Jump to content
Annons

Fakta om kritikerna här


winzcore (oregistrerad)

Recommended Posts

winzcore (oregistrerad)

Varit här i 2 veckor nu - o har aldrig blivit så jävla ned hackad förut i mitt liv 🙂

Kriktiker X ramlar under stenen och säger att han inte gillar det o det 🙂

Är det konstruktiv kritik?

Hur fan kan jag ändra på mitt skit om jag inte vet vad jag ska göra ??

Ni som har kritiserat mig på de mesta fula sätt ska go o sova 🙂

Resten lyssnar nu och kör konstruktiv kritik tack _

samt är mer ödmjuka i fortsättningen hoppas me 🙂

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Varit här i 2 veckor nu - o har aldrig blivit så jävla ned hackad förut i mitt liv 😆

Kriktiker X ramlar under stenen och säger att han inte gillar det o det 😛

Är det konstruktiv kritik?

Hur fan kan jag ändra på mitt skit om jag inte vet vad jag ska göra ??

Ni som har kritiserat mig på de mesta fula sätt ska go o sova 🙂

Resten lyssnar nu och kör konstruktiv kritik tack _

samt är mer ödmjuka i fortsättningen hoppas me 🙂

🙂

Och det var rätt plats att posta det?? 😆

Har för mig att nån sa till mig för ett bra tag sen,

"Men om fler än en tycker det är dåligt så kanske

det faktiskt ÄR dåligt"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vilken/vilken av dina låtar du syftar på och kan bara uttrycka mig generellt. Några tips för att själv få bra och konstruktiv kritik:

1. Kommentera andras låtar på forumet.

2. Ge konstruktiv kritik ta med en gnutta ödmjukhet. Genom att andra märker att du ger till dem, så kommer de anstränga sig för att ge tillbaka.

3. Det är lättare för andra att ge kritik om den som har lagt upp låten är specifik om det den vill ha kritik på.

4. Vissa låtar är helt enkelt svåra att ge kritik på, om personen som lyssnar upplever att det är för mycket att kommentera. Återigen, att vara specifik i sina önskemål om kritik underlättar.

5. Ge andra tid att lära känna dig. Det är människor man har att göra med på forumet, och de fungerar precis som människor gör - även om man inte ser dem in person.

Flyttar tråden från avdelning Nyhetstips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att vi inte är ödmjuka eller ger konstruktiv kritik. Läs igenom mitt inlägg igen som jag har citerat och ditt svar. Vart är jag inte konstruktiv och vart försvinner min ödmjukhet? Vart finns din ödmjukhet i ditt svar? Svara gärna på dessa frågor så kanske jag lyssnar på dina låtar igen, för mina åsikter får du inte längre som det är nu.

Jag skrev:

Ojoj... Basen är som en stor gröt (tomtegröt tror jag 😛 ) Nått ger överslag, tror det är sången men är osäker. Hela ljudbilden behöver tajtas till och göras mer tydlig tycker jag. Trumman kändes lam när det var så mycket annat som bråkade i basen med den. Nu skall detta sägas, detta är inte min musikstil så allt jag skriver kommer bara från hur jag tycker en ljudbild skall vara och kan ju inte säag om det skall vara sådan här ljudbild i stilen, så då får nån rätta mig om jag har fel. Melodiskt så kan det klart bli en låt som kan spelas på klubbar och så, men inte med detta ljud i mina öron. Kanske hitta på nått mer i musiken också så att nått händer. Nu känns det som ett duracell batteri 😄

MVH

Anders

Du svarade:

Det här är inte din musik - förstår inte att du ska hit o kritisera då - lyssnade på en av dina låtar - lät ok - men var R O C K <<- me hatar rock - spelat i för många rockband 🙂

Lär dig lite om dANCE - o kritisera sen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"......

3. Det är lättare för andra att ge kritik om den som har lagt upp låten är specifik om det den vill ha kritik på.

...."

Just det här tycker jag har varit och är ett växande problem. Kategorierna heter klart och tydligt "Låtkritik" känslan i det senaste är att det mer och mer liknar en förlängning till Myspace eller liknande. "

"Här är min senaste låt - Enjoy" läser man ganska ofta.

Enjoy?

Jag tänker nog att fokuset är ett annat här. Eller är tanken att man skall lägga upp sina färdiga alster för publika syften. Jag har nog hela tiden tolkat det som att fokuset är mer specifikt att få kritik av medmusiker på sina alster, innan de lägges upp på Myspace eller liknande siter. Det kanske är lite av en uppfostringsfråga, men man känner sig en smula tjatig av att säga till alla att de skall specificera vad de vill ha kritik på, samt att de kanske borde ingå lite mer i communityfeelingen d v s ge god kritik åt andra bidrag engagera sig osv.

