Jump to content
Annons

Ett bra midikeyboard sökes!


Pesek

Recommended Posts

Hejsan. Jag ska köpa mig ett nytt midikeyboard med controller funktioner. Lite rattar och faders för att kunna kontrollera mixerdelen i diverse program. Det jag eftersöker är nu ett stabilt sådant och som stöds av de flesta program. 😏

Helst ska det ha egna presets för diverse program som tex Logic, Reason osv. Ska vara smidigt att använda med andra ord. Jag har tittat på Korg Kontrol 49, M-Audio Axiom 49 tex och även den nya Akai MPK-49 som snart släpps verkar mycket intressant. 😏

Men det jag mest vill ha är tips och råd av er som har erfarenhet av dessa eller andra klaviaturer som ni upplevt som lättjobbade och som har bra presets/program för att ställa in keyboardet. Jag kommer att använda mig av Reason och Logic när jag gått över till Mac helt. Idag kör jag Reason (98%), och Cubase (bara för att komma åt inspelningsfunktionen).

Tackar för alla svar!

// Pesek

ps. Har även spanat in den analoga synthen Roland SH-201 som verkar grym. Någon som använt den?. ds 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag har en Axiom 61 och är nöjd. Så här efteråt skulle jag vilja ha 16 trumpads istället för de 8 jag har med Axiomen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Axiom 61 och är nöjd. Så här efteråt skulle jag vilja ha 16 trumpads istället för de 8 jag har med Axiomen.

Axiomen verkar vara en stabil pjäs med viktade tangenter och allt. Just trumpadsen har jag varit intresserad av ett tag, funderade även på att köpa en sådan löst, tex en Korg Pad Kontrol. Men det blir dyrt att köpa så. Vad tror du om nya Akai MPK49 med 12pads? http://www.akaipro.com/prodMPK49.php inbyggd arpeggiator också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Axiom 61 och är nöjd. Så här efteråt skulle jag vilja ha 16 trumpads istället för de 8 jag har med Axiomen.

Axiomen verkar vara en stabil pjäs med viktade tangenter och allt. Just trumpadsen har jag varit intresserad av ett tag, funderade även på att köpa en sådan löst, tex en Korg Pad Kontrol. Men det blir dyrt att köpa så. Vad tror du om nya Akai MPK49 med 12pads? http://www.akaipro.com/prodMPK49.php inbyggd arpeggiator också.

Nya Akai grejsen har jag hört mycket bra saker om.

Vill du ha något stabilt med många faders, knappar och potar som stöds av det mesta finns alltid M-Audio Oxygen 49, den kör jag och den funkar finfint. Dock inga pads och något plastiga tangenter. Men jag tänker iaf köra med pad löst, man har mer kontroll över padsen då och man kan få padsen i en naturlig vinkel och itne mitt i ett keyboard. M-Audio TriggerFiger eller Korg PadKontrol är båda solida för det. Korg har några fler funktioner och M-Audio några fler kontroller. pick and choose

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Axiom 61 och är nöjd. Så här efteråt skulle jag vilja ha 16 trumpads istället för de 8 jag har med Axiomen.

Axiomen verkar vara en stabil pjäs med viktade tangenter och allt. Just trumpadsen har jag varit intresserad av ett tag, funderade även på att köpa en sådan löst, tex en Korg Pad Kontrol. Men det blir dyrt att köpa så. Vad tror du om nya Akai MPK49 med 12pads? http://www.akaipro.com/prodMPK49.php inbyggd arpeggiator också.

Nya Akai grejsen har jag hört mycket bra saker om.

Vill du ha något stabilt med många faders, knappar och potar som stöds av det mesta finns alltid M-Audio Oxygen 49, den kör jag och den funkar finfint. Dock inga pads och något plastiga tangenter. Men jag tänker iaf köra med pad löst, man har mer kontroll över padsen då och man kan få padsen i en naturlig vinkel och itne mitt i ett keyboard. M-Audio TriggerFiger eller Korg PadKontrol är båda solida för det. Korg har några fler funktioner och M-Audio några fler kontroller. pick and choose

Tackar för svaret. Så jobbigt att köpa nytt bara, man sitter och velar fram och tillbaka hela tiden. Verkar dock som att den nya Akai ska släppas i juli och kosta 349, dollar eller Euro vet jag inte. Känns rätt bra pris oavsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Axiom 61 och är nöjd. Så här efteråt skulle jag vilja ha 16 trumpads istället för de 8 jag har med Axiomen.

Axiomen verkar vara en stabil pjäs med viktade tangenter och allt. Just trumpadsen har jag varit intresserad av ett tag, funderade även på att köpa en sådan löst, tex en Korg Pad Kontrol. Men det blir dyrt att köpa så. Vad tror du om nya Akai MPK49 med 12pads? http://www.akaipro.com/prodMPK49.php inbyggd arpeggiator också.

Nya Akai grejsen har jag hört mycket bra saker om.

Vill du ha något stabilt med många faders, knappar och potar som stöds av det mesta finns alltid M-Audio Oxygen 49, den kör jag och den funkar finfint. Dock inga pads och något plastiga tangenter. Men jag tänker iaf köra med pad löst, man har mer kontroll över padsen då och man kan få padsen i en naturlig vinkel och itne mitt i ett keyboard. M-Audio TriggerFiger eller Korg PadKontrol är båda solida för det. Korg har några fler funktioner och M-Audio några fler kontroller. pick and choose

Tackar för svaret. Så jobbigt att köpa nytt bara, man sitter och velar fram och tillbaka hela tiden. Verkar dock som att den nya Akai ska släppas i juli och kosta 349, dollar eller Euro vet jag inte. Känns rätt bra pris oavsett.

Ja det verkar vara ett okej pris, det är en robust maskin. Kolla lite recensioner om du vill ha mer info, kanske på soundonsound eller så

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag köpte Axiom för att jag ville ha många rattar och reglar.

Padsen var mest en kul grej, det visar sig att padsen är grejen och reglarna använder jag sällan.

Kan du hålla dig så testa Akai, dem brukar få till sköna pads... 😲

(MPC60 is teh shit, btw)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...