Jump to content
Annons

Neriks PRE-2 - (bilder + ljud)


sounden

Recommended Posts

TÀnke bara posta nÄgra bilder pÄ min kommande DIY pre-amp som jag har grejat med

i över ett Är (!). Hoppas den blir fÀrdig nÄngÄng..

Nu Àr min egen-designade lÄda klar iaf.. nu Àr det "bara" resten kvar haha

SAD_1.jpg

SAD_2.jpg

SAD_3.jpg

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
TÀnke bara posta nÄgra bilder pÄ min kommande DIY pre-amp som jag har grejat med

i över ett Är (!). Hoppas den blir fÀrdig nÄngÄng..

Nu Àr min egen-designade lÄda klar iaf.. nu Àr det "bara" resten kvar haha

SAD_1.jpg

SAD_2.jpg

SAD_3.jpg

//S

Snyggt Johan!

NÀr blir vansinneslödningarna klara dÄ?

Jag blir avundssjuk pĂ„ din lĂ€genhet nu ocksĂ„ nĂ€r jag tĂ€nker efter đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 8 mĂ„nader senare...

Som rubiken antyder sĂ„ Ă€r det ett lĂ„ngtidsprojekt 😄

Men har under de senaste dagarna satt igÄng igen, det mesta Àr lött nu sÄ det Àr typ snart klart... hehe

hÀr Àr en bild tagen idag..

sAd1073.jpg

//S

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Äntligen!!! 99% klart!

Efter mycket slit och lite felsökning Àr den Àntligen sÄpass klar jag kan stÀnga lÄdan!

Det bÀsta av allt Àr ju att den fungerar fin fint!!

Det som Àr kvar dock Àr

1. kapa axeln potentiometrarna till rÀtt lÀngd

2. ordna en ordentlig AC/DC trafo som inte ripplar ljudet...

HĂ€r kommer lite bilder!

Carnhill ingÄngstransformatorer (mic och line)

sad_in_trafo.jpg

Carnhill utgÄngstrafo

sad_utg_trafo.jpg

mycket hallonsnören blir det!!

sad_open.jpg

MÄste fixa rÀtt rattar osv..

sad_front.jpg

sad_front2.jpg

Line-in/Line-out balanserad, EQ-in, StÀllbar impedans 1200/300 ohm

sAd_back.jpg

Skall ladda upp lite ljudexempel senare!

Nu skall jag fortstĂ€tta med ett lite lĂ€ngre DIY projekt, min dotter â˜ș

//S

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Riktigt snyggt. HĂ€r Ă€r Ă€nnu en som vĂ€ntar pĂ„ ljudexempel. 🙂

Och ytterligare en som vĂ€ntar 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kommer Ä lÀgga upp ljudexempel sÄ fort jag har en bÀttre AC/DC trafo som inte lÀmnar missljud ifrÄn sig..

Men jag lovar att det kommer komma upp nÄtt, sÄklart!

//S

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Nu finns en enkel mp3:a att lyssna pÄ..

inspelad i vardagsrummet med en akke gitarr och en Sennheiser MD421-N genom

Neriks PRE2, Duet och Logic... inga pluggar..

EQ kommer in 1:07, inga speciella instÀllningar lite boost pÄ high och blandad HP filter.. ni fattar nog..

Som ni kan höra sÄ Àr det lite missljud ifrÄn AC/DC trafon, det slutar nÀr jag drar ut strömmen i slutet pÄ klippet.

http://www.sounden.se/slask/sAd_ak_gt.mp3

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu finns en enkel mp3:a att lyssna pÄ..

inspelad i vardagsrummet med en akke gitarr och en Sennheiser MD421-N genom

Neriks PRE2, Duet och Logic... inga pluggar..

EQ kommer in 1:07, inga speciella instÀllningar lite boost pÄ high och blandad HP filter.. ni fattar nog..

Som ni kan höra sÄ Àr det lite missljud ifrÄn AC/DC trafon, det slutar nÀr jag drar ut strömmen i slutet pÄ klippet.

http://www.sounden.se/slask/sAd_ak_gt.mp3

//S

Jag vill ju inte vara den som Ă€r den men det lĂ„ter ju inget vidare alls om den dĂ€r inspelningen 😏

Förhoppningsvis Àr det gitarren som Àr mindre bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man fĂ„ ta ljudexemplet lite för vad det Ă€r... Det var det jag hann spela in mellan blöjbyten och matning i vardagsrummet 🙂

Skall försöka ordna lite bÀttre tester nÀsta helg dÄ jag har lite mer tid.

//S

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sounden - Kul att den fungerar! 🙂

NÄgra ord om PRE-2:an för de som undrar vad det Àr för nÄgot ...

NEriks PRE-2 Àr en preamp/EQ som bygger pÄ samma kretslösning som Neve 1073. Det finns dock vissa delar i designen som skiljer sig mot en Neve 1073. Bland annat sÄ Àr hela designen koncentrerad till ett enda kretskort istÀllet för fem som hos originalet. En annan detalj som skiljer sig Àr att jag valt att anvÀnda en special-drossel i EQ-delen vilket resulterat i att jag kunna rationallisera bort en drossel i jÀmförelse med orignalet. Vidare har jag valt att anvÀnda aningen större vÀrden pÄ vissa kondesatorer för att fÄ en djupare frekvensgÄng ...

