Jump to content
Annons

Små Aktiva Monitorer


Biran

Recommended Posts

Har köpt mej Event Studio Precision 8 som huvudmonitorer som jag e mkt nöjd med..

Jag är sugen på ett mkt mindre par aktiva som radio/alternativ lyssning typ,

Auratone Cube som fanns förr i var & varannan studio..

Nån som känner till små relativt väljudande??

Tänkte växla mellan monitorparen med en SM Pro Audio MP2 när jag jobbar..

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tackar, alla svar beaktas noggrant :rolleyes:

Skulle vara gött att slippa efter mix/mastring springa iväg å lyssna överallt,

man gör det på plats direkt..

Ja det kan vara skönt. Men det kan vara rätt nyttigt att referenslyssna i ett annat rum, eller i flera andra rum. Såsom i ett kök på en enkel cd/radio, i ett vardags/tv-rum med hifi-liknande anläggning.

Själv skulle jag vilja bo granne med en hyffsad stor nattklubb, för att kunna referenslyssna där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt mej Event Studio Precision 8 som huvudmonitorer som jag e mkt nöjd med..

Jag är sugen på ett mkt mindre par aktiva som radio/alternativ lyssning typ,

Auratone Cube som fanns förr i var & varannan studio..

Nån som känner till små relativt väljudande??

Tänkte växla mellan monitorparen med en SM Pro Audio MP2 när jag jobbar..

/Biran

Jag kör med Fostex PM 04 som alternativlyssning, funkar utmärkt. Annars är ju ett par NS10:or aldrig fel!

//Bobby

Link to comment
Dela på andra sajter

NS-10 är alltid fel - fast de är förstås lite bättre än de ännu hemskare Auratone... :rolleyes:

Claes

Det eju d som e poängen med Auratonehögtalarna och radiolyssningen att,

får du till ljudet i dom små, så det låter med största sannolikhet bra överallt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

NS-10 är alltid fel - fast de är förstås lite bättre än de ännu hemskare Auratone... 😛

Claes

Det eju d som e poängen med Auratonehögtalarna och radiolyssningen att,

får du till ljudet i dom små, så det låter med största sannolikhet bra överallt 😛

En väldigt spridd myt. :rolleyes:

En annan myt är att de låter som normala hemma-högtalare. Inte så konstigt kanske, eftersom de från början var en flopp i hifi-svängen, men senare fick en framskjuten plats som studiomonitor efter att Yamaha delade ut 1000 par gratis till högprofil-studios, så att de syntes "överallt"... De låter kanske som hemma-hifi gjorde för 30 år sedan eller något - men så illa låter det inte ens i en kompaktstereo nu för tiden... 😛

Det är inte värt den tiden man måste lägga för att lära sig hur dessa hemska monitorer ska låta när det blir bra i normala monitorer. Den enda fördelen med dem, är att mellanregistret hörs tydligare än andra register och man därför kan höra allt som slåss i det viktiga frekvensområdet. Moderna bra monitorer har upplösning i mellanregistret i stället för att behöva överdriva det - och ger därmed en mycket bättre ljudbild som man inte får ont i öronen av. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, då e jag en myt då 😆

Skämt åtsido, att mixa i moderna monitorer e fortfarande lika svårt då de låter väldans olika..

När jag köpte mina Event lyssnade jag mot Genelec 8040 och ljudet var som natt och dag..

Eventen lät mera linjära i mitt tycke medans Genelecen lät som man tryckt i loudnessknappen på hemmasteron,

så hur man uppfattar vad högtalarna spelar varierar troligen mellan individerna som lyssnar..

I slutändan måste man alltid lära sej vad högtalarna spelar, för att kunna jobba med dom korrekt ..

PS

Har fastnat lite för KRK V4 som verkar vara trevliga (och små)..

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, då e jag en myt då 😱

Skämt åtsido, att mixa i moderna monitorer e fortfarande lika svårt då de låter väldans olika..

När jag köpte mina Event lyssnade jag mot Genelec 8040 och ljudet var som natt och dag..

Eventen lät mera linjära i mitt tycke medans Genelecen lät som man tryckt i loudnessknappen på hemmasteron,

så hur man uppfattar vad högtalarna spelar varierar troligen mellan individerna som lyssnar..

Exakt så tycker jag att de gamla Genelec låter (loudness alltså) - men jag har hört från andra att 8000-serien ska vara en stor förbättring jämfört med den gamla serien. Har dock inte testat några ur 8000-serien själv ännu - så det var intressant att höra detta omdöme...

Många tycker att Genelec låter bra med allt material - men om det alltid låter bra, så är högtalarna smickrande för ljudet och har lite stormarknads-"hifi" över sig och fungerar dåligt som studiomonitorer. Ett par BRA monitorer ska låta naturtroget och högupplöst enligt min mening.

Jag har inte hört så många Event - men de jag har hört, har jag tyckt var lite överdrivna i basen - men ganska ok i övrigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Äntligen börja det röra på sej när det gäller alternativlyssningen..

Hittade dessa som jag letat så in i norden efter 😎

http://www.avantelectronics.com/AVANTONE_mixcubes.htm

Väldans bra kritik i olika tester 😉

Undra vad dom kan kosta i Sverige - om dom finns i huvudtaget att köpa här 😉

/Biran

149 pund på www.kmraudio.com 🙂

Landar väl på ca 2200:-/par inkl frakt.

EDIT: Hittade dom på www.playback-europe.com, 1350:- inkl frakt! (fast det lär ju vara styckpris:P )

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen börja det röra på sej när det gäller alternativlyssningen..

Hittade dessa som jag letat så in i norden efter 😉

http://www.avantelectronics.com/AVANTONE_mixcubes.htm

Väldans bra kritik i olika tester 🙂

Undra vad dom kan kosta i Sverige - om dom finns i huvudtaget att köpa här 😎

/Biran

149 pund på www.kmraudio.com 🙂

Landar väl på ca 2200:-/par inkl frakt.

EDIT: Hittade dom på www.playback-europe.com, 1350:- inkl frakt! (fast det lär ju vara styckpris:P )

Tackar kollar upp snarast 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har testat dem? Verkar alldeles för bra för att vara sant..

Nää, det är sant - dom låter verkligen skräp !!

I klass med Dynavoice och andra billiga märken..

Kolla in dessa istället - lät inte alls dumma, faktiskt väldans bra för det priset..

http://www.xtz.se/produkter/9926.html

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nån som har testat dem? Verkar alldeles för bra för att vara sant..

Nää, det är sant - dom låter verkligen skräp !!

I klass med Dynavoice och andra billiga märken..

/Biran

Tja, dessa vann faktiskt en av Hemmabios tester.

Frågan var nu från början faktiskt ställd om det fanns nåt billigt a la Auratone.

Meningen är ju att man skall ha nåt så man vet hur det låtar hemma hos folk.

Och så här låter det hemma hos folk.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har testat dem? Verkar alldeles för bra för att vara sant..

Nää, det är sant - dom låter verkligen skräp !!

I klass med Dynavoice och andra billiga märken..

/Biran

Tja, dessa vann faktiskt en av Hemmabios tester.

Frågan var nu från början faktiskt ställd om det fanns nåt billigt a la Auratone.

Meningen är ju att man skall ha nåt så man vet hur det låtar hemma hos folk.

Och så här låter det hemma hos folk.

XTZ:s högtalare e för bra för radiolyssning..

Auratone låter så mkt lo-fi du bara kan tänka dej (rent ut sagt för jävligt),

och det e d som e poängen - att simulera tv, gammal radio/bilstereo ljud..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...