Lösning? Vet inte man skulle ju kunna ha en egen del för publika syften, typ medlemmarnas färdiga okritiserbara alster" FAst det löser ju itne problemen att diversifiera hela tiden Då sväller kategorierna till något ohållbart.

Att hela tiden påpeka detta blir tjatigt och min sensate strategi är att skippa alla Enjoy-låtar som kommer upp. Samtidigt så finns det en risk att det leder till att kritikavdelningen svalnar av. Och det känns ju som att det är en av de viktigaste delarna av detta forum.

Kanske bara jag som är gnällig, men det skulle vara bra om vi funderade kring det lite. 😛

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, tanken är väl att man ska få hjälp att göra sina produktioner bättre? Är man redan nöjd med låten ser jag ingen anledning att ladda upp den här. Så enjoy är kanske inte det bästa ordet..

eller så är man nöjd med sin produktion men ändå intresserad av vad andra har att säga om produktion mm. Man är ju aldrig fullärd

Detta var ingen kritik utan bara en förlängning av föregående talares kommentar ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

"......

3. Det är lättare för andra att ge kritik om den som har lagt upp låten är specifik om det den vill ha kritik på.

...."

Just det här tycker jag har varit och är ett växande problem. Kategorierna heter klart och tydligt "Låtkritik" känslan i det sensate är att det mer och mer liknar en förlängning till Myspace eller liknande. "

"Här är min sensate låt - Enjoy" läser man ganska ofta.

Enjoy?

Jag tänker nog att fokuset är ett annat här. Eller är tanken att man skall lägga upp sina färdiga alster för publika syften. Jag har nog hela tiden tolkat det som att fokuset är mer specifikt att få kritik av medmusiker på sina alster, innan de lägges upp på Myspace eller liknande siter. Det kanske är lite av en uppfostringsfråga, men man känner sig en smula tjatig av att säga till alla att de skall specificera vad de vill ha kritik på, samt att de kanske borde ingå lite mer i communityfeelingen d v s ge god kritik åt andra bidrag engagera sig osv.

Lösning? Vet inte man skulle ju kunna ha en egen del för publika syften, typ medlemmarnas färdiga okritiserbara alster" FAst det löser ju itne problemen att diversifiera hela tiden Då sväller kategorierna till något ohållbart.

Att hela tiden påpeka detta blir tjatigt och min sensate strategi är att skippa alla Enjoy-låtar som kommer upp. Samtidigt så finns det en risk att det leder till att kritikavdelningen svalnar av. Och det känns ju som att det är en av de viktigaste delarna av detta forum.

Kanske bara jag som är gnällig, men det skulle vara bra om vi funderade kring det lite. 😄

Jag brukar visserligen inte skriva "enjoy", men visst är en del av anledningen att jag lägger upp grejer här att jag faktiskt tycker det är trevligt när folk lyssnar på det jag gör. Kommentarerna är ju en del av det - nån sorts egotripp/bekräftelse antar jag... ☺️ Tro nu inte att jag inte bryr mej om vad som skrivs, jag vill ju höra vad jag gjort fel/rätt, så jag vet hur jag ska/inte ska göra nästa gång. Distans till det man gör är utvecklande tror jag, och den bästa distansen man kan få är nån helt annan persons kommentar...

Med andra ord, i smyg bidrar jag nog lite till det du ogillar, men jag känner även att jag får ut nåt mer långsiktigt och utvecklande av det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag/vi vill inte gå in och styra vad folk får lägga upp och inte (förutom att det måste vara lagligt, förstås), men vi tycker det är bra om man förtydligar vad man förväntar sig få kommentarer om eller vill ha kritik på.

Förtydlingen av vad man vill ha kommentarer om är en punkt som har stått på att-göra-listan ett tag ☺️ Fram till dess, försöker vi uppmana så många som möjligt att just förtydliga vad de vill ha kommentarer på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag/vi vill inte gå in och styra vad folk får lägga upp och inte (förutom att det måste vara lagligt, förstås), men vi tycker det är bra om man förtydligar vad man förväntar sig få kommentarer om eller vill ha kritik på.

Förtydlingen av vad man vill ha kommentarer om är en punkt som har stått på att-göra-listan ett tag ☺️ Fram till dess, försöker vi uppmana så många som möjligt att just förtydliga vad de vill ha kommentarer på.

