Jump to content
Annons

Ljudfel i Cubase, väldigt konstigt...


Joel L.

Recommended Posts

Hej,

Plöstligt, utan att jag riktigt hade lagt märke till det tidigare upptäckte jag att volymen i Cubase hade ändrats helt och hållet till en fruktansvärt hög volym, nu blir jag tvungen att ändra och sänka allt ljud i alla låtar och mixtra om all skit som jag gjort, måste sänka ner mätaren till "-25 DB" för att det ska gå att lyssna på, annars spränger man öronen. Detta händer dock bara när jag har valt ASIO Toneport UX2 som Master ASIO driver i Device Setup, som jag alltid har använt och fungerat perfekt förut, men nu, av någon konstig anledning, som jag inte har någon aning om vad det kan bero på, så har volymen förändrats och blivit mycket, mycket högre. Har kollat Windows volymen och allt som jag kan komma på men jag hittar inget fel. När jag dock väljer ASIO Multimedia Driver som Master ASIO driver i Device Setup så blir volymen normal igen... men jag måste använda mig av Toneport UX2, annars funkar det inte som jag har tänkt.

Vad kan det här bero på? Det enda jag kan komma på är att jag satt och höjde och sänkte Windows volymen lite då och då, och kanske av misstag, är dock inte säker, att jag eller det automatiskt bytte ASIO Master Driver medans jag satt och mixtrade med ljudet i Cubase. Men det kan ju inte spela någon roll?

Någon som har någon aning om vad det här kan bero på?

Hjälp uppskattas verkligen mycket, blir så dålig psykiskt när det händer sånt här... allting man håller på med blir förstört.

MVH,

Joel L.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Visar mätarna annorlunda i Cubase? Om så inte är fallet, låt reglarna stå som de gör.

Finns det en volymkontroll på Toneporten, så kika på den. Det kanske till och med finns en kontrollpanel

till kortet, där kan finnas en del intressanta inställningar.

Hur menar du med om mätarna visar annorlunda? Om jag förstår dig rätt så visar faktiskt mätarna olika om man jämför med "Level Control", huvudmätaren, och en vanlig track mätare...

Kollat upp Toneport inställningarna, finns inget att ändra där som jag ser.

tack!

Redigerat av Joel L.
Link to comment
Dela på andra sajter

Visar mätarna annorlunda i Cubase? Om så inte är fallet, låt reglarna stå som de gör.

Finns det en volymkontroll på Toneporten, så kika på den. Det kanske till och med finns en kontrollpanel

till kortet, där kan finnas en del intressanta inställningar.

Hur menar du med om mätarna visar annorlunda? Om jag förstår dig rätt så visar faktiskt mätarna olika om man jämför med "Level Control", huvudmätaren, och en vanlig track mätare...

Kollat upp Toneport inställningarna, finns inget att ändra där som jag ser.

tack!

Vad ligger det för plugins på mastern i cubase? Det skulle kunna vara en parameter där som hoppat galer (ca 25 dB galet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ligger det för plugins på mastern i cubase? Det skulle kunna vara en parameter där som hoppat galer (ca 25 dB galet).

Hur ser man det?

När du nämde detta kom jag faktiskt på en sak som jag inte tänkt på tidigare... jag installerade B4 II Native Intstruments trial versionen, och om jag kommer ihåg rätt så hände allt det här efter jag installerade programmet, har dock ingen aning om det kan bero på det programmet men det är det enda jag kan komma på som kan ha orsakat det, för jag använde nämligen B4 II som plugin i Cubase, och jag märkte plöstligt, senare, att den hade bytt till ASIO Creative Audio som master drive i Cubase utan att jag märkt det.... kan ha hänt något under den tiden, men jag vet inte. Har ett Soundblaster Audigy 2 om det kan hjälpa.

Jag kanske ska installera om hela Cubase och Toneporten och testa igen...?

upskattar hjälpen

mvh,

Joel L.

Redigerat av Joel L.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så det är creativekortets drivisar som är aktiva alltså? Har du testat att ställa tillbaka toneportens drivisar?

Nej, jag får väl ta och installera om hela skiten antar jag, annars får jag väl leva med den nya volymen, är väl inte så farligt... bara lite jobbigt att mixtra om allting. Får se om det hjälper att installera om allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jortz (oregistrerad)

Du vet att du kan ändra ljudkort/drivrutin som ska användas direkt från programmet? Du behöver inte installera om för att återfå toneportens drivisar alltså.

Har du kollat i mixern hur volymerna ligger? Där borde det synas var i kedjan det blir för högt och om det inte syns något speciellt där så är det inte programmet i sig utan snarare någon inställning på ljudkortet eller kanske rentav defekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...