Jump to content
Annons

Akustisk gitarr som är cool, lättspelad och billig?


Light Head

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att skaffa mig en akustisk gitarr, och kan inte speciellt mycket om gitarrer. Jag har tillbringat hela jäkla dagen i diverse musikaffärer i dag och försökt hitta en gitarr som är snygg/cool lättspelad och billig. Men det verkar inte finnas!

Lättspelade som en skolgitarr med nylonsträngar snygg/cool som en gitarr med solidt lock i blå transparent lack.

Billig? Max 2000:- Eller är det inte billigt? Det gör inget om den är beg.

Har du något tips? Eller kanske en som du vill sälja till mig?! Finns den i Göteborg så är det ett plus.

Den behöver ju inte vara blå, men en modell som sticker ut lite än alla de superkonservativa gitarrer som hänger i rader i butiken. Dock så kan jag inte påstå att jag gillade den rosa "Hello Kitty",,,,,

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att vara specifik - det är en högst personlig sak vad man gillar och trivs med. Vad jag menade var att om du väljer en beggad gitarr av något av ovan nämda märken gör du inget dåligt köp. Sen kan man dessutom pruta... 😛

Men bara för att ge ett exempel kika på denna (det är inte jag som säljer så det är ingen reklam). Stålsträngad visserligen - men rätt "cool" 😉

//Gnizz

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte för ett par år sedan en Fender. Vill minnas att den heter 14-DG eller DG-14 eller liknanade. Kostade nog ca 2400kr.

Det är en mickad stålsträngad med cutaway.

Jag har fått bud av inte mindre än TRE personer som vill köpa av mig den då den spöat deras Ibanezer i 6 - 7000kr klassen. Dom har såklart inte vetat vad Fendern kostat utan bara antagit att det är en dyare gitarr än deras. Kan iofs haft tur med mitt exemplar också. Sånt händer.

Själv spelar jag nu på en Tanglewood TW1000 som jag är väldigt nöjd med. Finns på JAM för ca 6000kr tror jag. Kan du få tag på en beggad sådan så är det enligt mig en fyndgura. Den är lite billig i dekorationen men den låter både kraftfullt men framförallt jämnt över hela registret.. Tydlig känsla av lite "dyrare" gitarr. Då har jag bland annat någon Martin samt en Sandén för över 30 lakan som referens.

Hoppas du hittar något intressant att köpa.

Mvh / J

Link to comment
Dela på andra sajter

En Ibanez TCY10RMGG... någon som vet något om den??

Jag testade en Yamaha AXP500 och den var jäkligt skön att spela på, med mina ytterst blygsamma kunskaper så upplevde jag det så i alla fall.

Testade även en svart på MUG.. vette fn vad den heter, men den kostade 1000:- kändes faktiskt oxo rätt bra. Den såg ut som en "Jack Daniels", men var väl en lågbudgetvariant på en sådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

J & D Brother DG-108 ska antagligen vara en väldigt bra gitarr som kostar ungefär 1700:-

Min morbror har nyligen köpt en sådan och är helt salig för det låga priset och det fina ljudet, har själv inte testat den. Kan tilläggas att han har spela gitarr i ungefär 30 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

484216.jpg

Kroppen är som synes motivlackad med satin-finish, varje enskild model kommer att ha sitt eget tema. Locket och kroppen är av solitt trä, kroppen har s.k. X-bracing vilket ger en djupare klang. Skallängden är på 24 tum, hårdvaran är kromad och i Vintage Style-utförande.

OBS: Lägereld ingår ej.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Corts modeller. Trodde aldrig jag skulle rekommendera detta märke men på senare år har jag spelat på mer än en sådan som är över par för priset. Finns faktiskt en del modeller som till och med slår guror som ligger betydligt högre i pris, som t ex Takamine och Martin (jo, faktiskt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...