Jump to content
Annons

sporadiska knäppningar på audiospår


Tant Fransa

Recommended Posts

Audiospåren får sporadiska, mycket irriterande knäppningar, och jag har två primärmisstänkta: Focusrite Saffire LE, eller möjligen en trasig bandmikrofon. Så nu undrar jag: om man exempelvis tappar en bandmikrofon i golvet eller om den utsätts för för hög spänning eller något annan tänkbart övervåld - kan resultatet bli att det småknastrar? Eller dör den helt då?

Edit: Mikrofon, latencyinsträllningar i ljudkort och cubase, samt preampar borttagna från listan på misstänkta.

Ev. är det FireWireproblem. Har en Inspiron 9400 - kan det vara det interna FW-kortet som suger? Alt, kan en 6-4-adapter mellan ljudkort och dator åstadkomma detta knaster?

Fast borde det inte knastra även om MIDI -spår då?

Edit: Prövat med USB-ljudkort (Mbox2 mini). Då knastrar det inte, men däremot hänger sig ljudspår några tiondelar här och där under uppspelning vid 128-256 sampel. Vid större buffertar är latencyn så hög att det inte går att spela in pga det.

På JAM tror de INTE att det är Firewire som orsakar knäppningarna. Enligt dem brukar det hänga sig totalt då.

Istället tror de att både knäpp och "hängningarna" orsakas av "Mediacenter", som kommer med Windows XP. De erbjuder sig att "plocka bort (?)" det och ev. annat som kan störa, detta för 500 pix om det löser problemen, annars utan kostnad. Låter det som en trolig orsak?

Högaktningsfullt,

Malin.

Redigerat av Tant Fransa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En bandmic kan man förstöra genom att tappa den, blåsa rakt in i den eller genom att fantommata den (många tål dock fantommatning utan problem). Fantommatningen bränner av bandmembranet omedelbart om det är en mic som inte tål det - och micen tvärdör i så fall.

Om man tappar micen så kan bandet tänjas ut så att soundet ändras - och likadant om man blåser i den...

Kan du testa med en annan mic eller en annan preamp, så är det ju enklaste sättet att ta reda på var problemet ligger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tappar micen så kan bandet tänjas ut så att soundet ändras - och likadant om man blåser i den...

Kan du testa med en annan mic eller en annan preamp, så är det ju enklaste sättet att ta reda på var problemet ligger...

Ja, blåst i den har vi nog inte gjort, varken 2,5-åringen eller jag (men BLÅSA - är den så kinkig...). Däremot kan den eventuellt vid något tillfälle ha hanterats en smula mindre varsamt än vad som är riktigt tillrådligt.

Skit. 😠

Går det att byta band eller är det runda arkivet direkt?

Jo, jag ska låna en annan mikrofon för att kolla, tack för tipset!

Vilken är den tåligaste mikrofonen på marknaden som fortfarande låter anständigt? Finns det med inbyggda stötdämpare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tappar micen så kan bandet tänjas ut så att soundet ändras - och likadant om man blåser i den...

Kan du testa med en annan mic eller en annan preamp, så är det ju enklaste sättet att ta reda på var problemet ligger...

Ja, blåst i den har vi nog inte gjort, varken 2,5-åringen eller jag (men BLÅSA - är den så kinkig...). Däremot kan den eventuellt vid något tillfälle ha hanterats en smula mindre varsamt än vad som är riktigt tillrådligt.

Skit. 😠

Går det att byta band eller är det runda arkivet direkt?

Jo, jag ska låna en annan mikrofon för att kolla, tack för tipset!

Vilken är den tåligaste mikrofonen på marknaden som fortfarande låter anständigt? Finns det med inbyggda stötdämpare 🙂

Allra tåligast skulle vara en dynamisk mick typ SM57 eller SM58 men då är det naturligtvis roligare med en kondensator mick som är mindre tålig än en dynamisk men mycket tåligare än en bandmick.

Vill tro att man oftast använder bandmick till ackustiska instrument typ gitarr eller om man vill spela in sång och gitarr samtidigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om man tappar micen så kan bandet tänjas ut så att soundet ändras - och likadant om man blåser i den...

