Jump to content
Annons

Feta till ljudet på heminspelning (Metalcore/Death Metal)


Bulldozer

Recommended Posts

Klart som satan att man ska dubba gurorna!!! Det ger väl fett ljud om nåt. Sen gäller det fan att vara tight oxå. Spelar du minsta otight så får du totalt motsatt effekt och bara en massa gröt. Hur tror du Entombed fick sitt feta ljud på exemplevis Wolverine Blues? Disten ska oxå dras ner lite. Man lurar sej lätt när man sitter o jammar med sej själv ensam. Då vill man ha mer dist för att "fylla ut" ljudet, men när man lirar in blir det bara muddigt och konstigt. Platt!!!

Ett tips till: Lägg alla guror först enligt ovannämnda metod. Panorera och se till att det känns ok. Inte för mycket botten. SEN LÄGGER DU BASEN SOM DU SKULPTERAR EFTER GURORNA. Fyller ut tomrummen för att få det där homogena, feta ljudet. Så gjorde alltid Tomas (Skogsberg) i Sunlight Studion på den gamla goda tiden och med bra resultat.

Tja!

Helt klart att jag dubbar gurorna. Det ligger 4 inspelade dubbar på inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja lirade grind för länge sen, och har tagit upp de lite smått igen.. 😛

förrut lirade ja på en jackson dinky XL pro tillsammans med en boss hm2 in i en peavey bandit! men nu har ja hemma en epiphone les paul.. en polares, o enda anledningen till att han köpte den var pga at det var den absolut billigaste les paulen som fanns på thomann.. ja kör in den i guitarrig och har skruvat fram elakaste mustigaste disten what so ever där.. är en marshall plexi med en wahwah i början sen in i en tubescreamer.. på så sätt blir det inte det där typiskt murriga o skorriga ts9ljudet, utan snarare en fet distmatta med dist som självsvänger ordentligt.. man hör nästan fyrkantsvågorna svänga.. 😳

sen har det absolut med att göra med att ajg spelar snorhårt inom den genren.. jag matar på med det hårdaste plektrumet jag har, och så hårt jag klarar av att spela..

med EXAKT samma ljud och EXAKT samma plektrum, gitarr, etc etc etc spelar jag även jazzaktig fusion, men då spelar jag vääldigt mjukt istället.. så att variera sitt plektrumspel beroende på musiken man lirar är väldigt viktigt..

personligen har jag svårt för fler än 2 gitarrer i en mix, när de gäller hårdare musik.. jag föredrar istället en läskigt fet basdist.. (lyssna 12:e spåret på Nasum´s Shift.. efter breaket.. där är det absolut bästa basdist NGNSIN!!!!!!!)

lycka till.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå. Det är en grym skillnad mellan heltight och halvdassigt. Blir en helt annan femma när allt sitter som ett spett i arslet. Det funkar inte att spela otight när det gäller sån här musik.

Sen finns det en till faktor som är avgörande vid inspelning av aggressiv och hård musik. Det gäller att spela hårt. Inget jävla joller. Inga tjejbandstendenser. Man ska attackera strängarna så att du får bra tryck in i gitarr/baspickupen. Jag spelade bas i ett Dödsband på 90-talet och fick då ofta höra från ljudtekniker (bl.a. ovannämnda Skogsberg) att jag spelade hårt och bra. Det är lätt att få till ett fett ljud då. Ljudet sitter inte i vilken distpedal du har, eller vilken Marshallstack du kör på. Det sitter till stor del i spelsättet. Har lirat gura på en dödsinspelning med en asgammal Hagströmstärkare på 15W (om jag minns rätt), en Boss DS-1 pedal och en sunkig Aria Pro II gura. Vi fick till ett svinfett ljud som många tyckte lät toppen. Blev dock bara en demo, men men...

jag menar inte att man ska vara otajt, jag menar bara att det låter bra även om man inte spelar som en robot bara man kan spela till sig själv

jag är inte speciellt snortajt, men jag kan spela till mej själv och då blir det inte grötigt ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...