Jump to content
Annons

Isolering elr LjudAbsornet


tuzzi

Recommended Posts

Shena. Håller på att bygga bås.. Undra ba om Dämpningen och kvalitén.. Ljudabsoernet elr va dt heter.. dämpar dt mer än vanlig isolering du använder till husbygge.. kollade igår på¨nätet på jam.. att detta absonetet kommer gå på 2,1 för ett litet bås.. och då undra jag om dt är mkt skillnad mellan ljudabsonet och isolering!!.. Uppskattar svar, ha dt bra bOYs! 🙁😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag får försöka, så får någon komma och rätta mig om jag har fel 🙁

Ljudabsorbenter gör att ljud inte studsar runt i rummet och skapar resonanser i samma utsträckning som utan. Man dämpar liksom rummet i sig självt, men stoppar inte mycket ljud från att ta sig in eller ut ur rummet. Ljudabsorbenter är alltså dåliga på att ljudisolera men bra på att absorbera oönskat ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får försöka, så får någon komma och rätta mig om jag har fel 🙂

Ljudabsorbenter gör att ljud inte studsar runt i rummet och skapar resonanser i samma utsträckning som utan. Man dämpar liksom rummet i sig självt, men stoppar inte mycket ljud från att ta sig in eller ut ur rummet. Ljudabsorbenter är alltså dåliga på att ljudisolera men bra på att absorbera oönskat ljud.

Då delar vi uppfattning 😎

( Och kom ihåg, skulle det nu komma någon och påstå att det är fel är vi fortfarande två mot en 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får försöka, så får någon komma och rätta mig om jag har fel 🙂

Ljudabsorbenter gör att ljud inte studsar runt i rummet och skapar resonanser i samma utsträckning som utan. Man dämpar liksom rummet i sig självt, men stoppar inte mycket ljud från att ta sig in eller ut ur rummet. Ljudabsorbenter är alltså dåliga på att ljudisolera men bra på att absorbera oönskat ljud.

Då delar vi uppfattning 🙂

( Och kom ihåg, skulle det nu komma någon och påstå att det är fel är vi fortfarande två mot en 🙂 )

3 mot en i så fall, eftersom jag också kan verifiera att ni har helt rätt... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh ja vet dt 😎 men fick ett tips av en kompis och han sa att dom här ljudabsoneter dämpar bara ljudet så dt inte studsar och det isolera inte dom ljuden som kommer utefrån exempel datarns hårdisk och brödernas xbox som ljudet kommer från tv, så då sa han att ja ska lägga själva isoleringen i båset så dt täcker hela och sen efter dt ska du lägga tyg över dt så du undviker det som "Klia" om du råka röra.. och efter dt på nåt sätt sätter du upp ljudabsonenet, och igår då när ja sågat ut och fixar rätt längd o brädd på playwoodskivorna så kollade ja på internet och då gick dt på runt 2100:- bara för ljudabsonentet och då är min fråga efter som ni redan svarat på ljudabsonentets fråga.. va gör du isoleringen? Dämpar dt också ljuden? alltså undviker jag stusningarna i väggarna om ja lägger upp isolering och tyg över isoleringen? ..

för jag är mest inne på att dt inte ska stutsa 🙂 Frågan är alltså Undviker jag all stutsning om jag hänger upp isolerings bitar?.. Pöss 🙂:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isoleringen ligger i väggarna. Du måste bygga dubbla väggar i ditt sångbås, med stenull eller gullfiber i - och även en luftspalt, för att det ska isolera. Väggarna får gärna vara av uppreglade gipsplattor, eftersom gips är tungt och kommer att hjälpa till med isoleringen. Det är alltså inte något jättesimpelt bygge om det ska bli bra...

Enklare att placera sig i ett annat rum när man ska sjunga... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jag som är vännen antar jag ^^.

Jag har försökt att berätta det på något vänster, men here we go:

Att bygga ett bås kan bara göra saker mer komplicerat, det kostar mycket och det är svårt att få det bra(men det funkar).

Frågan är om ditt bygge kommer hjälpa lite grann med både isolering och absorbering, lr bara ställa till det?

Och angående isolering, även om ditt sångbås skulle isoleras så måste det fortf vara tyst med ljud som tvhögatalare(Xboxet 🙂), dammsugare o shit.

Jag skulle ha fixat akustiken i hela rummet och bankat sönder broshornas Xbox, alt. fixat ett annat rum, men jag vet ju att det inte verkar möjligt för dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...