Jump to content
Annons

Erfarenheter av Zoom H2?


sventa

Recommended Posts

Annons

Jag har en Zoom H4 som är helt suverän. H2:an skall ju vara mindre och ha intressantare konfiguration på stereoinspelningen. Det den garanterat saknar är möjlighet att koppla in egna externa mickar. Eftersom jag nyss köpte min H4 hoppas jag att H2:an också saknar lite mer godis som jag fick med min H4a 😉 Skulle kunna tänka mig att de har snålat in på möjligheten att använda den som 4-kanalare, ljudkort och effektprocessor men det är rena gissningar.

Om du vill höra lite mp3:or som jag spelat in i en kyrka med Steinway och Sax så kan du kolla in min kompis Björns myspace på http://www.myspace.com/bsegerberg. Låtarna "Midsommar" och "Till morfar" är inspelade live med H4:an. Fläktljud från kyrkorgeln kom tyvärr med och mp3-formatet dödar ju lite mer av kvaliteten, men det ger en uppfattning i alla fall.

Hade med den tre veckor i Glasgow och samplade också utan problem. H2:an skall ju vara mindre, så portabiliteten är helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också en H4, som verkar funka riktigt bra.

H2 verkar mycket smidig (H4:an är lite väl stor!), och man kan faktiskt koppla in extern mick även där som jag förstått det, den har dock ej XLR med fantommatning vilket gör den klart mindre flexibel.

Men skulle jag handlat nu så hade jag säkert väntat in H2 (tror inte att den släpps förrän i september?).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag har en Zoom H4 som är helt suverän.

Har funderat på en sådan, men läste ett litet test här.

Det jag oroar mig över är när han skriver följande:

"Also, the H4 mic preamp’s signal had a low-level 700 Hz tone, which I heard with internal or external mics at high gain, with phantom on or off. This tone would be inaudible when recording a rock band at low gain."

Någon som kan verifiera eller dementera detta? En ton i bakgrunden på 700 Hz är ju ingen höjdare. 700 Hz lär ju höras rätt så bra även på låga nivåer med tanke på att våra öron är som känsligast vid ca 1000 Hz. Visst kan man trixa lite och släcka ut en ton som har en fast frekvens, men det är ju enklare om man slipper det...

Johnny Rosenberg (f.d. Andersson)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope. Jag har iofs inte letat efter nåt missljud, men jag spelade in en hel del olika saker när min H4 var ny, så jag tycker att det borde ha märkts då...

Okej. Om det inte är för mycket besvär, skulle du kunna tänka dig att göra ett litet test? Det är mycket enkelt:

Spela in "tystnad" med de inbyggda mickarna, d.v.s. spela in i ett så tyst rum som möjligt. En liten snutt på 5-10 sekunder räcker säkert alldeles utmärkt.

Se till att inspelningsnivån (gain) är så hög som möjligt.

Lyssna på resultatet. Kan man höra något svagt pipande ljud i bakgrunden om man anstränger sig lite?

Och det var det hela...

Min erfarenhet är att även om man inte hör vissa saker, kan vara pip, brus eller vad som helst egentligen, när man spelar in och lyssnar under normala omständigheter, så dyker det förr eller senare upp ett tillfälle när man hör det (om det finns). Det kan vara när man går och lägger sig med inspelningen spelandes i hörlurar eller liknande. Har man sedan väl hört det en gång så kan man inte låta bli att störa sig på det. Då går man igenom alla sina inspelningar och intensivlyssnar och förfasar sig över att man kan höra "det" i varenda inspelning man gjort, och... ja, det känns inte så kul, helt enkelt...

I och för sig skulle jag väl kunna köpa en på öppet köp och testa själv, men hittar jag då någonting så kommer jag ju att lämna tillbaka den och då känna att jag vill ha en (eftersom jag troligen kommer att gilla den i övrigt) fast utan 700 Hz-ton... då är det kanske bättre att jag aldrig haft någon... Nåja, vad vet jag...

Johnny Rosenberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Fast när du beskriver det sådär... Om jag nu undersöker saken så kommer jag att vara den som sitter där och stör mig på missljudet framöver (om det nu finns där)...

Och om jag inte gör det så är jag lyckligt ovetande... 😱

Ska fundera på saken... 😕

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Zoom H4 som är helt suverän.

Har funderat på en sådan, men läste ett litet test här.

