Jump to content
Annons

Vad Àr grejen med Shockmount?


Lithium

Recommended Posts

Jag har alltid anvÀnt shockmount till miken förr men nu nÀr jag köpte andra mikar utan medföljande shockmount brydde jag mig inte om att köpa till nÄgon, och jag mÀrker dÄ ingen skillnad.

Skulle man rÄka komma nÀr mikstativet nÀr man har en shokmount sÄ lÄter det ju ÀndÄ.

Hur nödvÀndigt Àr det igentligen att anvÀnda en shokmount?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Inte alls skulle jag vilja sÀga...Och gör nog det oxÄ...

Tror inte det har nÄgon större betydelse.

Men varför finns dom dÄ och varför kan dom kosta fan ibland?

Är det bara för att det skall vara snyggt? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett bra shockmount absorberar lÄgfrekventa vibrationer som kommer frÄn golvet upp genom mickstativet. Vibrationerna kan höras som ett dovt muller i mikrofonen.

Med starkare ljudkÀllor kan dynamikskillnaderna mellan signal och muller vara sÄ stor att man inte mÀrker av mullret. Men om du spelar in tyst fingerpicking-gitarr, strÄkar etc kommer det att mÀrkas.

Mest irriterande Àr mullret pÄ instrument som spelar i det lÀgre registret. Det gÄr liksom inte att skÀra bort mullret med ett HPF utan att pÄverka soundet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett bra shockmount absorberar lÄgfrekventa vibrationer som kommer frÄn golvet upp genom mickstativet. Vibrationerna kan höras som ett dovt muller i mikrofonen.

Med starkare ljudkÀllor kan dynamikskillnaderna mellan signal och muller vara sÄ stor att man inte mÀrker av mullret. Men om du spelar in tyst fingerpicking-gitarr, strÄkar etc kommer det att mÀrkas.

Mest irriterande Àr mullret pÄ instrument som spelar i det lÀgre registret. Det gÄr liksom inte att skÀra bort mullret med ett HPF utan att pÄverka soundet.

komplimanger till ett kort,enkelt och bra svar!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett bra shockmount absorberar lÄgfrekventa vibrationer som kommer frÄn golvet upp genom mickstativet. Vibrationerna kan höras som ett dovt muller i mikrofonen.

Med starkare ljudkÀllor kan dynamikskillnaderna mellan signal och muller vara sÄ stor att man inte mÀrker av mullret. Men om du spelar in tyst fingerpicking-gitarr, strÄkar etc kommer det att mÀrkas.

Mest irriterande Àr mullret pÄ instrument som spelar i det lÀgre registret. Det gÄr liksom inte att skÀra bort mullret med ett HPF utan att pÄverka soundet.

komplimanger till ett kort,enkelt och bra svar!

Ja verkligen! 🙂

DÄ blir det till att köpa en dÄ, men hur vet man vilken som Àr bra dÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan och inte riskera nĂ„got otrevligt lĂ„gfrekvent buller frĂ„n fotstamp eller annat, sĂ„ anvĂ€nder jag alltid bĂ„de shockmount och stativdĂ€mparna i Auralex' XPander-kit... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett bra shockmount absorberar lÄgfrekventa vibrationer som kommer frÄn golvet upp genom mickstativet. Vibrationerna kan höras som ett dovt muller i mikrofonen.

Med starkare ljudkÀllor kan dynamikskillnaderna mellan signal och muller vara sÄ stor att man inte mÀrker av mullret. Men om du spelar in tyst fingerpicking-gitarr, strÄkar etc kommer det att mÀrkas.

Mest irriterande Àr mullret pÄ instrument som spelar i det lÀgre registret. Det gÄr liksom inte att skÀra bort mullret med ett HPF utan att pÄverka soundet.

komplimanger till ett kort,enkelt och bra svar!

Ja verkligen! 🙂

DÄ blir det till att köpa en dÄ, men hur vet man vilken som Àr bra dÄ?

Det lÀr nog finnas shockmounts som tillbehör till de flesta mikrofonmodeller, sÄ det Àr bara att kolla hos nÄgon som sÀljer den micen du vill ha shockmount till...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan och inte riskera nĂ„got otrevligt lĂ„gfrekvent buller frĂ„n fotstamp eller annat, sĂ„ anvĂ€nder jag alltid bĂ„de shockmount och stativdĂ€mparna i Auralex' XPander-kit... 😄

Finns ett annat sÀtt att slippa fotstamp..

Var i en studio dÀr Àgaren skruvat fast mickstativet i taket, sÄledes hÀngde allt uppochner..

