Jump to content
Annons

Hjälp med hitta ljudkort


Rojk

Recommended Posts

Inga av dem andra trådarna sitter i samma båt som jag så jag får väl göra en ny 😉

Jag har tänkt att köpa ett nytt ljudkort för jag har en för extrem hög latency, och jag är beronde av så lite så möjligt pga att jag sak göra all musik genom min radium 49:a.

Då hade jag planer på att köpa en M-audio Audiophile 2496, fast nu så har jag precis fått en bärbar dator ifrån skolan som jag tänkte utnyttja, för att göra musik typ på landet, så då är det ju bättre att köpa ett M-audio Audiophile USB.

Och jag hade dem planerna ända tills jag såg en tråd här på forumet där det stod att usb:n hade en hög latency.

Har ni några tips till en stackars nybörjare som har hållt på i ungefär 1 år fram och tillbaka?

Jag har en annan fråga också. Jag är med i ljudgruppen i kyrkan och vi har 10.000 kr att göra av med innan nyår 😱 och vi hade bla tänkt oss att köpa in nya solomickar mm till oss det här året och leksaker nästa år 😄 så då har vi en tanke på att köpa fyra st sm 58 á 500 kr. Är det någon som vet en bra butik inne i Stockholm som kanske ger mängdrabatt också?

Tacksam för svar...tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är alltid krångligt att välja rätt ljudkort och kringutrustning 😄

Angående USB så är det ett långsammare gränssnitt än t.e.x det Firewire 400 och det senaste Firewire 800 ( 64 bitarsvarianten )

Det du kanske ska fundera på är ett interface via PCM/CIA-porten istället.

Nu har jag extremt dålig koll på just bärbara datorer och vad som är bäst, men ta en sväng till Estrad musik - Folkungagatan 54 och prata med Fredrik..( håller till på dataavdelningen i källaren ) så kanske han kan ge dig ett råd beroende på hur ditt inspelningsscenario ser ut, berätta då exakt vilka mickar du tänkt använda, om du har preamp, mixerbord, kablar, m.m m.m

Angående rabatt så brukar dom göra bra pris om du köper flera prylar samtidigt...

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel på kort som är mycket välbeprövat, är RME Multiface. Detta kan köpas antingen med PCMCIA-kort eller med PCI-kort. Man kan också komplettera med den andra typen av kort, så att man kan använda samma externa interface till både stationär och bärbar - om det finns sådana behov.

Du kan hitta mer info om dem här: http://www.rme-audio.com

Echo har t ex sitt Indigo I/O för bärbara. Inte lika många I/O, men ett väldigt bra kort. http://www.echoaudio.com

Mängdrabatt så att du kommer ner på 500:-/st för SM58:or, är nog svårt om du inte letar upp begagnat... Alla handlare ger som regel någon form av rabatt - speciellt om man köper flera saker samtidigt. 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt men jag är inte så bra på de här med hårdvara...vad menar du med "Det du kanske ska fundera på är ett interface via PCM/CIA-porten istället" 😉

Jag använder inget mixerbord eller mick för tillfället. Det är bara min burk, radium 49, cubase sx och reason 2.5. Mina planer är att göra allt inom techno.

Jag tänkte köpa audiophile för att den är ju billigast och jag har lite ont om cash så att säga efter min dator och md. Det är därför jag bara vill ha ett ljudkort som ett usb.

Link to comment
Dela på andra sajter

PCMCIA är de där små kortplatserna som du har på din bärbara dator... 😉

Om du bara tänker göra musik med datorn och inte har några externa syntar som ska spelas in, så behöver du bara ha ett ljudkort som spelar upp för att kunna monitorlyssna. Du behöver då inte fundera på ingångar, utan bara en stereoutgång för lyssningen. Ljudkortet påverkar inte ljudkvaliteten på det som genereras av datorns virtuella instrument, utan bara på externa prylar som spelas in som audio - och om något skickas ut till en extern effekt för att sedan plockas in igen...

Echo Indigo ( http://www.echoaudio.com/Products/CardBus/Indigo/index.php ) är troligen ett bra val för dig - och det kopplas på PCMCIA-porten. Det är ett rent uppspelningskort och har alltså inga ingångar. 1890:- är riktpriset för ett sådant - och du har då ingen burk utanför datorn, utan bara ett kort som sticker ut lite från sidan, där du kopplar in en minitele-kontakt för att få ut ljudet till monitorer eller hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men PCMCIA finns väl inte på min sationära dator 🙂 det är ju onödigt att köpa två olika ljudkort och jag kommer arbeta mest med stationära.

Då missuppfattade jag - eller läste kanske slarvigt... 🙁 Jag fattade det som att du bara skulle ha ett bra kort till en bärbar.

USB är inte så kul omman vill ha riktigt låg latency. Då är det bättre att titta på Firewire - men då behöver du kanske ha nya kort för Firewire...

Jag tror kanske mest på RME Multiface i så fall - och att du köper det med både PCI- och PCMCIA-kort. Då använder du samma interface till båda datorerna, har 8 analoga I/O av bra kvalitet och dessutom en midi I/O.

Link to comment
Dela på andra sajter

en fråga till: vad är I/O 🙂

I/O = In/Out Dvs in- och utgångar.

RME är finfina saker, men det kanske ligger aningen över din budget och dina behov. Audiophile USB är nog lämpligare. Normalt ska det inte vara några latencyproblem, men vad du än köper - försök att få det på öppet köp så att du kan kolla funktionaliteten på både din stationära och din bärbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Richi88.

Några ord om ljudkort och latency.

USB är långsammare, men frågan är om det är så långsamt att det stör. Ofta kan man sätta ner bufferten till 128 (i inställningar för ljudkortet) och då blir det knappt 3 millisekunder vid 44.1 kHz. Detta behöver inte vara störande, men det är ju du som avgör. Problemet med att att sätta ner bufferten riktigt lågt är att det kan bli "instabilt", och det hör man ofta genom att det klickar eller så. Men har du en snabb PC så kan det fungera alldeles utmärkt.

På bärbara PC finns det ofta ett inbyggt ljudkort som fungerar (kanske inte bra, men ändå). Prova att använda det först så kanske det fungerar "tillräckligt bra" så du slipper lägga ut pengar. Då kan du välja ett inbyggt kort till din fasta dator och det brukar vara snabbare och billigare än USB.

Ett billigt USB-kort är M-Audio Transit, kring tusenlappen och utmärkta omvandlare som kan få lättdrivna högtalare att låta tillräckligt högt. 2 ingångar också om du skulle behöva.

Så mitt tips är att be att få låna hem något, eller hitta en kompis som kan låna ut. Prova sen själv om du tycker det är för lång latency.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.m-audio.com/products/en_us/Fire...phile-main.html

Varför inte ett audiofile firewire. M-audio e kanonbra vad gäller drivrutiner och kortet har fått fint betyg i tester. Finns länkar till olika tester på hemsidan.

SM58:or för 500 går inte att hitta. EV N/D767 ska va minst lika bra, har bascutoff och kostar "bara" 1095:- på jam.se. En 58 kostar minst 1200:-

Redigerat av Bobbo V
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...