Jump to content
Annons

Prism Orpheus


Osse

Recommended Posts

Såg detta ljudkortet idag och dess speccar passar mig som handen i handsken.

Sedan funderar jag även över priset, som ligger nära 40k, är det motiverat eller kommer man vilja byta upp sig till t.ex. bättre D/A omvandlare till lyssning såsmåningom ändå?

jämfört med t.ex. Fireface 800, som är ett väldigt hyllat ljudkort fast i lägre prisklasser, hur står det sig?

Jag tycker det är onödigt att köpa ett "mellanting" mellan bra och dåligt, som man ändå kommer vilja kompletera eller byta ut senare, och därför ser jag Prismkortet som ett alternativ om det har såpas hög kvalitet att man inte kommer vilja byta ut prylarna i det.

Någon som har några erfarenheter eller åsikter om kortet? skulle vara väldigt tacksamt!

Tack

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Annons

Det är helt otroligt bra... en klass för sig rent ljudmässigt.

Jag har bytt Från Protools till Prism och valde orpheus som jag tycker låter klart bättre, mer positiv energi, bättre djup i botten och bättre stereobild och bättre på toppen.

Det låter som en dröm i mina öron, absolut topklass, långt ifrån ett "mellanting" som du kommer vilja byta ut... det är på riktigt.

Redigerat av deelay
Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl varit en del strul med mjukvaran har jag läst...

Prism har mkt bra A/D/A annars.

Lynx är mkt bra för pengarna.

Mytek bra men ingen jätteskillnad mot RME FF800.

Behöver du så många in/ut samtidigt?

Om inte kan du kolla in Benchmark som har grymt bra A/D/A.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Piotr (oregistrerad)

Lynx är inte bra för pengarna, Lynx är bra!!

Auroran mäter bättre än Orpheus..

samt är enligt många ägare transparenta i looptest. Kan det bli bättre?

Dessutom så går Aurora 8 att få för under 20kkr. Runt 1000kr per AD och DA kanal är riktigt billigt

jämfört med alternativen.

No brainer som dom säger over there!

FF800 annars Aurora 8.

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Auroran mäter bättre än Orpheus..

/Peter

På pappret eller i praktiken? Jag har inte sett något test mellan dom. Sen är ju också Prism'en ett Firewire kort.

Kollade runt lite och de som har gått från Aurora 8 till Prism har upplevt att Prism'en har bättre AD/DA. Det som var sämre var att Prism'en inte klarar riktigt lika låg latency som Aurora korten(vid 32 samples 96khz), men så är dom också PCI baserade. I överlag är Orpheus ett snäpp upp enligt recensioner jag läst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Piotr (oregistrerad)

Både på pappret och i praktiken.

Auroran presterar på AD + DA likvärdigt eller bättre än Orpheus på endast DA om jag minns rätt.

Jo, dyra produkter brukar låta "bättre" än billigare i öppna tester. Be om ett nivåkalibrerat blindtest.. eller åtminstone nivåkalibrerat vettigt upplagt öppet

test.

Auroran finns med firewire också.

Om nu Auroran är transparent, hur kan en annan produkt vara bättre? Den kan väl i bästa fall

vara lika bra, dvs. transparent.. eller?

:-)

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Både på pappret och i praktiken.

Auroran presterar på AD + DA likvärdigt eller bättre än Orpheus på endast DA om jag minns rätt.

Jo, dyra produkter brukar låta "bättre" än billigare i öppna tester. Be om ett nivåkalibrerat blindtest.. eller åtminstone nivåkalibrerat vettigt upplagt öppet

test.

Auroran finns med firewire också.

Om nu Auroran är transparent, hur kan en annan produkt vara bättre? Den kan väl i bästa fall

vara lika bra, dvs. transparent.. eller?

:-)

/Peter

Jag tog inget ställningstagande, jag letade bara lite feedback då jag tycker att jämförelsen är intressant. Du verkar ha erfarenhet av båda i och med att du verkar säker på din sak. Som du säger, är något transparent så är det. När det är dessa summor vi pratar om är det vettigt vad som ger ärligt och riktigt ljud för pengarna.

Jag ber om ett blindtest! Någon som kan fixa? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Piotr (oregistrerad)

Haha, om du lånar mig pengar till en Orpheus kan jag ordna blindtest. 😄

Har erfarenhet av Auroran men bara läst om Orpheus. Det tråkiga med de flesta recensioner och tester man hittar är att dom

är helt ovetenskapliga. Folk gör massor av blundrar. Ofta är det ju status som styr. Sen finns det ju många som är

beredda att betala för svindyra grejjor som är bra men klart färgande.

Verkar som vi resonerar lika angående detta iaf.

edit: sen kan ju förvisso Orpheusen mer än Auroran. Mickingångar, hörlursutgångar osv. och det kan ju vara värt en del..

/Peter

Redigerat av Piotr
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Lynx är inte bra för pengarna, Lynx är bra!!

Auroran mäter bättre än Orpheus..

samt är enligt många ägare transparenta i looptest. Kan det bli bättre?

Dessutom så går Aurora 8 att få för under 20kkr. Runt 1000kr per AD och DA kanal är riktigt billigt

jämfört med alternativen.

No brainer som dom säger over there!

FF800 annars Aurora 8.

/Peter

Sitter själv med Aurora 16 (hade 8 tidigare) och är helnöjd sedan flera år och känner inte att jag måste lägga minst det dubbla för Prism eftsrom jag tvivlar på att jag kommer höra någon skillnad med mina verktyg, än mindre kommer andra lyssnare i slutändan när allt är mixat och klart och dessutom nerdithrat till cd-format...

För er som inte vet så använder Lynx ett eget kort på pci-plats så allt snack om firewire etc är helt irrelevant här*

Priser...man kan få en Aurora 16 för under 2 k om man handlar smart!!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

men skillnaden från konnekt 24d till orpheus var enorm

🙂

Jo ! Det är skillnad i pris mellan dom med .

Det är som att jämföra en sådan här http://www.drivinggirls.com/driving_veb_sachsenring_trabant_601_005.jpg Jag menar inte det fina paketet nu som är i den 😛

Med en sådan här http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Lamborghini_Murci%C3%A9lago_Roadster_2005.JPG 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...