Jump to content
Annons

Bästa kompressorn?


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Vill ha tips på en så bra kompressor som möjligt, som är mjukvarubaserad, alltså en vanlig VST-plugin.

Både pluggar som är gratis och som kostar.

Om vissa kompressor är mer lämpade åt vissa instrument så säg sånt, för jag är ny på detta.

Jag kommer behöva kompressor till gitarr, bas, sång och trummor. Just nu kör jag Cubases VSTDynamics - kanske ingen höjdare? Hehe.

Berätta gärna vad ni använder och varför.

Tack på förhand!

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör ofta med Sonalksis SV-315 - eller CQ1. Ladda ner demoversionerna, så förstår du varför... 😳

Även PSP Audioware's Vintage Warmer är en mycket trevlig bekantskap. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Tack för ditt svar.

Använder du de kompressorerna till allt möjligt då?

Brukar man ha en viss kompressorplugg för exempelvis gitarr och en annan för trummor? Att olika pluggar lämpar sig till olika instrument dvs... är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att olika pluggar lämpar sig till olika instrument dvs... är det så?

Fast en kompressor är en kompressor och fungerar på det mesta.

Vet man däremot inte hur man ställer in en kompressor finns det ingen anledning att ha 20 olika att välja emellan.

FInns inga regler/råd om att x fungerar med gitarr men inte med sång , det beror på hur man ställer in dom och vad man är ute efter.Mina inställningar på EQ & Kompressor skulle tex inte fungera för dig då du har en annan ljudpreferens än vad jag har.

Skillnaden mellan olika mjukvaru kompressorer är om dom vill vara transparanta eller emulera någon gammal klassiker.

Waves = transparanta

UAD LA2A = emulerar klassiker tex

Men som sagt Sonalksis är mycket bra , Likaså VW.

Link to comment
Dela på andra sajter

alla waves är iofs inte helt transparenta iofs, Rcomp t.ex

Mina favoriter måste nog bli.

UAD LA2A & 1176 - låter verkligen svinbra på nästan allt.

sen när de inte funkar p.g.a för snabb attack elller ja när de fasta värdena inte riktigt passar

gillar jag verkligen URS classic som ger lite analog känsla, och när jag itne riktigt gilalr det så blir det Sonnox Dynamic.

Waves grejer funkar ibland när det bara är tråkkomprimering som skall göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

verkligen världens konstigaste fråga

till vad liksom?

men jadu, sån här musik brukar spelas in ganska lika.

Distressor, 1176 eller DBX outboard på trummor

1176 eller distressor på bas.

Säkert lite 1176 på sång innan tape också

och givetvis genom svindyra preamps och typ API, neve, pultec eqs in i svindyr konsoll in i protools HD

liksom samma skit som jazzgubbarna sitter med.

nej men jag vet inte hur mycket adam d mixar i lådan men jag kan tänka mej att han sitter på en del schysst hårvara alltså.

om han ens mixar skiten själv, underoaths prylar blev ju skickade till chris lord alge.

jag menar alltå att det finns ju en anledning till att det är dyrt, så därför kanske man inte borde börja med att fråga vad ska jag göra för att låta "såhär" utan att bara få det att låta så bra som möjligt med de medel man har.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

vintagewarmer simulerar ju gammal bandkompression. vet inte riktigt om det är synonymt med metalcore. men ja jag tycker det värmer upp gitarrer rätt schysst ibland, har haft det på trumbuss ibland men tröttnat eftersom virveln låter rätt garage typ.

men att slänga ut pukorna i en buss och slänga på VW är rätt populärt och kan vara schysst.

men det finns 2 pluggar som jag brukar köra när det verkligen ska vara helt galet tryck i trummorna, det är PSP mixsaturator som verkligen gör underverk på kagge, och älskar även att ha den på trumbuss när jag kör parallellt

och Sonnox transmod som är helt sjuuuuk på virvel om man rattar rätt. kan göra hur mycket som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar.

Använder du de kompressorerna till allt möjligt då?

Brukar man ha en viss kompressorplugg för exempelvis gitarr och en annan för trummor? Att olika pluggar lämpar sig till olika instrument dvs... är det så?

Ja det stämmer!

Olika kompressorer är bra på olika saker och ger mer eller mindre karaktär.

Även leveling amplifiers (vad det nu blir på svenska?) används frekvent. Kanske mest på på släpiga ljud då! Sång, flottiga basar, synthpads etc.

Trummor mår gott av att limitera en del i den här typen av musik som för övrigt hade en redan bra karaktär!

Sån här musik ska låta tjockt tycker jag. Inte så mycket luft utan mer en helvetes massa energi.

Testa pluggarna från PSP och URS. Tror du kommer gilla dom.

Take care!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Fabfilter pro är riktigt clean och nice. 😛

Ojojoj! Någon annan som använder den också. Trevligt trevligt. Jag håller ioförsig på med elektronisk dansmusik, så jag har väl egentligen aldrig provat att kompressa gitarrer. Men jag förstår inte varför den inte skulle funka lika bra på dina trummor som mina. 🙂 Det härliga med fabfilter pro-C är att den visar med en graf precis vad som händer med ljudet du kompressar. Det har hjälpt mej mycket att lära mej använda kompressorer ordentligt. Jag är knappast någon mästare på kompressorer, men det känns som det efter mycket övning äntligen har börjat släppa nu. Sen så har ju Pro-C tre olika lägen man kan kompressa i och så kan man välja mellan soft- och hard-knee vilket alltid är ett plus. De tre lägena är normal, classic och opto. Normal är väl den som är mest transparent, classic är den som känns mest musikalisk och opto ger väldigt skön attack. I Expert-läget låter kompressorn dig att sidechaina sig själv med ett begränsat frekvensområde. Det känns väl som om det är mest användbart för dej på trumbussen och när du kompressar hela mixen. Sedan kan man balansera stereobredd och lite annat sådant också.

