Jump to content
Annons

Ta bort allt utom sången i en låt ?


Lumii

Recommended Posts

Annons
Det är i princip omöjligt. Det är som att försöka få loss mjölet ur en pannkakssmet.

Oftast har man acapellor (=bara röst) som utgångspunkt när man gör remixer. De får man från skivbolaget.

Okej, men jag kan inte tänka mig att varenda en som gör remixer på låtar fixar det ifrån skivbolagen?

Sökt lite på nätet om acapellor men det finns inte så många utav de nyare låtarna. Några tips på sidor / torrents där man kan hämta ?

Sen, behöver man betala för en acapella av en låt ? Eller kan man bara skriva till dom, och så skickar dom eller hur går det till ?

Redigerat av Lumii
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom man måste ha tillstånd av skivbolaget/artisten för att använda materialet, så är det nog vanligare än du tror att de lösa sångspåren ("acapellorna") kommer från originaltagningarna hos skivbolaget eller från artisten själv.

Med massor av trixande, kan du få ut en del från mixen - men det kommer att låta för dj-t i så fall, så det är inte ens lönt att försöka om du vill att det ska låta någorlunda likt originalet...

Varför inte sjunga själv, förresten...? Det blir ju mycket roligare att skapa något helt eget, än att bara kopiera något som någon annan har gjort...

Att ge tips på var man får tag på upphovsskyddat material bryter mot forumets regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom man måste ha tillstånd av skivbolaget/artisten för att använda materialet, så är det nog vanligare än du tror att de lösa sångspåren ("acapellorna") kommer från originaltagningarna hos skivbolaget eller från artisten själv.

Med massor av trixande, kan du få ut en del från mixen - men det kommer att låta för dj-t i så fall, så det är inte ens lönt att försöka om du vill att det ska låta någorlunda likt originalet...

Varför inte sjunga själv, förresten...? Det blir ju mycket roligare att skapa något helt eget, än att bara kopiera något som någon annan har gjort...

Att ge tips på var man får tag på upphovsskyddat material bryter mot forumets regler.

Okey: ) borde läst reglerna lite tydligare, får sätta mig och göra det nu.

Joo, det kanske är vanligare. Kunde inte tänka mig dock att, "små" dj's gör sig besväret att försöka få tag i det därifrån. Men joo, sjunga själv har du en poäng i, däremot har jag inte använt sångrösten på ett par år:) Men det kan ju bli intressant.

Förresten, några tips på bra "röstmix" program? Vocoder vet jag men vet ni något annat?

Finns det några bra röst plugins man kan lägga till FL?

Redigerat av Lumii
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men jag kan inte tänka mig att varenda en som gör remixer på låtar fixar det ifrån skivbolagen?

Sökt lite på nätet om acapellor men det finns inte så många utav de nyare låtarna. Några tips på sidor / torrents där man kan hämta ?

Sen, behöver man betala för en acapella av en låt ? Eller kan man bara skriva till dom, och så skickar dom eller hur går det till ?

Lessen men accapellorna e svårare att hitta än originalen där ute på nätet.. Du får helt enkelt börja jobba 8 timmar om dagen för att sedan lägga alla dom surt nytjänade pengarna på 12" i olika internetshoppar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Acapellor brukar finnas med på promotion cd-singlar, så om du känner någon dj, skivbutiksinnehavare eller nån som jobbar på skivbolag så kan du höra med dem. Om du vill göra remixer så är internet en bra källa för acapellor, och då menar jag inte illegala nedladdningssidor utan remixtävlingar. Där lägger artisterna upp acapellor och då har du faktiskt tillåtelse att göra remixar av dem plus att du med mycket skicklighet och lite tur faktiskt kan få din remix släppt. Här har du ett exempel på det från franska skivbolaget Kitsune: http://kitsune.fr/~tlu-remix/ men det är bara att googla runt så lär du hitta flera liknande tävlingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det lär inte funka :rolleyes:

För att fasvändning ska funka behövs en instrumentalversion som är 100% identisk med originalet förutom att sången inte är med, vilket är i princip omöjligt även om man plockar en "full version" och "instrumental version" från samma platta. Detta pga mastringen (och om det är mastrat analogt så är det nog helkört)

Och på en karaokeskiva får man oftast en okänd producents tolkning av originalet så då går det inte alls..

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

nej det lär inte funka 😄

För att fasvändning ska funka behövs en instrumentalversion som är 100% identisk med originalet förutom att sången inte är med, vilket är i princip omöjligt även om man plockar en "full version" och "instrumental version" från samma platta. Detta pga mastringen (och om det är mastrat analogt så är det nog helkört)

Och på en karaokeskiva får man oftast en okänd producents tolkning av originalet så då går det inte alls..

My point exactly.

Jag begriper inte för mitt liv varför folk tipsar om saker dom inte själva har prövat, inte begriper och som inte ens funkar.

Humor, du har just snott två sekunder av mitt liv och ett antal kilobytes bandbredd för att förmedla ett helt värdelöst tips. Hur känns det?

Link to comment
Dela på andra sajter

xxxxxxxx delas material som är skyddat, alltså ren piratkopiering.

Varför i hela världen skall sådant tipsas om på ett musikerforum?

Ledsen! Tanklöst av mig.

Hoppas bara att ni andra tar bort den också.

Har tagit bort länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att kolla runt på antikvariat som har begagnade skivor, jag har hittat DJ-promos med accapellaversioner på några sånna.

EDIT: Tog bort en fråga som var besvarad i det jag citerade... 😱

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Ta bort allt utom sång går ju inte, men tvärtom går - dvs ta bort enbart sången. Det som kan bli kvar av sången är reverbet som ligger i sidorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ta bort allt utom sång går ju inte, men tvärtom går - dvs ta bort enbart sången. Det som kan bli kvar av sången är reverbet som ligger i sidorna.

Ja, och du tar även bort allt annat som ligger precis i mitten i stereobilden. Sk "vocal removers" tar inte bort bara sången. Den fasvänder bort det som ligger pris i mitten på mixen, dvs det som är identiskt i båda kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...