Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och funderar pÄ att köpa en Pod XT pro och ett par Genelec-monitorer, tjÀnar man pÄ att bestÀlla frÄn nÄgot annat land? AlltsÄ ifall nÄgon har bra butiker/lÀnkar att rekomendera sÄ vore det kanon. Erfarenheter av dÄliga butiker? Eller blir det billigare att knalla in pÄ musikbörsen?

Annons
Postat

det beror pÄ ...vissa butiker har ju Àven specialpriser eller demoex sÄ dÄ kan man passa pÄ

jag handlar rÀtt mycket pÄ musiciansgear.com (tyskland) nÀr de har specialpriser....dÀr kan man t.ex. fÄ en ONYX 1220 mixer för 4700:- och bÀsta priset jag fick i Sverige var 5900:-

sÄ man kan sÀga att det Àr frÄn fall till fall....om du vet vad du vill köpa be om det bÀsta priset hÀr pÄ musikbörsen och sen kollar runt om man kan fÄ det mycekt billigare

Postat
Music Store 😉

Ja musicstore.de Àr garanterat dÀr du fÄr mest för pengarna!

Jag bestÀllde nÀmligen ett Echo Indigo DJ-ljudkort, och fick hem det tillsammans med en gitarrförstÀrkare vÀrd 3000 kr som jag varken bestÀllt eller betalat för! Well done fuckers!

Postat

jag handlar rÀtt mycket pÄ musiciansgear.com (tyskland) nÀr de har specialpriser....dÀr kan man t.ex. fÄ en ONYX 1220 mixer för 4700:- och bÀsta priset jag fick i Sverige var 5900.

Hmm, har du rÀknat in 37,10 Evro i avgifter för förpackandet,postförskottsavgift och porto ???

Postat (redigerat)
jag handlar rÀtt mycket pÄ musiciansgear.com (tyskland) nÀr de har specialpriser....dÀr kan man t.ex. fÄ en ONYX 1220 mixer för 4700:- och bÀsta priset jag fick i Sverige var 5900.

Hmm, har du rÀknat in 37,10 Evro i avgifter för förpackandet,postförskottsavgift och porto ???

nÀÀ, brukar handla fler saker pĂ„ en gĂ„ng sĂ„ dĂ„ blir den avgiften mindre per produkt 😉

Redigerat av alexfree
Postat
Music Store 😳

Jag bestÀllde nÀmligen ett Echo Indigo DJ-ljudkort, och fick hem det tillsammans med en gitarrförstÀrkare vÀrd 3000 kr som jag varken bestÀllt eller betalat för! Well done fuckers!

haha, ska prova bestĂ€lla ett midi-interface, sĂ„ fĂ„r jag kanske en mikpreamp pĂ„ köpet!? 😉

Postat
Music Store 🙂

LOL! sÄn tur har man ju bara inte!

Postat
Music Store 😉

LOL! sÄn tur har man ju bara inte!

Har man inte det 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

har bestÀllt lite frÄn musicians-gear och priserna verkar bra:

Berhinger microfon C1 = 385,20

Berhinger hörlurar HPS 3000 = 288,90

berhinger mixer UB802 = 567,10

berhinger Vamp 2 = 1091,40

SUMMA: kr 2330,64[/b

I priset ingÄr varje saks andel av frakt samt vÀxlingsavgift

Flyttade fram nÄgra inköp för att fÄ ner portot

Postat

Berhinger microfon C1 = 385,20

Berhinger hörlurar HPS 3000 = 288,90

berhinger mixer UB802 = 567,10

berhinger Vamp 2 = 1091,40

SUMMA: kr 2330,64[/b

Har du signat nĂ„got sponsavtal med Berhinger. Eller har du bara ingĂ„tt i ett vad om att det gĂ„r att bygga en vĂ€ttig studio med bara deras grejer. 🙂😛😄

Postat (redigerat)

Berhinger microfon C1             =  385,20

Berhinger hörlurar HPS 3000     = 288,90

berhinger mixer UB802             = 567,10

berhinger Vamp 2                     = 1091,40

SUMMA:                                 kr   2330,64

Har du signat nĂ„got sponsavtal med Berhinger. Eller har du bara ingĂ„tt i ett vad om att det gĂ„r att bygga en vĂ€ttig studio med bara deras grejer. 🙂😛😄

det var ju sjukt billigt!!!

Redigerat av alexfree
Postat (redigerat)

Nej, det Àr ju bara det att de prismÀssigt Àr en klass för sig...

skulle igentligen köpa en pod 2.0...

