Jump to content
Annons

Burkighet


Hakan2000

Recommended Posts

Hej.

Ganska ofta låter mina inspelningar lite burkiga. Vad är burkighet? Vad kommer det ifrån och vad kan man göra åt det? Hoppas ni förstår vad jag menar, det är svårt att förklara det med andra ord än just burkigt. Jag har fått lite olika tips för att slippa burkighet, tex bredare panorering men jag vet inte om jag tycker det hjälper.

Tacksam för tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Ganska ofta låter mina inspelningar lite burkiga. Vad är burkighet? Vad kommer det ifrån och vad kan man göra åt det? Hoppas ni förstår vad jag menar, det är svårt att förklara det med andra ord än just burkigt. Jag har fått lite olika tips för att slippa burkighet, tex bredare panorering men jag vet inte om jag tycker det hjälper.

Tacksam för tips.

med burkighet menar du kanske frekvenserna runt 250-500? sopa undan lite där så låter d inte så burkigt om nu du å jag menar samma förstås:)

Link to comment
Dela på andra sajter

enklare om du kunde lägga upp en 30 sek av burkighet.

men . . .

det beror ofta på att rummet som du spelar in i är inte tillräckligt dämpat.

använd tjocka mattor på golvet, häng matta/madrass på dörrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Hmm, spela in helt utan rumljud. Lägg på reverb efteråt istället.

Det är rumljud (dåliga såna) och taskig uppmickning som får det att låta burkigt och B, av min lilla erfarenhet. 🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tool (oregistrerad)

Det är en kombination av för mycket rumsklang (rummet är för dåligt ljudisolerat/dämpat) samt att du även nog har dragit på för mkt bas på stärken du spelar in med, om det nu är elgitarrer det handlar om. Är det trummor så är det enda du kan göra att ljudisolera rummet så mycket du kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

och om rummet är litet så är det karaktären på det naturliga reverbet som får det att låta burkigt, spela lägre eller ljudisolera. Ta bort all bas på instrument som inte ska ha bas (även manlig sång).

220-500 hz är som sagt en riktig härva att rengöra, lägg mycket tid på att ta bort energi härifrån.

Så här ska ut-kurvan vara på din EQ när du spelar upp utan bas och kick:

20hz.....300hz.....16khz

.....___..________

__/......U................\..

och med bas & kick:

20hz.....300hz.....16khz

....-- __..__.______

/..............................\..

😛

/Beatbed

Ps. det är en pain att få ascii att ligga där den ska i html, så rätt många vita punkter krävdes för att få dessa smäckra illustrationer .Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...