Jump to content
Annons

Hur få akustisk gitarr i stereo?


Lithium

Recommended Posts

Jag skall micka upp en (mycket) ensam akustisk gitarr och vill då att den utmärker sig lite mer än vanligt. Förutom XY, vad kan man då använda för tekniker?

Fantisera fritt, men själv har jag tillgång till:

2 småmembranare (omni, njure)

1 stormembranare (omni, njure, åtta)

och en SM57:a

Redigerat av Olsberg
Förtydligade rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ett tips är att kombinera på de sjukaste sätten du kommer på.. finns alltid nåt fräckt ljud att hämta där..!!

x/y vi tolfte med småmebranarna, rumsmicka ( om du har ett ok rum ) me stormembranaren, micka ovanifårn med 57an..

typ. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ett tips är att kombinera på de sjukaste sätten du kommer på.. finns alltid nåt fräckt ljud att hämta där..!!

x/y vi tolfte med småmebranarna, rumsmicka ( om du har ett ok rum ) me stormembranaren, micka ovanifårn med 57an..

typ. 😄

Tack för tipset!

Jo då, rummet är helt ok men något jag glömde skriva var att gitarren skall spelas väldigt svagt så en rumms mick kanske är överflödig men man kan ju testa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ett tips är att kombinera på de sjukaste sätten du kommer på.. finns alltid nåt fräckt ljud att hämta där..!!

x/y vi tolfte med småmebranarna, rumsmicka ( om du har ett ok rum ) me stormembranaren, micka ovanifårn med 57an..

typ. 😄

Tack för tipset!

Jo då, rummet är helt ok men något jag glömde skriva var att gitarren skall spelas väldigt svagt så en rumms mick kanske är överflödig men man kan ju testa 😉

Jag skulle nog köra en småmembranare 10 cm från halsen, riktad inåt mot ljudhålet, och stormembranaren 30-40 cm framför ljudhålet men lite underifrån (man ska få med mer av kroppen då, sägs det).

Om du har en småmemb. till kan du ju prova x/y enl. ovan.

Stormemb. kan du också hänga upp i öronhöjd.

Rumsljud tror jag inte på... försök ratta till nåt i mixen sen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt som jag brukar köra på är om du tar två småmembranare, en vid tolfteband och en vid stallet. Spelar in det, sen dubbar du det. I mixen panorerar du ut mickarna som du har haft vid tolfte band. Sweet! Komplettera även med en rumsmick sisådär 1,5 meter framför ljudhålet också

//Bobby

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt som jag brukar köra på är om du tar två småmembranare, en vid tolfteband och en vid stallet. Spelar in det, sen dubbar du det. I mixen panorerar du ut mickarna som du har haft vid tolfte band. Sweet! Komplettera även med en rumsmick sisådär 1,5 meter framför ljudhålet också

//Bobby

men va?.....dubbar man, alltså dubblerar ett spår och panorerar ut dem så händer ju ingenting?

Förklara vad du menar 😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ett sätt som jag brukar köra på är om du tar två småmembranare, en vid tolfteband och en vid stallet. Spelar in det, sen dubbar du det. I mixen panorerar du ut mickarna som du har haft vid tolfte band. Sweet! Komplettera även med en rumsmick sisådär 1,5 meter framför ljudhålet också

//Bobby

men va?.....dubbar man, alltså dubblerar ett spår och panorerar ut dem så händer ju ingenting?

Förklara vad du menar 😄😄

Jag tror att vad som menas här är helt enkelt flera gitarrpålägg. Jag tycker det är gott med många pålägg på gura. Det fetar till ljudbilden.

Du har helt rätt när du säger att det inte händer nåt om du kopierar ett track och panorerar sedan de båda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt som jag brukar köra på är om du tar två småmembranare, en vid tolfteband och en vid stallet. Spelar in det, sen dubbar du det. I mixen panorerar du ut mickarna som du har haft vid tolfte band. Sweet! Komplettera även med en rumsmick sisådär 1,5 meter framför ljudhålet också

//Bobby

men va?.....dubbar man, alltså dubblerar ett spår och panorerar ut dem så händer ju ingenting?

Förklara vad du menar 😳😄

Jag tror att vad som menas här är helt enkelt flera gitarrpålägg. Jag tycker det är gott med många pålägg på gura. Det fetar till ljudbilden.

Du har helt rätt när du säger att det inte händer nåt om du kopierar ett track och panorerar sedan de båda...

OK, är dubba det officiella slang ordet för pålägg? Då ber jag om ursäkt om jag verkade lite vred 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ackesnurran har en mik i sig så koppla även in den och blanda det med mikljudet.

Ja just det 😄 , det har den ju.

Hade glömt bort det, har inte använt den på flera år, eller aldrig kanske 😄

Tack för tipset

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt som jag brukar köra på är om du tar två småmembranare, en vid tolfteband och en vid stallet. Spelar in det, sen dubbar du det. I mixen panorerar du ut mickarna som du har haft vid tolfte band. Sweet! Komplettera även med en rumsmick sisådär 1,5 meter framför ljudhålet också

//Bobby

men va?.....dubbar man, alltså dubblerar ett spår och panorerar ut dem så händer ju ingenting?

Förklara vad du menar 😳😄

Jag tror att vad som menas här är helt enkelt flera gitarrpålägg. Jag tycker det är gott med många pålägg på gura. Det fetar till ljudbilden.

Du har helt rätt när du säger att det inte händer nåt om du kopierar ett track och panorerar sedan de båda...

OK, är dubba det officiella slang ordet för pålägg? Då ber jag om ursäkt om jag verkade lite vred 😄

Precis. Jag använder dubba istället för pålägg. Gött är det med flera gitarrpålägg

//Bobby

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl viss skillnad mellan dubba och pålägg.

När du dubbar så spelar du in samma sak igen för att få ett fetare ljud. Om du dubbar en gitarr så spelar du in gitarren två gånger och mixar ihop det. Ev så kan du dubba en gitarrslinga med tex en synt, men du spelar fortfarande samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl viss skillnad mellan dubba och pålägg.

När du dubbar så spelar du in samma sak igen för att få ett fetare ljud. Om du dubbar en gitarr så spelar du in gitarren två gånger och mixar ihop det. Ev så kan du dubba en gitarrslinga med tex en synt, men du spelar fortfarande samma sak.

Det har du givetvis rätt i

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl viss skillnad mellan dubba och pålägg.

När du dubbar så spelar du in samma sak igen för att få ett fetare ljud. Om du dubbar en gitarr så spelar du in gitarren två gånger och mixar ihop det. Ev så kan du dubba en gitarrslinga med tex en synt, men du spelar fortfarande samma sak.

Det har du givetvis rätt i

Alldeles korrekt. Jobbigt att hålla isär alla begrepp när alla säger olika

Link to comment
Dela på andra sajter

att dubbla gitarrer funkar bra om man spelar typ öppna ackord eller rhytmiskt

eller annat enklare spel..har svårt att trp att det används gitarr pålägg på klassiska gitarr inspelningar..

alltså det finns spelstilar som inte lämpar sig att dubbla!

blev bara tvungen att flika in..då att dubbla är det stående tipset på att få ett bra gitarr ljud

men det är inte alltid det är på sin plats

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...