Jump to content
Annons

Beyer-Dynamic

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Beyer-Dynamic, detta klassiska mÀrke...

Är det nĂ„gon som har hörlurar frĂ„n dem och kan recensera dem? Vilken modell Ă€r bĂ€st?

😄

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Jag har tipsat om forumet Head-fi tidigare, det isÀrklass största och bÀsta om man vill lÀsa om och diskutera hörlurar och det som hör till: http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=2

För att kunna anvÀnda sökfunktionen dÀr sÄ mÄste man registrera sig vilket gÄr fort.

DÀr finns hur mycket som helst att lÀsa om Beyerdynamic och alla andra mÀrken.

Dessutom en köp/sÀljavdelning.

NÀr det gÀller toppskiktet av de större mÀrkena levererar alla hörlurar riktigt bra, det Àr helt upp till anvÀndaren vilken ljudbild och karaktÀr man gillar. Vissa Àlskar eller ogillar Sennheiser/ Ultrasone, andra föredrar AKG eller Beyerdynamic osv. NÄgra av de mest populÀra dyrare lurarna som diskuteras dÀr Àr bl.a.

Beyerdynamic: DT770, DT880, DT990

Sennheiser: HD650, HD600, HD595, 580

AKG: K601, K701

Ultrasone: 2500, 750, Edition 9

Denon...

Stax...

Audiotechnica...

Kolla in den sidan sÄ hittar du mycket info!

Även denna sida Ă€r vĂ€rd att besöka med mĂ„nga tester och eq-grafer mm:

http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/

BÀst Àr om du kan bege dig till nÄn affÀr dÀr de har nÄgra av de bÀttre modellerna sÄ att du kan prova med musik du Àr van att lyssna pÄ.

SjÀlv har jag ingen suverÀn hörlursförstÀrkning vilket mÄnga av de dyrare hörlurarna krÀver för att vara vÀrda sitt pris.

Jag har bl.a provat Beyerdynamic DT880 som lÄter tokbra med rÀtt förstÀrkning. Jag valde Sennheiser HD595 som lÄter kanonbra Àven utan förstÀrkning vilket passade mig bÀst, dÄ jag anvÀnder dom i olika kÀllor.

Redigerat av Magpie
Postat
Hej!

Är det nĂ„gon som har hörlurar frĂ„n dem och kan recensera dem? Vilken modell Ă€r bĂ€st?

😄

Äger sjĂ€lv ett par DT770. Gillar dem skarp, de har dock en baspuckel, men inget som man inte lĂ€r sig hantera. Klara och sköna att lyssna i. Gedigen konstruktion som hĂ„llit bra trots att jag sliter ganska hĂ„rt pĂ„ lurar. Sköna muffar. De dĂ€mpar dessutom vansinnigt bra.

Men om jag skulle vÀlja lurar just nu sÄ skulle det nog snarare hamna pÄ ett par Sennheiser HD280 pro. Upplever dem som lite klarare och mer balanserade. DÀremot sÄ hÄller plastkonstruktionen som hÄller ihop lurarna lite lÀgre kvalité och har faktiskt spruckit lite pÄ det ex som vi har i studion. (Eller sÄ har vi bara för stora huvven)

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har ett par klassiska DT220. Polar och Abba anvÀnde dessa nÀr det begav sig...

😉

Postat

Om Beyer Ă€r de bĂ€sta, kan kanske diskuteras, men de tillhör de bĂ€ttre mĂ€rkena i alla fall... 😉

BĂ€st Ă€r, enligt min mening, Ultrasone. Behöver man öppna lurar (för mix och finlyssning), sĂ„ Ă€r det Proline2500 som gĂ€ller - och slutna (för lyssning vid sĂ„nginspelning) Ă€r det Proline750. 😎

Postat

I mina öron Àr Beyer bÀst, men det handlar ju faktiskt mest om att man Àr vÀldigt inlyssnad pÄ dem. Har ett par DT531 som jag Àr supernöjd med.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Hej har ett par beyerdynamics dt250 och de Àr skitbra referenslurar har inte sjÀvl hört ett par andra lurar som spelar sÄ bra vid stark volym. skitbra..

Postat

Ultrasone 😠

Har inte lyssnat sĂ„ jĂ€tte mkt pĂ„ Beyerdynamic. Ett par DT770 hade vi pĂ„ skolan förut. Tycker mina Proline Ă€r vĂ€rda varenda extra öre 😑

• 3 veckor senare...
Postat

Jag har ett par Sennheiser HD280 Pro och ett par Beyer Dynamic DT990 Pro, samt ett par gamla Sennheiser HD570 som egentligen klassas som hifi-lurar och har utgÄtt som modell.

Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio ocksĂ„, fĂ„r bli nĂ„n gĂ„ng framöver 😳

Postat
Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio ocksĂ„, fĂ„r bli nĂ„n gĂ„ng framöver 😳

jag kör pÄ AKG-271..och jag tycker de Àr toppen

man hör det mesta klart & tydligt,samt att de Àr slutna sÄ de Àr toppen till inspelning

ett par bra allround lurar heltenkelt..

• 3 veckor senare...
Postat
Hej!

😛

Kom just hem frÄn musikaffÀren efter att ha införskaffat dessa lurar.

Lyssnar just nu pĂ„ Shine on You Crazy Diamond part 6-9 samtidigt som jag lĂ€ser en recension pĂ„ dom. Öronen gör tummen upp. SĂ„som ögonen som lĂ€ser recensionen =)...

Postat
Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio ocksĂ„, fĂ„r bli nĂ„n gĂ„ng framöver 😛

man hör det mesta klart & tydligt,samt att de Àr slutna sÄ de Àr toppen till inspelning

Vad Àr skillnaden mellan K240 och K271?

Jag har ett par K240 som jag inte alls Àr nöjd med. Jag tycker att det Àr för mycket bas och numer anvÀnder jag dom bara som monitorlyssning i sÄngbÄset.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat
Skulle egentligen vilja ha ett par AKG K271 Studio ocksÄ, fÄr bli nÄn gÄng framöver :rolleyes:

Jag har ett par K240 som jag inte alls Àr nöjd med. Jag tycker att det Àr för mycket bas och numer anvÀnder jag dom bara som monitorlyssning i sÄngbÄset.

Amen! Jag har ett par K240 Studio 55 Ohms och jag tycker de lÄter aningen dova (mindre diskant).

Postat

Nu har jag bestÀllt mina AKG K271 via thomman!

Har AKG K240 hemma!NU blir det ingen mera lÀckage vid sÄng insp..

NedrĂ€kningen har pĂ„börjats! 😳

Postat

öppna/slutna

240 till sÄngpÄlÀgg Àr inte det sjÀlvklara valet

dÀremot 271

• 2 veckor senare...
Postat

Jag har ett par DT-831 och ett par DT-250. I referenssammanhang finns det lurar som Àr mer linjÀra Àn vad DT-250 Àr, men jag gillar de som tusan. Det Àr lÀtt att urskilja olika nyanser över hela frekvensomrÄdet och de bra att ha att göra med. DT-831 Àr en riktigt grym lur för lyssning. bekvÀma Àr de ocksÄ! :-)

AKG-240 gillar jag inte alls, men det Àr ju en smaksak..

Postat (redigerat)

Tjaba!

DT 990 gillar jag och AKG K601 lÀt vÀldigt bra tyckte jag, men har bara lyssnat lite i sÄdana.

Har gÄtt och funderat pÄ att köpa nÄgon av dessa sjÀlv, men sÄ va jag i musikaffÀren idag och fick testat ett par Roland RH-300 som jag blev glatt överraskad av.

Slutade med att jag köpte dom och Ă„kte raskt hem för att testa dom. Jag hade nĂ„gra skivor som jag lyssnat pĂ„ i ganska bra monitorer. Och blev mycket nöjd nĂ€r det som jag hört i studion stĂ€mde vĂ€ldigt bra överrens med hur det lĂ€t i lurarna 🙂

Och jag hörde tydlig skillnad nĂ€r jag ökade/sĂ€nkte frekvenser, tror jag kan komma vĂ€ldigt bra överrens med dessa 🙂

vÀrda att provlyssna tycker jag,Kostar ca 2100:-

Ha det gött!!!

Redigerat av Blodis
  • 3 veckor senare...
Postat

Beyerdynamic Àr sÀkert bra men gör inte samma misstag som jag och köp DT440.

LjudmÀssigt mycket bra men jag fick inte njuta av det speciellt lÀnge. Dom Àr gjorda av kex och spricker vid beröring. Efter ett par dagar sprack och lossnade ena kÄpan frÄn sitt fÀste. Jag gick till försÀljaren som skakade pÄ huvet och undrade om jag slitit lurarna av huvet. (Svar nej). InfÀstningen byttes ut. NÀr jag satte pÄ lurarna nÀsta gÄng sprack plasten i bÄgen som gÄr runt huvet, men det gick ju att tejpa, inga problem. Sen sprack infÀstningen till den andra kÄpan. Detta lyckades jag limma, men sen spracke det pÄ ett nytt stÀlle, omöjligt att laga.

Pinsamt dÄligt!

(PÄ tal om AKG har mina gamla K 141 frÄn typ 1990 fungerat utmÀrkt till idag. Hade tÀnkt att modernisera mig med ovanstÄende Beyerdynamic men det blev ju inte sÄ bra. Jag kommer skaffa mig ett par nya AKG sÄ snart som möjligt.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.