Kan du testa med en annan mic eller en annan preamp, så är det ju enklaste sättet att ta reda på var problemet ligger...

Ja, blåst i den har vi nog inte gjort, varken 2,5-åringen eller jag (men BLÅSA - är den så kinkig...). Däremot kan den eventuellt vid något tillfälle ha hanterats en smula mindre varsamt än vad som är riktigt tillrådligt.

Skit. 😠

Går det att byta band eller är det runda arkivet direkt?

Jo, jag ska låna en annan mikrofon för att kolla, tack för tipset!

Vilken är den tåligaste mikrofonen på marknaden som fortfarande låter anständigt? Finns det med inbyggda stötdämpare 🙂

Nej, man kan inte blåsa i den, för den tål inte luft. Alltså är det svårt att använda den för sång och musikinstrument, eftersom ljud består av luftvågor. Luft alltså. Använd puffskydd.

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tappar micen så kan bandet tänjas ut så att soundet ändras - och likadant om man blåser i den...

Kan du testa med en annan mic eller en annan preamp, så är det ju enklaste sättet att ta reda på var problemet ligger...

Ja, blåst i den har vi nog inte gjort, varken 2,5-åringen eller jag (men BLÅSA - är den så kinkig...). Däremot kan den eventuellt vid något tillfälle ha hanterats en smula mindre varsamt än vad som är riktigt tillrådligt.

Skit. 😲

Går det att byta band eller är det runda arkivet direkt?

Jo, jag ska låna en annan mikrofon för att kolla, tack för tipset!

Vilken är den tåligaste mikrofonen på marknaden som fortfarande låter anständigt? Finns det med inbyggda stötdämpare 😠

Bandmicar är känsliga för vindstötar, så ett P eller T kan sätta stopp för verksamheten snabbt och effektivt. Därför ska man ALDRIG använda bandmicar till sång utan att ha puffskydd.

Om det är lönt att byta band, beror förstås på vilken mic det handlar om. Är det en billig Kina-mic, så är det nog inte lönt - och det är inte ens säkert att det går att få tag på band löst till dem. OM det är en dyrare modell, så är det förmodligen lönt.

Tåligaste micen? Det borde nog vara Shure SM57/58 - men ljudet är inte kul i dem. En Beta58 låter betydligt trevligare än SM58. Annars är ju också kondensatormicar väldigt tåliga, men de kräver alltid fantommatning.

Vilket prisläge är lagom...?

EDIT: Nu var Fredrik snabbare på avtryckaren... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Annars är ju också kondensatormicar väldigt tåliga, men de kräver alltid fantommatning.

Jag har 3 stycken Sony kondensatormikar som jag är väldigt nöjd med. Alla går på batteri, trots att de sammantaget kostar x antal tusenlappar.

😠

Kommer att köpa en annan mik nästa år dock, bara för att se om det skulle ge ett ytterligare lyft. Rekommenderar Claes miktest ånyo. MXL har fångat mitt intresse där, särskilt 77:an. Men det är väl en kondensator och ingen bandmik...

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker, eftersom du skriver som du gör, att bandmiken verkligen har åkt i golvet. 🙂

Vilken bandmik är det vi pratar om förresten?

"en grå...?" 😠

Nä skämt åsido, en TSM MT-84

TSM är Luthmans eget "märke" - och det handlar om en billig Kina-mic, så enda sättet är nog att byta ut den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man kan inte blåsa i den, för den tål inte luft. Alltså är det svårt att använda den för sång och musikinstrument, eftersom ljud består av luftvågor. Luft alltså. Använd puffskydd.

😠

:musik

Anfäkta och regera!

Menar du alltså att man inte ska använda bandmikrofoner överhuvudtaget till sång? I så fall har jag verkligen blivit lurad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man kan inte blåsa i den, för den tål inte luft. Alltså är det svårt att använda den för sång och musikinstrument, eftersom ljud består av luftvågor. Luft alltså. Använd puffskydd.

😠

:musik

Anfäkta och regera!

