Jump to content
Annons

Billig elbas; direkt in i preampen?


bi2kima

Recommended Posts

Vst-basar i all ära men det hörs ofta att det är konstgjort.

Därför funderar jag på att köpa en billig elbas för inspelning.

Det jag spelar in är åt rock-hållet.

Eftersom jag inte har direkt koll på basar så skulle jag vara tacksam för lite tips!

Har ni koll på nån billig bas (runt 1000-lappen) som samtidigt låter ok?

Har kollat på begagnade på tradera mm men inte hittat nåt intressant.

Har egentligen ingen lust att köpa en basförstärkare. Kan man koppla basen direkt in i preampen (M-audio pre usb)?

Har en gitarrförstärkare men det funkar väl knappas bra att använda den till en bas?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har ni koll på nån billig bas (runt 1000-lappen) som samtidigt låter ok?

Har kollat på begagnade på tradera mm men inte hittat nåt intressant.

Har egentligen ingen lust att köpa en basförstärkare. Kan man koppla basen direkt in i preampen (M-audio pre usb)?

Se t.ex. denna tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=43454

Lite dyrare än det du frågar efter, men det kanske är intressant ändå? Jag tycks vara i ungefär samma situation som dig, och jag köpte själv precis en Ibanez GSR200 som jag är mycket nöjd med; den är också lite dyrare än 1.000 SEK (typ 2.800). Jag pluggar in den direkt i kortet och kör någon basförstärkarsimulator; funkar utmärkt.

Andra som har mer erfarenhet kan säkert ge bättre tips både på basar och hur man lämpligen spelar in dem... :-)

Cheers,

johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vst-basar i all ära men det hörs ofta att det är konstgjort.

Därför funderar jag på att köpa en billig elbas för inspelning.

Det jag spelar in är åt rock-hållet.

Eftersom jag inte har direkt koll på basar så skulle jag vara tacksam för lite tips!

Har ni koll på nån billig bas (runt 1000-lappen) som samtidigt låter ok?

Har kollat på begagnade på tradera mm men inte hittat nåt intressant.

Har egentligen ingen lust att köpa en basförstärkare. Kan man koppla basen direkt in i preampen (M-audio pre usb)?

Har en gitarrförstärkare men det funkar väl knappas bra att använda den till en bas?

😳

Du kan spela in basen direkt om du gillar det ljudet. Annars kan du ju lägga en förstärkarplugg på efteråt i programmet.

Du kan använda din gitarrförstärkare.

Det finns också massor av olika effektboxar med stärkarsimulering. t ex Bass v-amp, Basspod, Sansamp bassdriver

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det en högohmig instrumentingång på ljudkortet (minst 1Mohm), så är det bara att tuta och köra. Om det inte finns, så behöver du en aktiv DI-box för att få bra ljud. En vanlig lineingång fungerar dåligt för gitarr och bas, eftersom det är för låg ingångsimpedans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du pluggar in den direkt, så rekommenderar jag Ampeg, en förstärkarsimulator för bas. Låter helt enkelt skitbra! 😳

SVX heter den..låter snorbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...