Jump to content
Annons

Inbjudan till Forumfestival #18: "Höstsonat - en studie i ångest"


Assar

Recommended Posts

Administrationen för

Forumfestival #18

inbjuder härmed allmänheten följande tävling

Till minne av Ingemar Bergman

Höstsonat

en studie i ångest

Tävlingsbidrag ska

1) täcka tre ångestfaser:

tillbakahållen ångest (frustration)

utlevd ångest (explosion)

efter utlevelsen (regression)

2) vara mellan 1½ och 4 minuter långt.

3) ha ett namn.

4) levereras i mp3-format, 192 kbps och utan taggad information (anonymt).

5) mailas (som fil eller länk till fil) till "spam@assar.se", tillsammans med information om deltagarens forumnamn. Filen döps till låtnamn+filändelse.

6) vara inskickat senast måndagen 15 oktober kl 15.00.

Ingen föranmälan krävs.

Ingen begränsning av antal bidrag per deltagare.

Ingen begränsning av antal deltagare per bidrag.

Må bästa bidrag vinna!

Hälsningar

Administrationen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Detta låter kul!

Vem bestämmer eller hur bestäms vinnaren?

Kul att du tycker att det låter kul! 😉

Jo, det är så att när alla bidargen är inskickade till Assar (se när och hur överst i denna tråd) lägger Assar ut alla bidragen så att vem som helst kan ladda ned alla bidragen och lyssna på dem.

Därefter rangordnar alla som vill bidragen och ger varje bidrag poäng. Assar kommer att meddela reglerna för röstningen senare. Jag rycker bara in som "stand in" för Assar eftersom han är på semester denna veckan.

Hade varit kul om du och svante (och alla andra med förståss) vill vara med. Ju fler destu roligare!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter kul!

Vem bestämmer eller hur bestäms vinnaren?

Kul att du tycker att det låter kul! 🙂

Jo, det är så att när alla bidargen är inskickade till Assar (se när och hur överst i denna tråd) lägger Assar ut alla bidragen så att vem som helst kan ladda ned alla bidragen och lyssna på dem.

Därefter rangordnar alla som vill bidragen och ger varje bidrag poäng. Assar kommer att meddela reglerna för röstningen senare. Jag rycker bara in som "stand in" för Assar eftersom han är på semester denna veckan.

Hade varit kul om du och svante (och alla andra med förståss) vill vara med. Ju fler destu roligare!!! 😛

Okej! tack då vet jag... 🙂

jo jag funderar faktiskt på att delta... tror jag har nån ångestfylld låt liggandes 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte riktigt vad en sonat är..månskens sonaten är det enda jag kan referera till..

kan någon ge mig tips på bra sonatersom kanske är enklare mallar en månskens sonaten?

😛

måste de va just en sonat då... för jag vet inte hur en sonat låter 🙂 ja menar måste de inte va massa stråkar å "skit" me då?

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte riktigt vad en sonat är..månskens sonaten är det enda jag kan referera till..

kan någon ge mig tips på bra sonatersom kanske är enklare mallar en månskens sonaten?

😛

måste de va just en sonat då... för jag vet inte hur en sonat låter 😉 ja menar måste de inte va massa stråkar å "skit" me då?

Nu ska du inte vara knusslig. Det är bara att smälla ihop en låt (musikalisk berättelse) i tre satser (delar).

Men enligt wiikipedia så:

"Sonat (av latinets sonare "att klinga") var den förhärskande instrumentalmusikaliska formtypen under wienklassicismen. En av satserna, företrädesvis den första, hade då sonatform. Kortare sonat brukar kallas sonatin.

Sonata är ett äldre namn på sonaten, och används på svenska ofta om tidiga former av sonater, såsom barockens, då sonatformen ännu inte var helt utvecklad.

Sonatformen är som följer: exposition, genomföring, återtagning eller repetition samt eventuellt en coda (it. "svans").

I expositionen presenteras huvudtemat (i grundtonarten), ett sidotema (vanligen i en ny, närbesläktad tonart), och ibland även ett sluttema eller en epilog.

Under genomföringen varieras sonatens teman i olika tonarter, för att sedan under återtagningen återvända i grundtonarten.

Återtagningen kan avslutas med en coda, som antingen bara avrundar kompositionen eller också låter temamaterialet bli föremål för ytterligare bearbetning, ibland även med införande av nytt temamaterial (det sistnämnda är särskilt vanligt hos Beethoven).

Sonatformen används också i andra musikstycken än sonaten. I symfonierna är ofta första satsen i sonatform."

Typ. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Står ingenting i förutsättningarna om att musiken ska skrivas i sonatform. Så jag utgår i från det som står och jag tror att det är ytterst få som kan skriva i sonatform på detta forum och ännu mindre som kan bedömma det. Låt folk förhålla sig fritt till temat så ska vi nog se att det blir fler bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står ingenting i förutsättningarna om att musiken ska skrivas i sonatform. Så jag utgår i från det som står och jag tror att det är ytterst få som kan skriva i sonatform på detta forum och ännu mindre som kan bedömma det. Låt folk förhålla sig fritt till temat så ska vi nog se att det blir fler bidrag.