Jag förstår er tanke med det, men samtidigt tycker jag det inte skall bli för detaljerat då du i dina förväntningar kan styra lyssnaren. Om lyssnaren lyssnar utan några förväntningar så kan saker komma fram som du inte ens tänkt på, vilket jag ser lika mycket värde i som att få tips hur du kan fixa det du själv hör inte är bra, men inte vet hur du ska lösa. Bara en tanke,

MVH

Anders

EDIT:

Kom på en sak. Ett alternativ kanske skulle vara när man laddar upp låten att man får bocka i en eller flera punkter man vill ha kritik på. Exempel på dessa skulle kunna vara.

1.produktion

2. Harmonisering

3. Melodi

4. mixning

5. Inspelning (om man vill lägga upp rått material)

6. Sången

7. Mastring

8. öppen för all kritik

9. Ingen kritik

Har inte tänkt igenom dessa val, men min tanke kanske går fram ändå.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

"......

3. Det är lättare för andra att ge kritik om den som har lagt upp låten är specifik om det den vill ha kritik på.

...."

Just det här tycker jag har varit och är ett växande problem. Kategorierna heter klart och tydligt "Låtkritik" känslan i det sensate är att det mer och mer liknar en förlängning till Myspace eller liknande. "

"Här är min sensate låt - Enjoy" läser man ganska ofta.

Enjoy?

Jag tänker nog att fokuset är ett annat här. Eller är tanken att man skall lägga upp sina färdiga alster för publika syften. Jag har nog hela tiden tolkat det som att fokuset är mer specifikt att få kritik av medmusiker på sina alster, innan de lägges upp på Myspace eller liknande siter. Det kanske är lite av en uppfostringsfråga, men man känner sig en smula tjatig av att säga till alla att de skall specificera vad de vill ha kritik på, samt att de kanske borde ingå lite mer i communityfeelingen d v s ge god kritik åt andra bidrag engagera sig osv.

Lösning? Vet inte man skulle ju kunna ha en egen del för publika syften, typ medlemmarnas färdiga okritiserbara alster" FAst det löser ju itne problemen att diversifiera hela tiden Då sväller kategorierna till något ohållbart.

Att hela tiden påpeka detta blir tjatigt och min sensate strategi är att skippa alla Enjoy-låtar som kommer upp. Samtidigt så finns det en risk att det leder till att kritikavdelningen svalnar av. Och det känns ju som att det är en av de viktigaste delarna av detta forum.

Kanske bara jag som är gnällig, men det skulle vara bra om vi funderade kring det lite. 😄

Jag brukar visserligen inte skriva "enjoy", men visst är en del av anledningen att jag lägger upp grejer här att jag faktiskt tycker det är trevligt när folk lyssnar på det jag gör. Kommentarerna är ju en del av det - nån sorts egotripp/bekräftelse antar jag... 🙂 Tro nu inte att jag inte bryr mej om vad som skrivs, jag vill ju höra vad jag gjort fel/rätt, så jag vet hur jag ska/inte ska göra nästa gång. Distans till det man gör är utvecklande tror jag, och den bästa distansen man kan få är nån helt annan persons kommentar...

Med andra ord, i smyg bidrar jag nog lite till det du ogillar, men jag känner även att jag får ut nåt mer långsiktigt och utvecklande av det...

Fast jag tänker nog att det handlar lite mer om själv inställningen. visst är skälen egtrippade ibland. Det är kul att få dela med sig av sin musik. inget ont om det. Men detta är inte i första hand ett publikt forum och det är en stor skillnad att lägga upp en låt för publik lyssning (som typ Myspace) och att lägga upp den för kritik på ett musikerforum.... Tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"......

3. Det är lättare för andra att ge kritik om den som har lagt upp låten är specifik om det den vill ha kritik på.

...."

Just det här tycker jag har varit och är ett växande problem. Kategorierna heter klart och tydligt "Låtkritik" känslan i det sensate är att det mer och mer liknar en förlängning till Myspace eller liknande. "

"Här är min sensate låt - Enjoy" läser man ganska ofta.

Enjoy?

Jag tänker nog att fokuset är ett annat här. Eller är tanken att man skall lägga upp sina färdiga alster för publika syften. Jag har nog hela tiden tolkat det som att fokuset är mer specifikt att få kritik av medmusiker på sina alster, innan de lägges upp på Myspace eller liknande siter. Det kanske är lite av en uppfostringsfråga, men man känner sig en smula tjatig av att säga till alla att de skall specificera vad de vill ha kritik på, samt att de kanske borde ingå lite mer i communityfeelingen d v s ge god kritik åt andra bidrag engagera sig osv.

Lösning? Vet inte man skulle ju kunna ha en egen del för publika syften, typ medlemmarnas färdiga okritiserbara alster" FAst det löser ju itne problemen att diversifiera hela tiden Då sväller kategorierna till något ohållbart.