Menar du alltså att man inte ska använda bandmikrofoner överhuvudtaget till sång? I så fall har jag verkligen blivit lurad. 🙂

Nej - de kan låta skitbra på sång, men ska aldrig användas utan puffskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

TSM är Luthmans eget "märke" - och det handlar om en billig Kina-mic, så enda sättet är nog att byta ut den...

Ja, den var åtminstone billig - jag får trösta mig med det...

EDIT: om det nu är det som är felet. Men nu hoppas jag nästan det, för då vet jag i allfall vad som är problemet...

Redigerat av Tant Fransa
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man kan inte blåsa i den, för den tål inte luft. Alltså är det svårt att använda den för sång och musikinstrument, eftersom ljud består av luftvågor. Luft alltså. Använd puffskydd.

😠

:musik

Anfäkta och regera!

Menar du alltså att man inte ska använda bandmikrofoner överhuvudtaget till sång? I så fall har jag verkligen blivit lurad. 🙂

Nej - de kan låta skitbra på sång, men ska aldrig användas utan puffskydd.

Ja, se puffskydd det har jag i allafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Nej, man kan inte blåsa i den, för den tål inte luft. Alltså är det svårt att använda den för sång och musikinstrument, eftersom ljud består av luftvågor. Luft alltså. Använd puffskydd.

😠

:musik

Anfäkta och regera!

Menar du alltså att man inte ska använda bandmikrofoner överhuvudtaget till sång? I så fall har jag verkligen blivit lurad. 🙂

Jag får be om ursäkt för mitt kanske något tillvridna svar. Naturligtvis kan man och bör använda dem till sång - det är fantastiska mikrofoner (när de är rätt vinklade). Jag ville bara betona att de är känsliga. Man kan med fördel ha dem till akustiska instrument också. Men använd bra puffskydd. Finns ju för cirka 300 SEK.

När det gäller reparationen av TSM-miken så kan du ju alltid fråga om det går! Sedan beror det på hur man är till sin natur också och hur ny miken är. Jag är av den naturen att jag lämnat in en massa prylar för reparation genom åren för nästan lika många slantar som de kostat att köpa nya. Ofta har verkstaden ringt och frågat om de ska genomföra reparationen och till deras förvåning har jag hittillls alltid sagt ja. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tåligaste micen? Det borde nog vara Shure SM57/58 - men ljudet är inte kul i dem. En Beta58 låter betydligt trevligare än SM58. Annars är ju också kondensatormicar väldigt tåliga, men de kräver alltid fantommatning.

Vilket prisläge är lagom...?

Alltså - sång är mitt primärinstrument, så det får gärna kosta bara det är bra grejer.

Men jag vill gärna kunna micka gitarr och flöjter också - men det kanske är oförenliga önskemål?

Redigerat av Tant Fransa
Link to comment
Dela på andra sajter

Tåligaste micen? Det borde nog vara Shure SM57/58 - men ljudet är inte kul i dem. En Beta58 låter betydligt trevligare än SM58. Annars är ju också kondensatormicar väldigt tåliga, men de kräver alltid fantommatning.

Vilket prisläge är lagom...?

Alltså - sång är mitt primärinstrument, så det får gärna kosta bara det är bra grejer.

Men jag vill gärna kunna micka gitarr och flöjter också - men det kanske är oförenliga önskemål?

Studio Projects B1 är en billig och mycket bra mick (tror de kostar under 900:-), det är en kondensator mick som funkar utmärkt till sång, flöjt, gitarr etc..

Här kan du lyssna på hur den låter på Claes Testsite: http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

MT84.jpg

Nämnda mik - TSM MT-84. Har en mycket hög ljudtryckstålighet, 165 dB anges. 1600 SEK är inga småpotatis.

"En Les Paul för vokalister" var ett omdöme.

Annars undrar jag om du ska kika in på Thomanns Hot Deal. De har en mik med kraftigt nedsatt pris just nu!!

Från €379 till €166...

kolla nedtill...

T-Bone.

🙂

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tåligaste micen? Det borde nog vara Shure SM57/58 - men ljudet är inte kul i dem. En Beta58 låter betydligt trevligare än SM58. Annars är ju också kondensatormicar väldigt tåliga, men de kräver alltid fantommatning.

