Jump to content
Annons

Gitarren direkt in i preampen?


bi2kima

Recommended Posts

Är ännu inte så erfaren av inspelning och har därför en fråga. Har läst andra liknande inlägg men har svårt att tolka vad som ger bästa resultat. Så här kommer frågan:

Hur funkar det att koppla elgitarren direkt in i datorn via en preamp? Alltså ingen förstärkare emellan.

Jag har en "m-audio mobilepre usb" och den har en input för instrument. Hur funkar det då att koppla gitarren dit och sedan använda tex native instruments guitar rig i cubase sx?

Andra förslag på hur jag istället borde göra?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det ett bättre alternativ att koppla en gitarrförstärkare innan preampen?

Om du menar att gå ifrån line out på förstärkaren till ljudkortets preamp så, nej.

Antingen går du direkt ifrån gitarren till ljudkortets instrumentingång och bearbetar signalen med t.ex guitar rig eller så mickar du upp en förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med basshole & föredrar definitivt att micka upp en förstärkare, lite brus går alltid att redigera bort eller kan strypas med en gate.

Link to comment
Dela på andra sajter

detta tycker jag funkar rätt bra. Använda ett rent ljud på POD2 och ta line in. Inte gitarren direkt alltså. Detta värmer upp signalen en aning innan du börjar bearbeta den i guitar rig eller liknande. Sen får jag säga att jag brukar oftast blanda mellan att micka upp och line in. Testa dig gärna fram och hitta det som passar dig och ditt sound. Vad du väljer är ju helt enkelt i slutändan vilket sound du är ute efter i just den den produktion du ska ha det på. Att micka upp en stärkare eller ta direkt på line in ger två helt olika sound som passar bäst i olika produktioner. Testa gärna flera olika gitarrer då dessa påverkar ditt sound mer än vad du kanske tror.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

detta tycker jag funkar rätt bra. Använda ett rent ljud på POD2 och ta line in. Inte gitarren direkt alltså. Detta värmer upp signalen en aning innan du börjar bearbeta den i guitar rig eller liknande. Sen får jag säga att jag brukar oftast blanda mellan att micka upp och line in. Testa dig gärna fram och hitta det som passar dig och ditt sound. Vad du väljer är ju helt enkelt i slutändan vilket sound du är ute efter i just den den produktion du ska ha det på. Att micka upp en stärkare eller ta direkt på line in ger två helt olika sound som passar bäst i olika produktioner. Testa gärna flera olika gitarrer då dessa påverkar ditt sound mer än vad du kanske tror.

MVH

Anders

POD2 funkar nog bra men kostar ju lite. Finns det kanske nåt sätt att "värma upp" signalen i datorn istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...