Konstruktionen Àr i grunden en relativt enkel design bestÄende av tre olika förstÀrkarsteg som anvÀnds i olika kopplingar bereoende pÄ förstÀrkning. Ljudkvalitén Àr mycket beroende pÄ vilka komponenter man vÀljer att anvÀnda och detta pÄverkar givetvis kostnaden att bygga den. VÀljer man bra komponenter sÄ blir bygget relativt dyrt sÄ jag rekommenderar de som Àr intresserade av att bygga en PRE-2 att verkligen ta sig en funderare innan man sÀtter igÄng ... Preampen Àr inget nybörjarprojekt och det krÀvs en hel del elektronikkunskap för att fÄ ihop den.

Jag har fĂ„tt en hel del förfrĂ„gningar om att sĂ€lja fĂ€rdigbyggda PRE-2:or men jag har helt enkelt inte tid till det 🙂 Jag kan erbjuda kretskort, drosslar och eventuellt vissa av komponenterna som behövs till bygget men tyvĂ€rr inte fĂ€rdigbyggda preamps ... För de som inser att de inte klara av att bygga en PRE-2 men Ă€ndĂ„ vill ha en sĂ„ kan jag rekommendera att ni tar kontakt med Violiner hĂ€r pĂ„ forumet. Violiner Ă€r otroligt kompetent och duktig pĂ„ elektronik och han har ocksĂ„ en kĂ€nsla för kvalitĂ©t vilket gör att jag gĂ€rna rekommenderar honom för sĂ„dana jobb 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sounden - Kul att den fungerar! â˜ș

NÄgra ord om PRE-2:an för de som undrar vad det Àr för nÄgot ...

NEriks PRE-2 Àr en preamp/EQ som bygger pÄ samma kretslösning som Neve 1073. Det finns dock vissa delar i designen som skiljer sig mot en Neve 1073. Bland annat sÄ Àr hela designen koncentrerad till ett enda kretskort istÀllet för fem som hos originalet. En annan detalj som skiljer sig Àr att jag valt att anvÀnda en special-drossel i EQ-delen vilket resulterat i att jag kunna rationallisera bort en drossel i jÀmförelse med orignalet. Vidare har jag valt att anvÀnda aningen större vÀrden pÄ vissa kondesatorer för att fÄ en djupare frekvensgÄng ...

Konstruktionen Àr i grunden en relativt enkel design bestÄende av tre olika förstÀrkarsteg som anvÀnds i olika kopplingar bereoende pÄ förstÀrkning. Ljudkvalitén Àr mycket beroende pÄ vilka komponenter man vÀljer att anvÀnda och detta pÄverkar givetvis kostnaden att bygga den. VÀljer man bra komponenter sÄ blir bygget relativt dyrt sÄ jag rekommenderar de som Àr intresserade av att bygga en PRE-2 att verkligen ta sig en funderare innan man sÀtter igÄng ... Preampen Àr inget nybörjarprojekt och det krÀvs en hel del elektronikkunskap för att fÄ ihop den.

Jag har fĂ„tt en hel del förfrĂ„gningar om att sĂ€lja fĂ€rdigbyggda PRE-2:or men jag har helt enkelt inte tid till det 😎 Jag kan erbjuda kretskort, drosslar och eventuellt vissa av komponenterna som behövs till bygget men tyvĂ€rr inte fĂ€rdigbyggda preamps ... För de som inser att de inte klara av att bygga en PRE-2 men Ă€ndĂ„ vill ha en sĂ„ kan jag rekommendera att ni tar kontakt med Violiner hĂ€r pĂ„ forumet. Violiner Ă€r otroligt kompetent och duktig pĂ„ elektronik och han har ocksĂ„ en kĂ€nsla för kvalitĂ©t vilket gör att jag gĂ€rna rekommenderar honom för sĂ„dana jobb 😉

Man fÄr vÀl tacka för rosorna...

Hur som helst, kul att du börjar nÀrma dig Sounden.

Men om jag nu ska vara riktigt uppriktig sÄ blir jag nog litet förskrÀckt över ormboet.

Om du vill att det dĂ€r bygget ska ha en chans att bli riktigt bra (och förutsĂ€ttningarna finns verkligen med det fina utgĂ„ngsmaterialet som du handlat av Neriks, sen vet jag givetvis inte vilka komponenter du valt i övrigt) sĂ„ bör du nog börja med att röja upp i "hallonsnöresnĂ„ret". 😑

Oavsett hur bra delar du anvÀnder, och hur bra designen av kretskortet Àr, sÄ Àr ÀndÄ ledningsdragning och layout i övrigt en viktig del av helheten för ett bra resultat.

Sen Àr nÀtaggregatet ocksÄ en av de viktigaste komponenterna, sÄ spar inte in pÄ det och handla i första hand en riktigt bra linjÀr PSU med gott om kraft och bra filtrering/reglering och lÄg rippel, (minst (!) 1 A strömkapacitet) dÄ har du bÀst möjligheter att inte "trampa fel"...