Det jag oroar mig över är när han skriver följande:

"Also, the H4 mic preamp’s signal had a low-level 700 Hz tone, which I heard with internal or external mics at high gain, with phantom on or off. This tone would be inaudible when recording a rock band at low gain."

Någon som kan verifiera eller dementera detta? En ton i bakgrunden på 700 Hz är ju ingen höjdare. 700 Hz lär ju höras rätt så bra även på låga nivåer med tanke på att våra öron är som känsligast vid ca 1000 Hz. Visst kan man trixa lite och släcka ut en ton som har en fast frekvens, men det är ju enklare om man slipper det...

Johnny Rosenberg (f.d. Andersson)

Jag har en ZOOM H4 som jag använt till att spela in naturljud sedan i våras. Den är väldigt smidig i fält, men jag har två anmärkningar på den.

1. Den autosparar inte inspelningarna (vilket är illa om t ex batteriet plötsligt tar slut)

2. Den genererar ett visst brus. Detta märks tydligt när man spelar in i tysta miljöer vilket jag vanligtvis gör. Spelar man in rock eller liknande lider man knappast av det.

Jag har också läst om H4:an att den skapar en brussignal runt 640Hz:

"Zoom H4 produces a 640 Hz tone which cannot be removed. It's the

voltage converter, but the tone is still there, even if you feed it

with a external 7,2 volt supply." (Källa: http://tech.groups.yahoo.com/group/naturer...s/message/28909 )

Jag har nu skaffat en Fostex FR-2LE som är klumpigare men ger ett mycket renare ljud. (Min ZOOM är f ö till salu, finns i Skellefteå)

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Zoom H4 som är helt suverän.

Har funderat på en sådan, men läste ett litet test här.

Det jag oroar mig över är när han skriver följande:

"Also, the H4 mic preamp’s signal had a low-level 700 Hz tone, which I heard with internal or external mics at high gain, with phantom on or off. This tone would be inaudible when recording a rock band at low gain."

Någon som kan verifiera eller dementera detta? En ton i bakgrunden på 700 Hz är ju ingen höjdare. 700 Hz lär ju höras rätt så bra även på låga nivåer med tanke på att våra öron är som känsligast vid ca 1000 Hz. Visst kan man trixa lite och släcka ut en ton som har en fast frekvens, men det är ju enklare om man slipper det...

Johnny Rosenberg (f.d. Andersson)

Jag har en ZOOM H4 som jag använt till att spela in naturljud sedan i våras. Den är väldigt smidig i fält, men jag har två anmärkningar på den.

1. Den autosparar inte inspelningarna (vilket är illa om t ex batteriet plötsligt tar slut)

2. Den genererar ett visst brus. Detta märks tydligt när man spelar in i tysta miljöer vilket jag vanligtvis gör. Spelar man in rock eller liknande lider man knappast av det.

Jag har också läst om H4:an att den skapar en brussignal runt 640Hz:

"Zoom H4 produces a 640 Hz tone which cannot be removed. It's the

voltage converter, but the tone is still there, even if you feed it

with a external 7,2 volt supply." (Källa: http://tech.groups.yahoo.com/group/naturer...s/message/28909 )

Jag har nu skaffat en Fostex FR-2LE som är klumpigare men ger ett mycket renare ljud. (Min ZOOM är f ö till salu, finns i Skellefteå)

Erik

Jaha, se där, det verkar vara lite olika bud om det hela. 700 eller 640 Hz...

Anmärkningsvärt att en spänningsomvandlare ger ifrån sig en så låg frekvens. Idag finns ju teknik att switcha med hundratals kHz. Ja, idag och idag, det har ju varit möjligt i flera decennier nu. Sen finns ju teknik för mjukare switchning också som förhoppningsvis inte ger ifrån sig lite mycket "skräp" i form av störningar.

Men Zoomen är ju billig, det är väl möjligt att man sparat in lite på strömförsörjningen då, kanske FÖR mycket om det är som det sägs.

Zoom har ju haft ganska kul grejer ett bra tag nu, men nog verkar det som att ljudkvaliteten inte är det de satsar mest på. Fostex verkar vara tvärt om. De brukar ha produkter som låter bra, men som inte har så många coola finesser och som dessutom är tveksamma ut användarvänlighetssynpunkt (med undantag, antar jag).

Någon som vet något om Rolands motsvarigheter? Eller Edirol som de tydligen kallar många av sina produkter numera. Edirol R09 är ju bara 700 kr dyrare än Zoom H4 enligt senaste Musikbörsenkatalogen.

