborden kan man ju bråka om, men man kan inte säga att Duende inte klarar att låta som ett SSL bord och att dom då skulle sälja mindre av dom. Duende låter ju nämligen exakt som sitt syskon till digitalbord, och är alltså SSL-ljud så bra det kan bli.

Men i slutändan beror allt på hur det låter. Jag kör Waves SSL-pluggar och dom är ganska bra, inte mer. Jag föredrar ljud med mer karaktär, och handen på hjärtat, SSL-borden slog inte igenom för sitt ljud, utan för sin automation. Neve-borden var för det andra lägret som prioriterade ljud över flashiga finesser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...