HĂ€r fick jag ju halva studion för nĂ€stan samma pengar... 🙂

(nja, fast jag tÀnkte bevisa att man kunde bygga en studio under 10000kr)

Redigerat av tryff
Postat
Nej, det Àr ju bara det att de prismÀssigt Àr en klass för sig...

skulle igentligen köpa en pod 2.0...

HĂ€r fick jag ju halva studion för nĂ€stan samma pengar... 🙂

(nja, fast jag tÀnkte bevisa att man kunde bygga en studio under 10000kr)

hur e lurarna dÄ?

Postat (redigerat)

Berhinger microfon C1             =  385,20

Berhinger hörlurar HPS 3000     = 288,90

berhinger mixer UB802             = 567,10

berhinger Vamp 2                     = 1091,40

SUMMA:                                 kr   2330,64

Har du signat nĂ„got sponsavtal med Berhinger. Eller har du bara ingĂ„tt i ett vad om att det gĂ„r att bygga en vĂ€ttig studio med bara deras grejer. 😄🙂😄

det var ju sjukt billigt!!!

"Sjukt billigt" vete 17... đŸ˜Č

Listpriset enligt Behringers aktuella svenska prislista Àr:

C-1: 451:-

HPS3000: 336:-

UB802: 683:-

V-amp2: 1378:-

Summa: 2848:-

Omkring 500:- dyrare nĂ€r man tittar pĂ„ listpriset, alltsĂ„. Förmodligen hade det inte skiljt sĂ„ vĂ€rst mycket efter förhandling med vilken svensk ÅF som helst - och sĂ„ hade du sluppit eventuella problem med garantifrĂ„gor, dĂ€r du i nulĂ€get fĂ„r skicka till Tyskland om nĂ„got gĂ„r sönder... 🙁

Inte för att jag sĂ€ljer Behringer, men ibland kan det faktiskt löna sig att börja kolla pĂ„ hemmaplan, sĂ„ att man inte gĂ„r över Ă„n efter vatten... 😳

Redigerat av Claes
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Ja, Claes. Eftersom du till viss del representerar ovan nÀmnda yrkesgrupp sÄ vet du förmodligen vad du talar om nÀr det gÀller förhandling.

Jag har oxÄ tittat lite över Än, men i och med att vÀrlden krymper, sÄ Àr det sÀllan nÄgra riktigt stora pengar att göra pÄ att köpa utomlands. Och man har alltid den dÀr biten med garantier etc. Ruggigt att fÄ fel pÄ en importpryl... huh!

//Nemo

Postat

Vissa prylar skiljer det konstigt nog vÀldigt mycket pÄ mellan svenska och tyska priser - men i mÄnga fall Àr det faktiskt mindre skillnad Àn man kanske tror...

Listpriser blir det ju oftast bara om man köper en enstaka produkt. Vid köp av flera prylar samtidigt, sÄ gÄr det alltid att förhandla.

Postat

jag litar inte lĂ€ngre pĂ„ de lokala ÅF. För det första kan priset frĂ„n en ÅF till en annan skiljer sig rĂ€tt mycket och dessutom suger supporten/garanti pĂ„ vissa ÅF...ibland kĂ€nner man sig lurad sĂ„ förtroendet Ă€r ju inte pĂ„ högsta nivĂ„, iofs kan det ocksĂ„ hĂ€nda med web-butiker

jag gjorde en liten jĂ€mförelse nĂ€r jag skickade in offerter till olika ÅF hĂ€r i Sverige och dĂ„ ingick t.ex. ett DELTA 1010 Rack kort. Billigaste offerten pĂ„ just det ljudkortet jag fick var 3795:- och det dyraste erbjudande var 4795:- ( en ÅF hade fortfarande 6395:- 😕 )

NĂ€r det gĂ€ller supporten sĂ„ skiter mĂ„nga ÅF i en, bara om man har ringt generalagenten innan eller man har en kompis som handlar mycket dĂ„ blir man tagen pĂ„ allvar, men sĂ„ klart finns det hĂ€r ocksĂ„ undantag.

Jag tycker att de lokala ÅF's fördelar blir mindre o mindre jĂ€mfört med webhandlare

Postat

Men jag Àr svensk, svenskar ogillar att förhandla (har 20 Ärs erfarenhet av försÀljning till svenskar)...det slapp jag nu

priset pÄ vampen har fallit sen jag kollade dÄ var det 1700kr

Även med din utrĂ€kning tjĂ€nar jag ca 20%....sĂ„ jag Ă€r nöjd

Sist jag var i en musikaffÀr satte jag mig ner för att prova en pod 2.0 i hörlurar . dÄ kommer en i personalen och kopplar in en gitarr i en förstÀrkare brevid mig och "jammar" (ingen visning för kund bara egen förströelse) och det Àr sÄ högt att jag inte hör podden.....jag vÀntar lite för jag tror han skall sluta men efter 15 minuter har han inte slutat......dÄ gÄr jag

Postat

Med risk för att styra om diskussionen: Hur bör jag gÄ tillvÀga för att fÄ ett bra pris pÄ en musikaffÀr, butik respektive internet?

