Jump to content
Annons

Fetare röst!?


Ernestad

Recommended Posts

Annons

Ja man kan ju sjunga en oktav lägre 🙂 typ, närå men använd din eq/kompressor mer kreativt och skapa mer rum i frekvensregistren åt sången så kommer den bättre fram i ljudbilden.

Ett användbart tanksätt är att för att flytta ljud bak i ljudbilden, blöt ner dem (typ reverb) och framåt, mindre reverb, alltså torrare. chorus kan också användas för att bredda sången, dock att tänka på är att inte använda mycket utan mer så att det blir en sublimil effekt som snarare känns än hörs.

alla sätt är bra utom de dåliga är ett gammalt djungelordspråk

Redigerat av belial
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan får man till en fetare och mer "närvarande" röst utan att dubblera och panorera??

TIPS!?Autonorra - Tired

Varför skulle man inte dubbla och panorera och greja så mycket det går för att det skall låta så fett som möjligt? Vid en inspelning är väl meningen att använda studions möjligheter så gott det går. Eller är ni ute efter Livefeeling?

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken, är jaadu...har ingen aning vad det är för mick förutom att det är en dynamisk mick. Och preamp har jag inte. Vi kör direkt in i mixern sen in i datorn.

Vet inte riktigt vad du menar när du säger att du vill ha mer närvaro, men är du ute efter att det ska kännas lite som om sångaren står och sjunger dig i örat om du sitter i lurar och lyssnar? I så fall ska du nog skaffa dig en stormembrans kondensator-mick. Att spela in med dynamisk mick är klockrent i vissa sammanhang, men mycket av det jag tror du är ute efter försvinner då.

Link to comment
Dela på andra sajter

En dynamisk mic är ofta dämpad i basfrekv. och låter alltså tunn när man sjunger från lite längre avstånd pga att ingen sk proximitetseffekt (dvs bashöjning) uppstår.

Alltså, sjung nära micken. Distar det då så har antingen micken för låg SPL eller så är ingångsvolymen för hög eller så behövs det en pad på mixern.

En harmonizer kan hjälpa till lite tillsammans med kompressor och kanske en

plugg som lägger till lite bas typ waves maxbas.

Om sången inte får tillräkligt med utrymme i mixen kan den låta "tunn".

Pröva att lägga en kompressor på t ex gitarrerna som styrs av sången mhja en sidechain

Då kommer sången fram bättre.

men det beror ju mycket på vad man menar med "fetare", typ radioröst eller tjockt varmt rörsound

Redigerat av Bobbo V
Link to comment
Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)

Jag håller själv på att testa Magneto som plugg till sång.

Ganska bra om man komprimerar tillsammans med den.

Den fördjupar rösten, men kan ibland kännas lite svår att kontrollera.

En del djupa toner tenderar att bli lite starka.

Är det någon annan som har tips om Magneto och sång.

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Magneto ger fett ljud till det mesta.

Jag har lagt den som mastring med lite dist när jag vill ha ett rått och lite skitigt ljud.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller själv på att testa Magneto som plugg till sång.

Ganska bra om man komprimerar tillsammans med den.

Den fördjupar rösten, men kan ibland kännas lite svår att kontrollera.

En del djupa toner tenderar att bli lite starka.

Är det någon annan som har tips om Magneto och sång.

Danne/

Jag håller själv på att testa Magneto som plugg till sång.

Ganska bra om man komprimerar tillsammans med den.

Den fördjupar rösten, men kan ibland kännas lite svår att kontrollera.

En del djupa toner tenderar att bli lite starka.

Är det någon annan som har tips om Magneto och sång.

Danne/

Jag skulle inte rekommendera Magneto till sång faktiskt men det är klart att det är valfritt. Själv tycker jag att sången är det "viktigaste" på en inspelning (beror på vad man spelar in självklart) så jag försöker hålla den så ren som möjligt från vst-pluggar mm. Brukar bara använda ett pultec-EQ och EQ:a runt 250 - 350 HZ om jag vill få lite mer närhet i sången, man får vara försiktig dock så att det inte krockar med gitarrer och den övre basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Hur fan får man till en fetare och mer "närvarande" röst utan att dubblera och panorera??

Med risk för att låta som en svettig försäljare så vill jag (igen!) tipsa om Voxengos utmärkta plugg Voxformer.

Speciellt nyttig om man som jag har en kass mick och inte kan utnyttja finliret i andra pluggar.

Ladda hem och testa, jag tror du kommer att ha användning för den!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Rekommenderar denna gratisplugg. Emulerar rörvärme. Används den försiktigt på sångspår kan man få ett fetare sound.

preAMP_TGR-18:

http://hem.bredband.net/tbtaudio/vstplugin..._TGR-18_1-2.zip

Totalbumpar denna tråd och frågar: Vart har den här pluggen tagit vägen?

Glöm det. Hittade den efter 10 sekunders google.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar denna gratisplugg. Emulerar rörvärme. Används den försiktigt på sångspår kan man få ett fetare sound.

preAMP_TGR-18:

http://hem.bredband.net/tbtaudio/vstplugin..._TGR-18_1-2.zip

Totalbumpar denna tråd och frågar: Vart har den här pluggen tagit vägen?

Glöm det. Hittade den efter 10 sekunders google.

Torwald du glömde länken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...