Jump to content
Annons

Flexibla skoltider


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Enligt TV-programmet på TV så har det lagts ett förslag om flexibla skoltider, att man ska kunna komma kl. 12 t.ex.

Vad tycker vi om det?

mikstativ//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en känsla att det skulle fungera bra för de som det nuvarande systemet redan fungerar bra för, och dåligt för de som det nuvarande systemet fungerar dåligt för. Det vill säga, de som sköter sig och kommer i tid till lektionerna redan nu och gör det de ska skulle klara flexibla tider bra också, medan de som redan nu rutinmässigt kommer för sent och slappar sig igenom skolan skulle få det ännu svårare att hålla koncentrationen på skolan.

Så, nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter bra, samhället, även skolan, ska anpassas även för de som inte är morgonpigga.

Själv är jag en nattmänniska, och skulle verkligen ha uppskattat flextid i skolan. Att nattmänniskor skulle ha sämre arbetsmoral, som insinuerades, finns det inga som helst belägg för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt nog har de två yngsta mest inskränkta tankar om det.... 😏

Kan upplysa att jag i princip nu styr min arbetstid och kan jobba när som helst på dygnet. Funkar bra. Mindre trafik på vägen till jobbet, man kan jobba ostört.

Så visst, skött på rätt sätt skulle det fungera bra!

Allt fler ställen håller dygnetruntöppet, allt fler jobbar skift. Deras barn skulle träffa sina föräldrar mer om samma modell fanns i skolan.

tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt nog har de två yngsta mest inskränkta tankar om det.... 🙂

Kan upplysa att jag i princip nu styr min arbetstid och kan jobba när som helst på dygnet. Funkar bra. Mindre trafik på vägen till jobbet, man kan jobba ostört.

Så visst, skött på rätt sätt skulle det fungera bra!

Allt fler ställen håller dygnetruntöppet, allt fler jobbar skift. Deras barn skulle träffa sina föräldrar mer om samma modell fanns i skolan.

tror jag.

Fast vi bör väl skilja på jobb och skola här. 😆 Pengar är en större motivationskälla än kunskap. 😏
Link to comment
Dela på andra sajter

Att nattmänniskor skulle ha sämre arbetsmoral, som insinuerades, finns det inga som helst belägg för.

Det var absolut inte det jag menade om det var mig du syftade på. Jag menade att de elever som redan i det system vi har nu tänker att "det gör ingenting om jag kommer fem tio minuter sent" eller "jag kan spela en omgång biljard till för det är två minuter kvar till lektionen", de skulle med flextider ha ännu svårare att motivera sig att masa sig iväg till skolan och göra det arbete de ska. Det är samma sak som när man får en hemuppgift, det vet jag själv, att halva klassen skjuter upp den till sista dan innan inlämning och lämnar in nånting halvtaskigt, de tänker att "hmm... jag skulle ju göra det nu, men jag kan göra det om en timme/efter Simpson/imorgon/nästa vecka istället" och så får de väldigt lite gjort. Det är samma halva som skulle ha svårt att klara av flextider.

Link to comment
Dela på andra sajter

dingbats: du har förmodligen rätt. Själv gjorde jag i princip allt mitt skolarbete, inluppar å sånt, på natten. Jag funkar bäst så.

Jag tror på individuella lösningar, men problemet, som du belyser, är att med större frihet kommer större ansvar, vilket nog kan vara knepigt.

MEN om det finns två starter på dagen, eller tre, alltså en skiftskola, så kommer det säkert att fungera för en del. Tänker här på skiftarbetande föräldrar etc.

overkill: visst är det skillnad. Men ibland kan jag känna lite att svensk skola går ut på att alla skall malas ihop till samma nivå. De som vill prestera får vackert rätta sig efter hela klassens tempo. Så tycker jag att man behandlar detta med tider också.

Själv hade jag lite sömnproblem när jag gick i skolan, nåt trassel med endorfinutsöndring som inte ville funka som det skulle, så för mig passade ofta nätter bra. Nu fanns ju inte alternativet att missa lektioner, så man fick sitta 0830 med röda ögon efter tre timmar sömn istället 🙂

Jag skulle ändå vilja att man testade. Kanske ihop med bredare trottoarer ?

😆

edit: snavstel

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl också en resursfråga kan jag tänka mig. Krävs ju mer lärare för att klara av längre arbetsdagar då eleverna sprids ut under dagen. Men å andra sidan kanske varje elev får mer tid av läraren då inte alla elever är där.

Detta borde nog fungera bäst i typ lågstadiet eftersom man då inte har samma förutbestämda schema som man har på gymnasiet med ett visst antal timmar man ska läsa för varje kurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...