Att hela tiden påpeka detta blir tjatigt och min sensate strategi är att skippa alla Enjoy-låtar som kommer upp. Samtidigt så finns det en risk att det leder till att kritikavdelningen svalnar av. Och det känns ju som att det är en av de viktigaste delarna av detta forum.

Kanske bara jag som är gnällig, men det skulle vara bra om vi funderade kring det lite. 🙂

spiken på egghuvet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag/vi vill inte gå in och styra vad folk får lägga upp och inte (förutom att det måste vara lagligt, förstås), men vi tycker det är bra om man förtydligar vad man förväntar sig få kommentarer om eller vill ha kritik på.

Förtydlingen av vad man vill ha kommentarer om är en punkt som har stått på att-göra-listan ett tag 😄 Fram till dess, försöker vi uppmana så många som möjligt att just förtydliga vad de vill ha kommentarer på.

Jag förstår er tanke med det, men samtidigt tycker jag det inte skall bli för detaljerat då du i dina förväntningar kan styra lyssnaren. Om lyssnaren lyssnar utan några förväntningar så kan saker komma fram som du inte ens tänkt på, vilket jag ser lika mycket värde i som att få tips hur du kan fixa det du själv hör inte är bra, men inte vet hur du ska lösa. Bara en tanke,

MVH

Anders

EDIT:

Kom på en sak. Ett alternativ kanske skulle vara när man laddar upp låten att man får bocka i en eller flera punkter man vill ha kritik på. Exempel på dessa skulle kunna vara.

1.produktion

2. Harmonisering

3. Melodi

4. mixning

5. Inspelning (om man vill lägga upp rått material)

6. Sången

7. Mastring

8. öppen för all kritik

9. Ingen kritik

Har inte tänkt igenom dessa val, men min tanke kanske går fram ändå.

Jag ser inte riktigt skillnaden på våra förslag? De är båda en förtydling som görs av avsändaren vad som denne helst vill ha kritik på (mer än att du håller dörren öppen för all form av kritik, men det kan man ju även säga själv 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det nog jag som missförstod ditt inlägg då jag tolkade det till att ni skulle ta bort den öppna dörren. Då är vi på samma våglängd 🙂 Samtidigt så finns det ju en fara att ha detta överhuvudtaget då det kan styra lyssnaren till att lyssna på ett visst sätt....hm....jag vet inte riktigt. Är lite kluven i denna fråga.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Rätt intressant att trådskaparen inte deltar i sin egna tråd...

Jag startade en tråd för ett tag sedan, för att ta pulsen på hur det ligger till. Hurresonerar man när man lägger ut sin låt, hur kan man hantera kritik. Allt dålt i rubriken "Varför gör ni så asdåliga låtar?"

Som många vet så blev det en jäddrans respons på den tråden. Jag har fått min bild ytterligare bekräftad och det blir mer och mer för var dag som går.

Wiskas eller vad han kallar sig, som startade denna tråd.. saknar helt klart en hel del för att vi andra som vill vara kreativa och konstruktiva skall orka med att bemöda oss att ens lyssna på hans låtar. Om man tror att man kan komma någon som helst stans genom att vara brötig och vara arrogant mot sin omgivning så kommer det nog att kännas motigt för den personen.

Jag kan inte tänka mig annat än att jag är en av dem som mr "o-ödmjuk" tänkte på när han startade denna tråd.

Så till er som känner sig träffade. GÖR INTE DET! Vi har inte gjort något fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte först inte läggamigi denna märkliga tråd.

Men blev jävligt förbannad när någon kommerhit till vårat forum och hävdar att vi är dumma eller otrevliga på någotvis inte är bussiga eller snälla.

Om du fått otrevliga ord till svar i en tråd beror det med största sannolikhe på att du själv har bäddat för det.

Sedan att starta en tråd om hur otrevliga vi faktist är och sedan inte mötaupp svaren du får, tycker jag borde belönas med omedelbar ban ifrån forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har att göra med en sk "ballerina" här som absolut inte får bli trampad på tårna genom att vi tycker att vissa saker låter lite skumt. Det var nog meningen att vi alla skulle göra vågen och kräla i stoftet. Jag upplever kritiken som relevant. Sen kan man kanske diskutera vad som är konstruktiv kritik men det är som någon redan skrivit ibland väldigt svårt att ge konstruktiv kritik på vissa produktioner. Sen är det också intressant att den som startar en tråd där den ondgör sig över kritiken den fått, sen inte deltar i den diskussion den startat, som någon annan också tidigare har skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...