Pro-C kan man tanka hem i demoversion och använda utan några som helst begränsningar i 30 dagar, så jag förstår inte varför du skulle strunta i den. 🙂

http://www.fabfilter.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Även leveling amplifiers (vad det nu blir på svenska?) ...

Enkelt — på "Studioska" måste det bli något i stil med svängningsvidds-differens-reglerare ... 😊

Begränsningsförstärkare. Det står det iaf på de flesta tyska kompressorer, en leveling amplifier är en kompressor eller limiter, 1176 och La3 tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även leveling amplifiers (vad det nu blir på svenska?) ...

Enkelt — på "Studioska" måste det bli något i stil med svängningsvidds-differens-reglerare ... 😊

Begränsningsförstärkare. Det står det iaf på de flesta tyska kompressorer, en leveling amplifier är en kompressor eller limiter, 1176 och La3 tex.

Fast en "begränsningsförstärkare" hantera väl ljudet på ett annat sätt än en kompressor och en limiter va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Även leveling amplifiers (vad det nu blir på svenska?) ...

Enkelt — på "Studioska" måste det bli något i stil med svängningsvidds-differens-reglerare ... 😊

Begränsningsförstärkare. Det står det iaf på de flesta tyska kompressorer, en leveling amplifier är en kompressor eller limiter, 1176 och La3 tex.

Fast en "begränsningsförstärkare" hantera väl ljudet på ett annat sätt än en kompressor och en limiter va?

På vilket sätt skulle det vara? Möjligen att den inte skulle ha variabel attack och release eller ratio, men skulle 1176an plötsligt inte vara en kompressor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även leveling amplifiers (vad det nu blir på svenska?) ...

Enkelt — på "Studioska" måste det bli något i stil med svängningsvidds-differens-reglerare ... 😊

Begränsningsförstärkare. Det står det iaf på de flesta tyska kompressorer, en leveling amplifier är en kompressor eller limiter, 1176 och La3 tex.

Fast en "begränsningsförstärkare" hantera väl ljudet på ett annat sätt än en kompressor och en limiter va?

På vilket sätt skulle det vara? Möjligen att den inte skulle ha variabel attack och release eller ratio, men skulle 1176an plötsligt inte vara en kompressor?

Saxar ur en bra tidnings kommentarer om detta.

Kan vara viktigt för en som inte kan hantera denna dynamiska process så bra att få reda på vad dom olika typerna kan användas till.

Tycker inte du det oxå?

Nå väl...

Här, ur MIX av Barry Rudolph, Jan 1 -1999:

Regular Compressors * Though there are no rules and many exceptions, for most music recording engineers tend to use a regular compressor with medium attack and release settings. Most of the time the engineer is looking for a modicum of level control with higher average loudness and some peak protection. Some producer/engineer teams prefer compression that is smooth, transparent and truer to the source sound's fidelity. This is achieved by using a quality compressor with a higher threshold and lower ratio with medium attack and release settings. This team is looking for a natural sound that doesn't sound compressed and retains most of its dynamic range properties. Another crew may opt for more severe and noticeable compressor action for a more "controlled" or tight sound. This would call for a compressor set with fairly fast attack and release times, higher ratio and lower threshold and low distortion under maximum gain reduction. With pop record productions, threshold and ratio preferences, along with compressor choice and usage, contribute to a certain production style.

Peak limiters * A peak limiter is a compressor with a very fast attack time, medium to fast release time, a high ratio and a high threshold. The task for a peak limiter is to stop or control only the very quick, sudden peak levels that will overload the succeeding audio stage. Peak limiters are used in all broadcast transmitters, satellite transponder uplink audio feeds and in many digital audio systems where digital "overs" are not tolerated. Recording engineers sometimes chain a peak limiter after a compressor so they get the best of both worlds: They maintain a higher average loudness with the first compressor, and then protect the digital recorder from flash peaks with the peak limiter. This arrangement is good for recording a widely dynamic singer who also has poor mic technique-a nasty combination for the recording engineer. Aphex Systems makes a unit called the Compellor that combines a compressor, a leveling amp and a peak limiter all in one box.

Leveling amplifiers * The leveling amplifier is a compressor with a medium attack time, a medium to slow release time, a high ratio and a low threshold. The purpose of a leveling amp is to be constantly leveling the signal, always in gain reduction, holding the audio signal down in a smooth way (ergo the name). The average loudness of the program audio becomes higher since lower-level sounds are amplified, and louder sounds are leveled off. The slow release time ensures that sound level doesn't drastically change or "pump" up and down as it would with a faster release time setting. Early leveling amps had few controls: Ratio, attack and release settings were all internally fixed. Tube leveling amps are popular for bass, guitars, program mixes and vocals because they exert a smoothing action that works well for many production styles. The Teletronix LA-2 is the classic tube leveling amp.

Ber om ursäkt för det lite dåliga ordvalet.

Visst är det en kompressor. Lik förbannat används den inte på samma sätt.

Take care!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Även leveling amplifiers (vad det nu blir på svenska?) ...

Enkelt — på "Studioska" måste det bli något i stil med svängningsvidds-differens-reglerare ... 😊

Begränsningsförstärkare. Det står det iaf på de flesta tyska kompressorer, en leveling amplifier är en kompressor eller limiter, 1176 och La3 tex.

выравнивать усилитель ?

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...