Jump to content
Annons

Dator+tillbehörsköp till hemmastudio.


Carle

Recommended Posts

Hej

Nu vankas det Jul i knutarna och trotts att jag alltid är noga med att önska migvettiga saker då jag tycker pengar är lite opersonligt och trist att önska sig brukar denna storhelg innebära extra tjock plånka för en annars fattig gymnasieelev. Plus att jag sedan i höstas varit anställd som krönikör på Eskilstunas lokala morgontidning plus att jag frilansar en del för samma tidning. Detta ger mig en bonus på 500kr+ utöver dom vanliga 1050 som csn betalar ut. Samtidigt sitter jag hemma och skriver låtar på en dator där nätagregatsfläcken påminner om motorn på en JAS39 Gripen och om jag försöker spela in sång så dröjer det inte länge innan "varning, slut på diskutrymme"-rutan snart dyker upp i det högra hörnet. Spela in kanske är synd att kalla det för övrigt när man kör en vanlig dynamisk mick rakt in i datorns egna line-in. Att jag sen har ett litet intresse för videredigering och bildredigering (Daobe premier Pro och Photoshop Cs2) tar inte datorn hänsyn till. Slutsatsen är att Julbonusen plus jobböverskottet MÅSTE disponeras till en ny dator.

Det jag tänkt att slänga slantarna på:

Dator (utan skärm, mus och tangentbord)

Ljudkort (Firewire eller USB)

& en Mikrofon (Studio Prodjects B1a. 🥰 )

Detta ska den funka till

Jag vill ju komma ner så lågt det går i pris men jag vill inte ha undermåliga grejer för det. Jag vill gärna att den ska vara tyst så man orkar jobba vid den och så att man kan med helt okej resultat spela in med en kondensatormick i samma rum. Jag pysslar en del med Indiepop, Singer/songwrighter och Electronisk musik i stil med The Knife eller Slagsmålsklubben. Så det jag kommer spela in huvudsaklingen är Sång, Ibland möjligen gitarr och sen smågrejer så som Melodica, Tamburin, Shaker osv. Jag behöver alltså inte ha massa ingångar på ljudkortet.

Sen vill jag kunna köra Reason 3.0, förhoppningsvis snart 4.0, Cubase Sx3 ( med ett gäng av Waves pluggar), Photoshop och Premier Pro. Eftersom jag är ganska hängiven Reason blir det inte mycket vst i cubase utan jag kör Rewire. Det är ungefär det jag vill att datorn ska orka med. Lite msn och slösurf på nätet också. 😄

Bygga själv eller köpa färdig spelar inte så stor roll. Skulle vara kul att bygga själv och då kommer man ner i pris men hittar jag (eller någon av er) en färdig dator i lagom prisklass som passar till ändamålet så är jag öppen för det med.

HJÄLP! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
Hej

Nu vankas det Jul i knutarna och trotts att jag alltid är noga med att önska migvettiga saker då jag tycker pengar är lite opersonligt och trist att önska sig brukar denna storhelg innebära extra tjock plånka för en annars fattig gymnasieelev. Plus att jag sedan i höstas varit anställd som krönikör på Eskilstunas lokala morgontidning plus att jag frilansar en del för samma tidning. Detta ger mig en bonus på 500kr+ utöver dom vanliga 1050 som csn betalar ut. Samtidigt sitter jag hemma och skriver låtar på en dator där nätagregatsfläcken påminner om motorn på en JAS39 Gripen och om jag försöker spela in sång så dröjer det inte länge innan "varning, slut på diskutrymme"-rutan snart dyker upp i det högra hörnet. Spela in kanske är synd att kalla det för övrigt när man kör en vanlig dynamisk mick rakt in i datorns egna line-in. Att jag sen har ett litet intresse för videredigering och bildredigering (Daobe premier Pro och Photoshop Cs2) tar inte datorn hänsyn till. Slutsatsen är att Julbonusen plus jobböverskottet MÅSTE disponeras till en ny dator.