Skicka offertförfrÄgan pÄ det man ska handla till olika butiker och upplysa dem om att man skickar samma förfrÄgan till deras konkurrenter?

Postat

Att kunden skickar förfrÄgningar till konkurrenterna Àr nog ett ganska sjÀlvklart antagande om man fÄr en offertförfrÄgan, sÄ det behöver man egentligen inte berÀtta.

Skicka bara en frĂ„ga om vad du fĂ„r betala - och rada upp det du Ă€r ute efter, sĂ„ ser du vilka som Ă€r bĂ€st pĂ„ responsen och vilka som Ă€r segare, om de har egna kompetenta förslag som komplement etc - samt sjĂ€lvklart priserna... 🙂

Postat (redigerat)
Sist jag var i en musikaffÀr satte jag mig ner för att prova en pod 2.0 i hörlurar . dÄ kommer en i personalen och kopplar in en gitarr i en förstÀrkare brevid mig och "jammar" (ingen visning för kund bara egen förströelse) och det Àr sÄ högt att jag inte hör podden.....jag vÀntar lite för jag tror han skall sluta men efter 15 minuter har han inte slutat......dÄ gÄr jag

Hur skulle du ha provat POD:en pÄ nÀtet?

//Nemo

I övrigt hÄller jag med dig om dryga musikaffÀrer...

Redigerat av captain nemo
Postat (redigerat)

Nej...han demonstrerade inte poden...jag satt sjĂ€lv och spelade mig igenom instĂ€llningarna i hörlurar....idioten bara jammade för sig sjĂ€lv i en annan stĂ€rkare som stod intill mig och störde???? 🙂

Redigerat av tryff
Postat
Att kunden skickar förfrÄgningar till konkurrenterna Àr nog ett ganska sjÀlvklart antagande om man fÄr en offertförfrÄgan, sÄ det behöver man egentligen inte berÀtta.

Skicka bara en frĂ„ga om vad du fĂ„r betala - och rada upp det du Ă€r ute efter, sĂ„ ser du vilka som Ă€r bĂ€st pĂ„ responsen och vilka som Ă€r segare, om de har egna kompetenta förslag som komplement etc - samt sjĂ€lvklart priserna... 🙂

men hur kan det dÄ skilja sÄ mycket frÄn affÀr till affÀr i vissa fall, Àr det okompetens eller vad? jag menar det kan ju inte vara volymförsÀlning en musikaffÀr i sverige har!!!

Postat

Kan vÀl bero pÄ flera saker:

1. Fel kalkyl vad gÀller marginaler

2. Konkurrenssituation

3. Inköpskanaler

4. Ointresse

Men varför gÄr inte Studio Forums medlemmar samman och krÀver bÀttre priser?

Det kanske gÄr att handla upp prylar nÄgra gÄnger om Äret. SÄ blir det en rejÀl lista och förhoppningsvis rejÀlt bra priser.

2000 medlemmar som handlar för en hundring var = 200.000 spĂ€nn pĂ„ ett brĂ€de... 🙂

Eller att vi avtalar om en stÄende rabatt pÄ nÄgot hak. Vilken butik beaktar inte det?

//Nemo

Postat

Handlar du inom EU ska du egentligen inte betala mer moms Àn det som lades pÄ i det landet du handlade ifrÄn. DÀrför tycker jag att det Àr lustigt att man fÄr betala 25% moms frÄn Thomann nÀr det Àr 16% i Tyskland (dÀr Thomann har sitt).

MvH Rickard

Postat
Handlar du inom EU ska du egentligen inte betala mer moms Àn det som lades pÄ i det landet du handlade ifrÄn. DÀrför tycker jag att det Àr lustigt att man fÄr betala 25% moms frÄn Thomann nÀr det Àr 16% i Tyskland (dÀr Thomann har sitt).

MvH Rickard

Är det verkligen sĂ„? Att man fĂ„r betala 25% hos Thomann. DĂ„ försöker de vĂ€l blĂ„sa oss svenskar.

Hos musicians-gear har jag bara betalt 16% i alla fall. Har du momsregistrerat företag behöver du inte betala nÄgon moms alls.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.