NÀr man bygger en pryl av den hÀr kalibern sÄ gÀller det att inte spara in pÄ en enda del, för dÄ rasar lÀtt hela kedjan och alla slantar man lagt pÄ de fina, och dyra, delarna Àr ganska bortkastade!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

haha, jo det blev en hel del hallonsnören i lÄdan.

Det berodde mest pÄ att jag inte visste hur lÄnga kablar jag behövde.

Men som glad elektronikamatör med ett DIY projekt tidigare, sÄ blir nog stÀdningsprojekt en senare frÄga.

Klart, om det skulle visa sig bli skit av allt sÄ kanske man fÄr prioritera det lite eller köra utan EQ:delen isÄfall

dÄ ormboet Àr till största delen dit.

kÀnde att jag var tvungen att bli klar med den efter att ha legat i delar i nÀstan tvÄ Är.....

kan sÀga att jag var rÀtt trött pÄ skiten ett tag..

Att det till slut kom ljud ifrÄn bygget tyckte jag var fantastiskt! Den kommer hÄrdtestas nÀsta helg..

if it works, dont fix it 😛

//S

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)

Johan kom över till mig idag och vi hann pröva en del med Neriks preampen.

Gitarr och sÄng genom preampen, jag sjöng alldeles för nÀra och alldeles för falskt :rolleyes:

1. Trudelutt (SÄngspÄret med EQ)

2. Trudelutt (Allting rent)

I exempel ett sÄ lyfts lite diskant med hyllan, som i mitt tycke lÄg lite lÄgt för just den hÀr applikationen. En del basfrekvenser tas Àven bort med högpassfiltret.

I exempel tvÄ sÄ Àr allt rent.

Gitarren Àr utan EQ i bÄda exemplen.

3. Virvel med EQ - Virvel utan EQ

Det var allt vi hann.

Mikrofonerna var Telefunken M16mkII pÄ gitarren, Neumann U87 pÄ sÄng, Beyer M201 pÄ virvel.

Av det lilla vi gjorde att döma sÄ verkar PRE2 vara ett lyckat försök till en NEVE-liknande preamp.

Den gÄr djupt, har en fet botten och nÄgot tillbakahÄllen diskant, vilket Àr precis vad man förvÀntar sig av den typen av mickförstÀrkare. TyvÀrr kunde ingen direktjÀmförelse göras med nÄgon liknande produkt. Har prövat bÄde gamla 1073or och nya kloner i form av vintage design (CA81 med EQ och Àven M81). PRE2 pÄminner om bÀgge.

Tjohej.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Johan kom över till mig idag och vi hann pröva en del med Neriks preampen.

Gitarr och sĂ„ng genom preampen, jag sjöng alldeles för nĂ€ra och alldeles för falskt 🙁

1. Trudelutt (SÄngspÄret med EQ)

2. Trudelutt (Allting rent)

I exempel ett sÄ lyfts lite diskant med hyllan, som i mitt tycke lÄg lite lÄgt för just den hÀr applikationen. En del basfrekvenser tas Àven bort med högpassfiltret.

I exempel tvÄ sÄ Àr allt rent.

Gitarren Àr utan EQ i bÄda exemplen.

3. Virvel med EQ - Virvel utan EQ

Det var allt vi hann.

Mikrofonerna var Telefunken M16mkII pÄ gitarren, Neumann U87 pÄ sÄng, Beyer M201 pÄ virvel.

Av det lilla vi gjorde att döma sÄ verkar PRE2 vara ett lyckat försök till en NEVE-liknande preamp.

Den gÄr djupt, har en fet botten och nÄgot tillbakahÄllen diskant, vilket Àr precis vad man förvÀntar sig av den typen av mickförstÀrkare. TyvÀrr kunde ingen direktjÀmförelse göras med nÄgon liknande produkt. Har prövat bÄde gamla 1073or och nya kloner i form av vintage design (CA81 med EQ och Àven M81). PRE2 pÄminner om bÀgge.

Tjohej.

Tack för igĂ„r Elof, alltid lika trevligt att besöka uppsala 😉

Lite stressigt men vi hann med lite tester iallafall...

MÄste bara sÀga att jag Àr sjukt nöjd med resultatet, för Ä vara ett hemmabygge.. haha

Vi hörs och ses ju pĂ„ Lördag! 🙂

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof och Sounden,

Kul test! 😑

MÄste bara sÀga att jag Àr sjukt nöjd med resultatet, för Ä vara ett hemmabygge.. haha

Fick du ordning pÄ nÀtaggregatet till preampen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof och Sounden,

Kul test! 🙂

MÄste bara sÀga att jag Àr sjukt nöjd med resultatet, för Ä vara ett hemmabygge.. haha

Fick du ordning pÄ nÀtaggregatet till preampen?

Jaja, hörs inte det? 😑

Kalibrerade den till exakt 24VDC ..

Dock fanns inte den ringkÀrnetrafon du rekommenderade sÄ jag gick pÄ snÀppet under VA..

// S

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...