Jump to content
Annons

Ny låt


Shadows

Recommended Posts

Lite mer tematisk och lite mindre reverb. Ska bli kul att få lite kommentarer på det ifall ni gillar det mer eller mindre än det förra. För mig var det iaf grymt kul att spela in - komprytmer som jag aldrig använt förut och lite annorlunda tonalitet. Det finns fortfarande en hel del att slipa på bl.a. en hel del av bytena som känns lite sådär men jag orkar inte riktigt 😲 det blir lätt så för mig när jag är "tillräckligt" nöjd om ni förstår. Den känns kanske lite överdriven med gitarrspelet på sina ställen också men i det stora hela är jag nöjd.

Ska bli kul att se vad ni tycker i alla fall, låten finns på

http://www.angelfire.com/folk/shadows1/ tryck på Evermore

/Fredrik

EDIT: Ändrade länken till shadows1 istället för shadows01

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar detta skarpt.

Hade jag gjort låten skulle jag ändra följande:

Se till att pianointrot låter mer "äkta", alltså som att det är spelat av en människa. Är stelt i dynamik och låter kvantiserat som det är. Skulle ha provat att lägga på svagt mixade stråkar bakom pianot. Jag gillar våg-samplingarna.

Försöka få mer stereobredd i gitarrpartiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrliret är ruggigt bra, lite mycket mono-känsla kanske, men liret är enormt. Pianointrot är väl sådär, låter mycket sequencer och känns lite malplacerat i låten, lyft ut det och gör en egen av det vetja.....

Fan jag skriver ju exakt samma saker som Aspucko ser jag, men så är han ju en klok kille oxå....

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket alla ni som svarat, det är alltid kul att få lite feedback på det man gjort.

Aspucko -> Ja pianot är alldeles för "dataspelat" det var direktprogrammerat in och var mest gjort för att man skulle få en grundide av pianot ska låta. Stråkarna låter som en bra idé har du något förslag på bra stråksamplingar? Stereobreed? För mig som är komplett nybörjarare inom studiovärlden betyder det mer "stereokänsla" typ panorering?

hammagrella -> Pianot känns kanske lite sådär anledningen till att jag la med det var att jag hade spelat in sju låtar som alla började med gitarr 🙂 Jag kände mig tvingad att testa något annat.

Kill All Autotuner -> Hmm folk klankade en del på mitt reverb förra gången jag la upp några låtar och då förstod jag det bättre eftersom det var alldeles för mycket men nu tycker jag faktiskt inte att det är så dåligt. Jag kanske har för otränade öron eller för dålig lyssning (sitter på ett par vanliga stereohögtalare) vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo en klar utvekling till det bättre tycker jag. Jag skulle jobba lite mer med kompgitarren och göra den lite mer intressant och "fast" (fan hittar inget bättre ord för det. Hoppas du fattar vad jag menar) den känns lite hafsig emellanåt. Det blir charmigt på sina ställen, men ibland blir det lite ostrukturerad så att man nästan glömmer att lyssna på solona som är fräcka och intressanta och istället stör sig på att den ligger så mycket offbeat eller att den är lite för otajmad.

Men annars mycket bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint gitarrspel! Vissa fraser känns lite ur timingen, men det är petitesser i sammanhanget. Du har väldigt bra ton och touch i vilket fall som helst!

En sak jag inte begriper är vad det hemska pianointrot har för funktion? Kasta bort det omedelbart tycker jag. Alla gnäller på stereobilden och jag kan inte göra annat än att hålla med. Dra isär gitarrerna lite, och skär gärna lite lågt mellanregister på kompgitarren så släpper du fram melodin ännu lite mer.

Skulle va snyggt me ett luftigt vispkomp a'la New Orleans och kontrabas på detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja lite panorering och kanske testa försiktigt med ett stereodelay. Spela in kompgitarren två gånger och panorera höger vänster kanske..

Nääää! Då försvinner ju det intima och fina med hela låten.

edit: alltså, att dubba eller lägga på hemska delay..

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...