Väl talat!

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten undran till... 😄

De här tre faserna, ska låten va uppbyggd i tre faser eller kan man ex göra så här: 1fas vers 2fas brygga 3fas refräng... eller nåt sånt... vet inte om jag gör mig förstådd här. 😄

Jag tror att det blir lite konstigt om känslorna ska vara i tre faser och göra som du skriver... det blir nog lite "fel" tror jag, men det får väl tävlingsledningen bestämma. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten undran till... 🙂

De här tre faserna, ska låten va uppbyggd i tre faser eller kan man ex göra så här: 1fas vers 2fas brygga 3fas refräng... eller nåt sånt... vet inte om jag gör mig förstådd här. 😄

Jag tror att det blir lite konstigt om känslorna ska vara i tre faser och göra som du skriver... det blir nog lite "fel" tror jag, men det får väl tävlingsledningen bestämma. 😳

Hm varför skulle det vara "fel"? Tycker det låter som en ypperlig indelning... Om det är fel så kommer jag hävda att det ni tror är vers det är ingen vers alls 😉. Ja om jag nu får till något alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka från semestern!

Italienska taxichaufförer är inte att leka med, men vi kom hem till slut ...

Sonatform eller inte?

Som min semestervikarie CC så förnämligt kopierade från wikipedia så innehåller en sonat ofta tre satser: exposition, genomföring och återtagning.

De motsvaras här av tävlingsreglernas tre delar: "tillbakahållen ångest" (frustration), "utlevd ångest" (explosion) samt "efter utlevelsen" (regression).

Det finns inga regler utöver de som anges i första inlägget, resten är fria tolkningar. Gör det som du vill ha det.

Den som vill göra det enligt klassiskt mönster får göra det.

Den som vill göra det i form av vers-refräng-vers får göra det.

Allt som inte regleras av tävlingsreglerna är tillåtet.

Det är röstningen som avgör vem som vinner, så sikta på att vinna röster!

Tänk Å N G E S T !

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan!

Hur jag än gör blir det ingen ångest. 😉

Jag tänkte på det värsta jag vet (Gotland/Fårö) och gjorde en låt i tre delar om mina 5 år där och det blev bara vackert. 😮

Tur att vi får ha med många låtar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jag än gör blir det ingen ångest. 😉

Jag tänkte på det värsta jag vet (Gotland/Fårö) och gjorde en låt i tre delar om mina 5 år där och det blev bara vackert. 😛

Du får väl ha lite fantasi ...

Tänk dig istället 5 år i Hudiksvall! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jag än gör blir det ingen ångest. 😉

Jag tänkte på det värsta jag vet (Gotland/Fårö) och gjorde en låt i tre delar om mina 5 år där och det blev bara vackert. 😛

Du får väl ha lite fantasi ...

Tänk dig istället 5 år i Hudiksvall! 😮

Eller fastbunden i staketet vid playboy mansion... med ryggen mot poolen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller fastbunden i staketet vid playboy mansion... med ryggen mot poolen...

Med Iprenreklamens greatest hits i hörlurar som inte går att ta av!

Först lite irriterande, sen ett lätt ökande obehag, frustration över att inte kunna stänga av, sen sammanbrott och slutligen naken skräck över att det ändå fortsätter ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller fastbunden i staketet vid playboy mansion... med ryggen mot poolen...

Med Iprenreklamens greatest hits i hörlurar som inte går att ta av!

Först lite irriterande, sen ett lätt ökande obehag, frustration över att inte kunna stänga av, sen sammanbrott och slutligen naken skräck över att det ändå fortsätter ...

Min låt är uppbygg just så som du beskriver. Men utan ågesten 😆

Hmm. Jag inser att jag får göra en annan låt. Rasera och börja om.

Idag ska jag luncha med en polare som bodde 4 år i Persberg uanför Philipstad. När vi träffas brukar vi försöka överträffa varandra i hur hemsk det var. Vi kanske kan komma upp med någon gemensam ångest. Fast den är redan så bearbetad att det inte är en källa till ångest längre.

Gotland och Värmland verkar vara ganska lika i sin bruksbyggdsmentalitet och tron på att "den punkt där man bor är världens centrum". Utanför den är det bara monster i ett evigt mörker.

Se där. Ett bra uppslag fär er andra. Ångest och åter ångest. 🙂

Inspiration till Er andra:

"Mitt liv som rondellhund"

"Resan över floden Styx"

"Drömmen om Hades"

"Vidbränd, Utbränd och Gravad"

"Ensam, Luttrad och Naken"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tur att det är massor med tid kvar - 3 veckor hinner jag göra tre låtar på. 🙂

Ledsamt är att jag bytte system till mac (det är jag INTE ledsen för) och jag fepplade bort de två låtarna jag gjort innan på min Pc (det är lag lite förbannad på).

Men det är väl bara att börja om. Det lär ju alltid bli bättre den andra gången. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...