Vilket prisläge är lagom...?

Alltså - sång är mitt primärinstrument, så det får gärna kosta bara det är bra grejer.

Men jag vill gärna kunna micka gitarr och flöjter också - men det kanske är oförenliga önskemål?

Som redan har sagts, så kan du gärna ladda hem smakprov på ett gäng micar, från min testsite.

Till sång gillar jag t ex sE Electronics Z5600 (rörmic), Violet Design Dolly och Black Knight (kondensatormicar), Studio Projects T3 (rörmic) och Crowley and Tripp Naked Eye (som dock är en bandmic... 🙂 ). I lägre prisklasser tycker jag att Studio Projects B1 är oöverträffad hittills.

Även ADK Hamburg och Oktava MK319 är trevliga micar. Vill du ha en riktigt neutral mic, så kan du också ta en titt på svenska Line Audio Design, som har sina sångmicar SM3 och SM6. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har maxbuffert inställd i Cubase. Vill börja med att säga det.

Ursäkta en dum fråga men har du ett reglage eller dropmeny för buffertstorlek även i mjukvaran för ljudkortet? Den är maxad där också?

Ingen dum fråga alls utan kan mycket väl vara det som är problemet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har maxbuffert inställd i Cubase. Vill börja med att säga det.

Ursäkta en dum fråga men har du ett reglage eller dropmeny för buffertstorlek även i mjukvaran för ljudkortet? Den är maxad där också?

Ingen dum fråga alls. Ljudkortet är än så länge en relativ hemlighet för mig. Ingen dropmeny i allafall, och jag har inte hittat något reglage som verkar passa för ändamålet. Dock som sagt - den där burken och jag är inte riktigt kompisar än.

Något tips? Vad borde det stå på en sån ratt? (för utom de för mig uppenbara buffer och latency)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har maxbuffert inställd i Cubase. Vill börja med att säga det.

Ursäkta en dum fråga men har du ett reglage eller dropmeny för buffertstorlek även i mjukvaran för ljudkortet? Den är maxad där också?

Ingen dum fråga alls. Ljudkortet är än så länge en relativ hemlighet för mig. Ingen dropmeny i allafall, och jag har inte hittat något reglage som verkar passa för ändamålet. Dock som sagt - den där burken och jag är inte riktigt kompisar än.

Något tips? Vad borde det stå på en sån ratt? (för utom de för mig uppenbara buffer och latency)

Vet inte om du skrivit det men vilket ljudkort har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du skrivit det men vilket ljudkort har du?

Det står i frågan, men jag ska gärna upprepa det 🙂

Focusrite Saffire LE

Är du händelsevis lite mer familjär med det än vad jag är?

Nej vet inte vad det är för kort!

Är det ett kort anpassat för i huvudsak ljudinspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du skrivit det men vilket ljudkort har du?

Det står i frågan, men jag ska gärna upprepa det 🙂

Focusrite Saffire LE

Är du händelsevis lite mer familjär med det än vad jag är?

Exakt hur knastrig blir en trasig bandmikrofon då? Det ligger spår på www.myspace.com/fransa. Det knastrar ju, men inte helt okontrollerat.

Kanske är det ljudkortet i allafall... Hur gör man sönder ett ljudkort? Det har jag definitivt inte blåst i 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du skrivit det men vilket ljudkort har du?

Det står i frågan, men jag ska gärna upprepa det 🙂

Focusrite Saffire LE

Är du händelsevis lite mer familjär med det än vad jag är?

Exakt hur knastrig blir en trasig bandmikrofon då? Det ligger spår på www.myspace.com/fransa. Det knastrar ju, men inte helt okontrollerat.

Kanske är det ljudkortet i allafall... Hur gör man sönder ett ljudkort? Det har jag definitivt inte blåst i 🙂

Har du tur så är det bara latencyn på ljudkortet du behöver ställa in!

Testa med en annan mick blir det samma resultat så är det i alla fall inte din mick det är fel på (eller testa din mick i en annans musikdator)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...