SĂ„g vĂ€ldans roligt ut men skall ha funkat bra, allt enligt Ă€garen 🙂

/Biran

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan och inte riskera nĂ„got otrevligt lĂ„gfrekvent buller frĂ„n fotstamp eller annat, sĂ„ anvĂ€nder jag alltid bĂ„de shockmount och stativdĂ€mparna i Auralex' XPander-kit... 😄

Finns ett annat sÀtt att slippa fotstamp..

Var i en studio dÀr Àgaren skruvat fast mickstativet i taket, sÄledes hÀngde allt uppochner..

SĂ„g vĂ€ldans roligt ut men skall ha funkat bra, allt enligt Ă€garen 🙂

/Biran

Det funkar mycket bra, men knappast i en hemstudio dĂ€r man vill kunna göra annat i rummet ocksĂ„ - och inte vill ha fula fĂ€sten i taket... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja verkligen! :rolleyes:

DÄ blir det till att köpa en dÄ, men hur vet man vilken som Àr bra dÄ?

Det lÀr nog finnas shockmounts som tillbehör till de flesta mikrofonmodeller, sÄ det Àr bara att kolla hos nÄgon som sÀljer den micen du vill ha shockmount till...

SĂ„ det duger inte med tex JJlabs billigare varianter?

Vad Ă€r i sĂ„ fall skillnaden, olika kvalitet pĂ„ banden eller? 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja verkligen! :rolleyes:

DÄ blir det till att köpa en dÄ, men hur vet man vilken som Àr bra dÄ?

Det lÀr nog finnas shockmounts som tillbehör till de flesta mikrofonmodeller, sÄ det Àr bara att kolla hos nÄgon som sÀljer den micen du vill ha shockmount till...

SĂ„ det duger inte med tex JJlabs billigare varianter?

Vad Ă€r i sĂ„ fall skillnaden, olika kvalitet pĂ„ banden eller? 😆

Det Àr nog ingen större skillnad eftersom alla fungerar enligt samma princip med gummiband som hÄller upp mikrofonhÄllaren - utan det viktiga Àr att det Àr en shockmount som passar till mikrofonmodellen, sÄ att micen sitter fast som den ska...

Gummibanden tĂ€njs ut och behöver bytas med tiden Ă€ven pĂ„ Neumann-shockmounts... 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja verkligen! :rolleyes:

DÄ blir det till att köpa en dÄ, men hur vet man vilken som Àr bra dÄ?

Det lÀr nog finnas shockmounts som tillbehör till de flesta mikrofonmodeller, sÄ det Àr bara att kolla hos nÄgon som sÀljer den micen du vill ha shockmount till...

SĂ„ det duger inte med tex JJlabs billigare varianter?

Vad Ă€r i sĂ„ fall skillnaden, olika kvalitet pĂ„ banden eller? 😆

Det Àr nog ingen större skillnad eftersom alla fungerar enligt samma princip med gummiband som hÄller upp mikrofonhÄllaren - utan det viktiga Àr att det Àr en shockmount som passar till mikrofonmodellen, sÄ att micen sitter fast som den ska...

Gummibanden tĂ€njs ut och behöver bytas med tiden Ă€ven pĂ„ Neumann-shockmounts... 🙂

Men vad beror det pĂ„ att vissa kostar 300:- och andra 3000:-, Ă€r det bara mĂ€rket man betalar för dĂ„? Verkar lite knasigt 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja verkligen! :rolleyes:

DÄ blir det till att köpa en dÄ, men hur vet man vilken som Àr bra dÄ?

Det lÀr nog finnas shockmounts som tillbehör till de flesta mikrofonmodeller, sÄ det Àr bara att kolla hos nÄgon som sÀljer den micen du vill ha shockmount till...

SĂ„ det duger inte med tex JJlabs billigare varianter?

Vad Ă€r i sĂ„ fall skillnaden, olika kvalitet pĂ„ banden eller? 😆

Det Àr nog ingen större skillnad eftersom alla fungerar enligt samma princip med gummiband som hÄller upp mikrofonhÄllaren - utan det viktiga Àr att det Àr en shockmount som passar till mikrofonmodellen, sÄ att micen sitter fast som den ska...