Johnny Rosenberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat både Edirol Ro9 och Zoom H4 dock endast vid intervjuer. Båda sköter jobbet bra, plus för R09 är storleken, kvalitetskänslan och gränssnittet som är riktigt bra. Däremot kändes det faktiskt som att mikrofonerna är bättre i H4. Tänkte nog slå till på en H2 snart att ha som diktafon vid intervjuerna, har bara lånat H4 och R09 tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

H2:an verkar ju vara på G nu snart, och den ska tydligen ha två st. ORTF-mickar o en centermick, och detta ska ge en väldigt balanserad och naturlig stereobild enligt vad jag hört.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

H2:an verkar ju vara på G nu snart, och den ska tydligen ha två st. ORTF-mickar o en centermick, och detta ska ge en väldigt balanserad och naturlig stereobild enligt vad jag hört.. 🙂

Snart? Vad jag förstått är det väl bara att knalla in på exempelvis Musikbörsen och köpa den? Den är i alla fall med i deras katalog. 1995 spänn vill de ha för den, eller 1795 norska spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

H2:an verkar ju knall, 4 mickar och grejjer ( EN LITEN REVIEW ). Men som jag har förstått det så går den inte att använda som 4-kanals-porta, eller har jag fattat fel? Trist i så fall.

Ja, om man har det behovet, vilket dock inte jag har. Om jag skulle köpa en H2 skulle det vara för möjligheten att spela in ljud där det inte finns tillgång till ström. Därefter överför jag bara ljudspåren till min Roland VS-2480 och jobbar vidare i den. Perfekt i så fall om H2 arbetar med 24 bitar, precis som VS-2480.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick hem min H2 igår. Har inte hunnit leka med alla inställningar och möjligheter ännu, men jag är imponerad.

Den är väldigt lätt att komma igång med. Tydlig och lättnavigerad meny.

Inspelningskvaliteten blir klart bättre än jag förväntade mig. Att den är så liten är ett plus tycker jag (lätt att få med sig på konserter mm, om man nu skulle vilja)

Uppgraderade direkt min firmware, vilket gick hur smidigt som helst. Det som tillkom i den senaste versionen är möjligheten att ställa in

L/R utefter lyssnare alt spelare.

Skulle kunna skriva en massa mer trevligt om den, men det mesta finns redan att läsa om den på hemsidan.

Jag älskar den redan!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Letar efter något smidigt meduim att spelain audio portabelt.

Hitta denna manick på Jam o tycker priset är okej.

Zoom H2 Handy Recorder inkl 512mb minneskort

Specifikation: W-XY karaktäristik med 3 mikrofonkapslar och realtids signalprocessing ger 90 graders kardioid inspelning från framsidan, 120 graders kardioid inspelning från baksidan samt 360 graders rundkännande inspelning. Inbyggt USB 2.0 interface för att överföra data och audio till PC/MAC. Spelar in WAV i 96kHz/48kHz/44,1kHz i 16bit eller 24 bit samt MP3 i upp till 320kbps och Variable Bit Rate (VBR) data format. Time Stamp och Track Marker funktioner för Broadcast WAV format (BWF) 512Mb SD minneskort ingår - upp till 4GB kan användas. Auto Gain Control (AGC) samt Auto Start funktioner gör att du alltid är beredd att spela in. Low Cut filter eliminerar vindljud. Inbyggd kromatisk stämapparat för gitarr/bas.

Priset är 1995:-

Är den bra, blir ljudet bra eller fångas mkt övrigt ljud osv?

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tråd i existerande ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en H2:a förra veckan och hittills är jag mycket förnöjd. Den är otroligt smidig och användarvänlig. HÄR har du en recension och ljudexempel. Jag har inte inte hunnit testa att spela in i replokalen ännu, men det kanske inte är så intressant för dig hur den låter i sådana sammanhang? Just nu är jag kär, men vem vet om kärleken vill vara, kanske det bara är en nyförälskelse 😆 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en H2:a förra veckan och hittills är jag mycket förnöjd. Den är otroligt smidig och användarvänlig. HÄR har du en recension och ljudexempel. Jag har inte inte hunnit testa att spela in i replokalen ännu, men det kanske inte är så intressant för dig hur den låter i sådana sammanhang? Just nu är jag kär, men vem vet om kärleken vill vara, kanske det bara är en nyförälskelse 😠 ?

Jag köpte själv min H2 i början av veckan och har redan gjort flera inspelningar, varav några i replokal (med fullt band) resultatet blev otroligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...