Det jag tänkt att slänga slantarna på:

Dator (utan skärm, mus och tangentbord)

Ljudkort (Firewire eller USB)

& en Mikrofon (Studio Prodjects B1a. 🙂 )

Detta ska den funka till

Jag vill ju komma ner så lågt det går i pris men jag vill inte ha undermåliga grejer för det. Jag vill gärna att den ska vara tyst så man orkar jobba vid den och så att man kan med helt okej resultat spela in med en kondensatormick i samma rum. Jag pysslar en del med Indiepop, Singer/songwrighter och Electronisk musik i stil med The Knife eller Slagsmålsklubben. Så det jag kommer spela in huvudsaklingen är Sång, Ibland möjligen gitarr och sen smågrejer så som Melodica, Tamburin, Shaker osv. Jag behöver alltså inte ha massa ingångar på ljudkortet.

Sen vill jag kunna köra Reason 3.0, förhoppningsvis snart 4.0, Cubase Sx3 ( med ett gäng av Waves pluggar), Photoshop och Premier Pro. Eftersom jag är ganska hängiven Reason blir det inte mycket vst i cubase utan jag kör Rewire. Det är ungefär det jag vill att datorn ska orka med. Lite msn och slösurf på nätet också. 🙂

Bygga själv eller köpa färdig spelar inte så stor roll. Skulle vara kul att bygga själv och då kommer man ner i pris men hittar jag (eller någon av er) en färdig dator i lagom prisklass som passar till ändamålet så är jag öppen för det med.

HJÄLP! 😲

Hur mycket pengar vill du spendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ju att det ska vara så billigt som möjligt eftersom det inte är på så hög nivå. Absolut inte över 10.000 kr gärna ikluderat ett ljudkort. Det kan få slå över på någon/några hundringar. Men så låg pris som möjligt men ändå så den stämmer in på mina "krav" (se mitt tidigare inlägg).

För er som inte orkar läsa:

Den ska vara duglig åt

Reason 4.0

Cubase sx3 (med stort utbud waves-pluggar)

Adobe Photoshop cs2

Adobe Premier Pro

Internet

Och de senaste dagarna har jag vart sugen på att plocka fram The Sims 2 och Rollercoaster Tycoon.

Musiken jag pysslar med är Indiepop / Electropop. Det jag vill kunna spela in hemma är gitarr, bas, keyboard, tamburin, sång, melodica, shaker osv. Jag kommer inte spela in fulländade produktioner hemma utan mer Singer/songwritermaterial. När det är dags att spela in trummor och hela paketet tar jag kontakt med en ordentlig studio.

Bild och filmredigeringen är på amatörnivå och datorn behöver bara klara av programmen prestanda så den inte laggar sönder av att jag "leker regisör". Och jag kommer absolut inte ägna mig åt några långfilmer.

Ljudkortet får vara Firewire eller Usb och ska ha möjlighet att linea och spela in, både dynamiska mikrofoner och fantomatning.

Och TYST ska den vara.

Paketdator eller hemmabygge är vilket som. Bara det blir bra och billigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För tiotusen får du lätt en sjysst mac.

Du vill köra psp, reason osv, det funkar kalas på en mac.

Om du värkligen måste köra med cubase så kan du alltid köra windows.

Det är iaf mitt tipps till dig.

Själv köpte jag en värsting pc för massa pengar för att ett halvår senare inse att macen var det givna valet för mig som ljud / bild intresserad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Carle!

Nått du kan tänka på när du gör ditt val är, ju snabbare processor datorn har desto fler och kraftfullare effekter kan du använda. Om din budget till datorn inte är så stor, som skall användas till musikinspelning bör du tänka på att den som absolut minst ska ha 512 megabyte interntminne och 80 gigabyte hårddisk (dock så är det dumt att installera spel när det är så lite kapacitet, så om du ska ha spel tänk på att skaffa en större dator).

Om du väljer en nyare modell utav Mac så får du även med inbyggda ljudkretsar som kan jämföras med ett billigt ljudkort. Mac datorer har ju även bra förutsättningar för din andra hobby med bild och form. -->

Sen vill jag kunna köra Photoshop och Premier Pro.

Lycka till /

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Alltså, dom körde ju en test på någon billig (cirka 9995kr) frostdator. Det stod att fläkten var lite högljud. Är det kört för kondensatorinspelning, eller ska jag kanske sattsa på en sån?

Jag vet inte riktigt hur bra koll du har på saker o ting, men jag har ganska taskig koll på siffror och datateknik. Men jag köpte en musikdator av nedanstående företag, och maken till support har jag fan aldrig varit med om. SUPERservice! Jag förstår varför de försöker utse sig till konkurrensdödare till FROST. Det är mitt tips iaf..

http://www.ftech.nu/

mvh

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...