Jump to content
Annons

MIDI -> Audio?


Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)

Mmmm....

Men han undrar hur de hörs, tror jag. Jag har bara Lightversionen, så jag kan inte svara.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag kanske missförstod. Men principen är densamma. Man måste styra midi-informationen till en synt eller liknande.

I CLE:

- Gå in i menyn Devices -> VST Instruments eller tryck F11.

- Klicka i ett fält där det står "No VST Instrument" och välj t ex "Universal Sound Module".

- Stäng sen ner fönstret.

Nu har du talat om för Cubase att du vill använda den synten i ditt projekt.

- Markera midispåret i projektfönstret.

- Se till att Inspektorn är öppen (fältet längst till vänster i fönstret)

- I "in" väljer du ditt keyboard, eller vad du nu vill styra manalen från

- I "out" väljer du t ex "Universal Sound Module" (USM)

Nu har du talat om att den midi-information som finns på spåret ska skickas till just den synten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för de svaren! Men jag glömde nämna en viktig grej i min fråga... jag haqr inget MIDI-keyboard. 😳

Jag brukar klicka på ett MIDI-event och rita ut streck med en penna. (Och jag använder Universal Sound Module för det mesta).

Jag undrar om man kan göra om ett sånt event, där man bara ser en massa streck, till ett audio-event där man ser ljudvågor? För då kan man ju använda reverse, pitch-shift och sådana coola grejor! (+ att det går att göra mix-down till mp3, tror jag...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör på samma sätt. Det enda som skiljer, är ju att du inte skapar midispåret genom att spela på klaviaturen, utan genom att rita in tonerna...

För att få det till ett audiospår, så gör du en "export" av det aktuella midispåret, så får du det som ett audiospår i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör på samma sätt. Det enda som skiljer, är ju att du inte skapar midispåret genom att spela på klaviaturen, utan genom att rita in tonerna...

För att få det till ett audiospår, så gör du en "export" av det aktuella midispåret, så får du det som ett audiospår i stället.

Att jag inte tänkte på det...! Tack Claes, nu har jag blivit ett snäpp visare. 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om man kan göra om ett sånt event, där man bara ser en massa streck, till ett audio-event där man ser ljudvågor? För då kan man ju använda reverse, pitch-shift och sådana coola grejor! (+ att det går att göra mix-down till mp3, tror jag...)

Det behöver du inte. Såna effekter kan du lägga på synten.

vill du se själva vågen kan du givetvis köra synten solo och göra en mixdown och sen importera som audio, men då kan du inte längre ändra miditonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...