Jump to content
Annons

Uppmikning av trummor med 5 mikar


Mantel

Recommended Posts

Hej!

Ska på Fredag och lördag dra iväg till den lokala musikskolan med en god vänn och spela in lite schyst musik! :rolleyes:

Vi ska spela in ett instrumet i taget, jag har en dator och 3 st kassa Creative ljudkort och 5 st mikar.

Mikarna:

ADK sc-1

JJlabs (den där stormembranaren ni vet)

SM-57

2 st Halvkass dynamiska

Vi ska även använada en Beringer mixer UB802

Vad anser ni vara den bästa alternativet av uppmikning på trummorna?

Har ju inte så värst mycket tid så vi hinner ju inte soundchecka så värst mycket!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det man minst behöver (enligt mig då) är att mika virveln och bastrumma separat och resten på en mikrofon...om du har en till mik (som jag ser att du har) kan du också mika upp hihat:en.

*sm-57 passar bra till virveln i mitt tycke

*en dynamisk till baskaggen

*känner inte till ADK SC-1, men om den är lik AKG c1000 kan den användas till Hihaten

*sen prova med jjlabs eller då sc-1 som overhead mik för resten!?!

EDIT: tittade på adk's hemsida och kanske passar sc-1 inte för hihats

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Sc1:an till overead. 57:an till vivelen och en skitmick till baskaggen (eller kanske båda. Stormebranaren skulle jag sätta in mellan pukorna eller om det är ett bra rum som rumsmick. Jag skulle dock vilja tipsa dig om att skaffa ett par likadana kondigar så du kan micka overhead i stero. Två sc1or skulle funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

aa, det skulle kunna funka.

Jag vill ha ett väldigt "nära" ljud på trummorna, om ni förstår.

Inte så det låter som om man sitte i en betong källare, Väggarna är rejält dämpade och så.

Hur ska man göra med mixningen av trummorna sen?

Ska man lägga hej-hatten lite mer till vänser och t.ex riden lite till höger?

vad anser ni? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på att få till ett stereopar som överhäng. Sen micka baskagge och virvel ganska nära. Den 5e micken blir nästan överflödig då. Det bästa vore väl om du hade några fler dynamiska o sätta på pukorna. Spelar trummisen bra så ska du inte behöva sätta en mick på hihaten.

Panoreringen sköter sig självt iochmed stereoparet, men ska du micka pukor/hihat så panna ut dom som det låter på stereoparet ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Det är jag som är "Trummis" någon måste ju vara det.

Men jag är inte så värst bra.

Vi ska spela in något med lite Ryan Adams Sound.

Altså inga avancerade tummkomp, och det kan jag nog duga till! :rolleyes:

Men om man skulle vilja ta upp Pukorna på ett bra sätt?

Jag spelade in hoss en polare med en lika dan uppsättning som ni föreslog, och pukorna får ingen botten alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak kan vara bra att tänka på också. Du kan nog skruva hur mycket du vill men 70% (oki det kanske inte går att mäta) ligger i hur man slår på trumman, hur trumsettet är stämt och vilket trummset det är.

Testade att spela in trummor med en kompis. Ingen av oss trummisar. Vi skruvade och skruvade men inte blev det bra. Sedan råkade trumläraren som varit mycket verksam som studio trummis förbi. Han hade inget emot att spela åt oss. Vi mer eller mindre nollade alla EQ:n och såg bara till att mickarna stod bra och det lät hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak kan vara bra att tänka på också. Du kan nog skruva hur mycket du vill men 70% (oki det kanske inte går att mäta) ligger i hur man slår på trumman, hur trumsettet är stämt och vilket trummset det är.

Testade att spela in trummor med en kompis. Ingen av oss trummisar. Vi skruvade och skruvade men inte blev det bra. Sedan råkade trumläraren som varit mycket verksam som studio trummis förbi. Han hade inget emot att spela åt oss. Vi mer eller mindre nollade alla EQ:n och såg bara till att mickarna stod bra och det lät hur bra som helst.

Exakt. Jag har också märkt det. T.ex, spelar man punk eller hårdrock så MÅSTE trummisen spela hårt. Annars passar det inte in i musiken och det låter för klent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Kan det inte vara den berömda placebo effekten som träder in? 😛

Det är ju helt självklart att det blir bättre ljud när det är en bra trummis som spelar. Trumspel handlar inte bara om timing utan nästan lika mycket om vad man har för touch. Klart att vem som helst fixar ett svårt chop rytmiskt, men att få det att låta bra är en helt annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
FixinToDie (oregistrerad)

Jag skulle föreslå att göra en kort soundcheck av bastrumman, eftersom den kan låta jävligt skumt eller iaf annorlunda på inspelning än vad den låter i rummet. Ibland måste man ställa in den så den låter scheisse i rummet, men bra efter mixningen.

O akta dig för riden, om du sätter en overhead för cymbalerna kan den hamna på sjuka volymer, alla rides över 20" låter jävligt skarpt och mycket genom mikar.

Håller med om separat mik för virveln, så man kan fila lite på den kanalen o kompensera efteråt.

Angående pukor så beror det på vilket ljud man vill ha; om du vil ha jävligt mycket attack kan du kanske ta av de resonanta skinnen o mika ovanifrån mellan pukorna om det går, om du vill ha mycket klang försök mika mellan pukorna underifrån med resonanta skinnen på.

Tycker f ö att det brukar fixa sig o låta hyfsat utan alltför mycket mekk...

Link to comment
Dela på andra sajter

arka (oregistrerad)

Har du synk mellan dina "kassa creative ljudkort" eller får du köra på tre stycken mme-drivers? I det senare fallet bör du se upp så att inte ljudkorten "driver ifrån varandra" timing-mässigt. Efter ett par minuter kan det säkert röra sig om en 16-delsnots diff eller nåt i den divisionen, dvs helt oandvändbart.

En nödtattarlösning om man bara kan spela in 2 kanaler åt gången skulle kunna vara att spela in overhead med en konding på ena kanalen och på den andra kanalen spela in virvel och kagge med separata mikar som man innan de går in i datorn kranat till i mixern så att det inte är någon botten i virveln och ingen topp i kaggen, sen kopierar man spåret till två kanaler i sin sequencer och eq:ar bort basen/lågmiden i virvelkanalen och diskanten/högmiden i kaggekanalen sen så använder man en trigger-plugin typ drumagog för att trigga med virvel resp kagge-ljud. Då gäller det ju förstås att man har bra ljud att trigga med.

/Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...