Gummibanden tĂ€njs ut och behöver bytas med tiden Ă€ven pĂ„ Neumann-shockmounts... 🙂

Men vad beror det pĂ„ att vissa kostar 300:- och andra 3000:-, Ă€r det bara mĂ€rket man betalar för dĂ„? Verkar lite knasigt 😛

Det Ă€r sĂ€kert till stor del mĂ€rket, men vissa dyrare modeller har en skruvfattning för micen, medan de billiga bara klĂ€mmer fast micen. Sedan kan det sĂ€kert vara viss skillnad i kvalitet pĂ„ gummibanden, men hur mycket kostar en uppsĂ€ttning (eller 10...) gummiband till en billig upphĂ€ngning...? Inte mĂ„nga kronor i alla fall... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DÄ kan man lugnt köpa en billig shockmount och möjligen ocksÄ byta ut gummibanden om man kÀnner för det?

Det viktiga Àr alltsÄ att köpa en som man skruvar fast miken i och dÄ tror jag nog att bÄde jjlabs och samson har ett par alt. :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gissar pÄ att prisskillnaden till viss del Àven kan bero pÄ hur mÄnga som tillverkas. En enkel shockmount som passar till massa olika modeller lÀr tillverkas i klart fler exemplar Àn en specialmodell som enbart passar till en sjukt dyr proffsmick... Och dÄ blir ju priset dÀrefter ocksÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gissar pÄ att prisskillnaden till viss del Àven kan bero pÄ hur mÄnga som tillverkas. En enkel shockmount som passar till massa olika modeller lÀr tillverkas i klart fler exemplar Àn en specialmodell som enbart passar till en sjukt dyr proffsmick... Och dÄ blir ju priset dÀrefter ocksÄ.

DÄ behöver alltsÄ inte dom dyrare vara bÀttre

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Testade faktiskt en AKG C414 alldeles nyss. Den hade ingen shockmount och det hördes i lurarna nÀr jag gick omkring i rummet i bara strumplÀsten. Det brukar det inte göra nÀr jag kör min egen konding med shockmount.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Testade faktiskt en AKG C414 alldeles nyss. Den hade ingen shockmount och det hördes i lurarna nÀr jag gick omkring i rummet i bara strumplÀsten. Det brukar det inte göra nÀr jag kör min egen konding med shockmount.

Oj...ok dĂ€r ser man! 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...
Det Àr nog ingen större skillnad eftersom alla fungerar enligt samma princip med gummiband som hÄller upp mikrofonhÄllaren - utan det viktiga Àr att det Àr en shockmount som passar till mikrofonmodellen, sÄ att micen sitter fast som den ska...

Gummibanden tĂ€njs ut och behöver bytas med tiden Ă€ven pĂ„ Neumann-shockmounts... 😊

JorÄ, bandets egenskaper Àr vÀldigt viktiga. Ofta Àr det pÄ tok för hÄrda band. Speciellt i "klÀm-shockmounts". JÀmför man en Neumann EA1 med en kinesisk kopia sÄ har EA1 mycket lösare band. Men banden gÄr ju att byta ut. PrissÀttningen pÄ Neumanns hÄllare Àr ju absurda.

En kille som verkligen klurat pÄ det dÀr med elastiska upphÀngningar Àr ju Roger Jönsson (Line Audio). Hans shockmounts Àr grymma.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr nog ingen större skillnad eftersom alla fungerar enligt samma princip med gummiband som hÄller upp mikrofonhÄllaren - utan det viktiga Àr att det Àr en shockmount som passar till mikrofonmodellen, sÄ att micen sitter fast som den ska...

Gummibanden tĂ€njs ut och behöver bytas med tiden Ă€ven pĂ„ Neumann-shockmounts... 😳

JorÄ, bandets egenskaper Àr vÀldigt viktiga. Ofta Àr det pÄ tok för hÄrda band. Speciellt i "klÀm-shockmounts". JÀmför man en Neumann EA1 med en kinesisk kopia sÄ har EA1 mycket lösare band. Men banden gÄr ju att byta ut. PrissÀttningen pÄ Neumanns hÄllare Àr ju absurda.

En kille som verkligen klurat pÄ det dÀr med elastiska upphÀngningar Àr ju Roger Jönsson (Line Audio). Hans shockmounts Àr grymma.

Ok - det lÄter ju logiskt. HÄrda gummiband mÄste riskera att föra över ljudet lÀttare Àn lösare, men det Àr svÄrt att motivera prisskillnader pÄ tusenlappar nÀr den viktigaste skillnaden Àr gummibanden...

Rogers shockmounts Àr verkligen suverÀna - och de passar dessutom till de flesta smÄmembranarna. Jag har sÄlt sÄdana till folk som har bÄde Neumann, Schoeps och andra - och till Oktava MK012 kör jag hellre med Rogers modell, Àn Oktavas egen.

Jag har ocksÄ hittat en annan svensk upphÀngning som heter Popclip och som verkar vara intressant.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...