Jump to content
Annons

Nån som handlat via international-orders.com?


b_emerson

Recommended Posts

funderar på att köpa mig en apogee duet och en zoom h2. Hos amerikanska sweetwater.com och samash.com skulle det kosta mig ca 4500kr (för bägge!) exkl svensk moms. handla i sverige skulle betyda ungefär 7200kr, och tyskarna är inte mycket billigare.

sam ash tex levererar inte till sverige, utan rekommenderar international-orders.com på sin hemsida. sweetwater levererar, men man måste beställa via telefon (nej tack), och svensk moms läggs till.

om jag förstått det rätt så kan man beställa prylarna via international-orders.com, som i sin tur köper in sakerna och sen leverar internationellt. minns inte avgiften de tar, men det var inte alls farligt.

nån som har erfarenheter från siten? funkar det bra? hur blir det med momsen?

http://www.sweetwater.com

http://www.samash.com

http://www.international-orders.com/ (under stores/pro audio)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker du säger emot dig själv lite grann, du skriver att svensk moms läggs till och sen frågar du hur det blir med momsen? Om den läggs på så är ju saken klar, då behöver du inte pröjsa moms igen vid tullen.

Vad är problemet med att beställa via telefon? Det systemet har ju br många fler år på nacken än internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Since Sweden is a full member state of the European Union, EU tariffs, rules and regulations to imports from non-EU countries apply.

Saxat från International orders hemsida. Det finns inga enkla vägar runt moms och tull. Ett och annat paket slipper igenom, men det är inget säljaren kan garantera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå

Tänk på att alla produkter från Apogee som någon återförsäljare i USA exporter inte har någon som helst garanti. Detta då dessa återförsäljare inte har rätt att exportera produkterna enligt sina kontrakt med Apogee.

Just när det gäller Duet så är priset i Sverige är i linje med USA om man räknar in skatter och andra kostnader som det innebär att ta hem produkten. Så det är inte säkert att det är lönt att gå över ån...

Redigerat av fredrik @ mi7
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger bara in en liten kommentar om att du kommer få tulla momsen på den summan som står på paketet, alltså blir det tull även på fraktkostnaden.

Så totala summan du får när du räknat ihop allt x1.25 = din totala kostnad.

Nu vet jag inte hur det är med sannolikheten för att man slipper undan tull, men vad jag förstår så har alla bud firmor policyn att ALLTID köra paketen igenom tullen.

Edit: Japp jag glömde faktiskt tullens egna avgifter samt produktens egen skatt. Men jag var iaf en liiiten bit på väg 😉

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det mycket dyrare om paketet kommer in på tull? 😉

Det läggs på tullavgift på ett par procent - brukar handla om 2-5% beroende på produkt - och sedan läggs det på svensk moms på både varuvärdet, tullavgiften, fraktkostnaden och försäkringskostnaden - och svensk moms är på 25%. Eventuella fel som dyker upp under normal garantitid, får man dessutom räkna med att betala för själv...

De 4500:- som det kostar enligt det ursprungliga inlägget, sticker alltså hastigt och lustigt upp till strax över 6000:- när man räknar in moms, tull och frakt. Är det värt att riskera problem för den tusenlappen som i så fall skiljer...? En reparation hamnar väldigt snabbt över den tusenlappen om det skulle bli något fel som man får stå för själv för att man har köpt utan garanti...

Alla företag måste gå genom tullen, så att moms och tull läggs på. Enda sättet att komma undan det, är om det skickas från en privatperson till en annan privatperson - men oavsett vilket, så riskerar både säljaren och köparen rättsliga påföljder på grund av varusmuggling i så fall, om försändelsen granskas...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att tariffen blir betydligt högre än 1x25 då bara momsen vad jag vet är 1x25. Och tullen är inte direkt billig jag vet inte exakt vad den ligger på men jag köpte ett par saker som jag tulllade för några år sedan från USA och det blev betydligt dyrare än jag hade tänkt mig. Dessutom tillkommer tullens egna avgifter förutom själva tulltariffen.

Så ta reda på allt om dessa avgifter innan du funderar på ett köp.

Edit: Lyssna på Claes som han före som vanligt.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...