Jump to content
Annons

Uppgradering av dator


wusty

Recommended Posts

Nu är det äntligen dags att uppgradera min ca 4,5 år gamla dator som jag använder till både musikproduktion och lite datorspelande då och då. Det som i mina ögon är mest akut är nog ram minnet, grafikkoret, hårddisk och fläkten (gud vad den väsnas!) men vad tror ni? kanske byta ut moderkortet när man ändå håller på?

Specifikationer:

Processor: Amd Athlon XP 2200+ (1,8ghz)

Moderkort: Elitegroup KT400 8xAGP DDR LAN RAID Firewire, USB2.0

Fläkt: Arctic Cooling Cooper Silent PRO TC AMD (Copper)

Grafikkort: NVIDIA Geforce 3 ti 200 64mb

Ljudkort: Audiophile 2496

Hårddiskar: Maxtor 80gb, 7200rpm 2mb cache och Maxtor 120gb, 7200rpm 8mb cache

Ram: 2st DDR Samsung/Kingston 256mb 333MHz

Skärm: Viewsonic vx2235wm 22" ws

Tips på nån tyst och bra fläkt?

Grafikkortet vill jag byta ut dels pga väsnandet och för att den börjar bli gammal, men också för att den bara har VGA utgång till skärmen, är det stor kvalitetsskillnad mellan VGA och DVI?

Vad jag har förstått så ska man köpa ram minne med samma egenskaper för att det ska flyta på smärtfritt, gäller det hårddiskar också?

Nu blev det många frågor men jag tar tacksamt emot svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du glömde vad det får kosta. Kör du tunga projekt med 200 stämspår, eller sing and songwriter med sång och gitarr? Mycket samplebaserade instrument eller rena mjukvarusyntar? Mycket interna effekter? Kör du XP? Vad har du för sequencer? Man kan ställa hur mkt frågor som helst.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

kanske byta ut moderkortet när man ändå håller på?

Nu är inte jag någon expert men om man ändå ska köpa ny processor så är det säkert väldigt bra att skaffa ett fräsht moderkort i samma veva.

edit: såg precis att du inte hade planer att byta ut processorn.

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kunde varit lite mer specifik, det är inga megaprojekt jag håller på med, men det kan bli väldigt många spår och cpu kraften brukar just hålla sig vid gränsen vilket gör att jag får kompensera med att använda mindre kraftiga pluggar, kommer man lätt undan med att bara upgradera ram minnet?

sen är ju också högljuddheten ett problem med min dator, fläkten är inte så silent som den säger sig vara =)

jag har väl några tusen att röra mig med i dagsläget, men tanken är väl att jag ska uppgradera det mesta succesivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kunde varit lite mer specifik, det är inga megaprojekt jag håller på med, men det kan bli väldigt många spår och cpu kraften brukar just hålla sig vid gränsen vilket gör att jag får kompensera med att använda mindre kraftiga pluggar, kommer man lätt undan med att bara upgradera ram minnet?

sen är ju också högljuddheten ett problem med min dator, fläkten är inte så silent som den säger sig vara =)

jag har väl några tusen att röra mig med i dagsläget, men tanken är väl att jag ska uppgradera det mesta succesivt.

Den är alltså högljudd och slö, 4,5 år gammal, det är typ 40 i dataår, börjar bli lite sliten och orkar inte med ordentligt.

Vad du än fixar så är det alltid något som jävlas, men har du inte budget så är det först o främst minne du ska skaffa. Annars ta en tanke på att skaffa ny.

Ang, tyst maskin, så är det mycket som ska bytas. Det som är mest kritisk är fläkt till videokort, nätagg, processorfläkt, chassifläkt och sist låda.

Att byta bara några av det som väsnas ger inte så mycket effekt som man kan tro, det är allt som måste fixas. När min väsnades blev det ny låda med tysta fläktar, fläktlös kylare till grafikkortet och nytt nätagg. Gick på en del (3000), men faan vad tyst den blev. Det andra är att dammsuga ut burken men jämna mellanrum, mycket damm=isolering=varmare=fläkten får jobba mer=mer väsen

Och skaffa dubbla installationer av xp, så har du en till allt utom musik, och en till musik. Så bra, när jag loggar in på mitt musik os faan vad snabbt den startar upp och stabil till tusen. Har inte ens internet där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska skrämma liv i den där rackaren skulle jag gissa att mer RAM-minne skulle få den att åka. Att gå upp från 512 till 1024mb gör skillnad som märks och det kostar inte så förfärligt mycket. Kanske vinner du också på att hitta ett lite kraftigare grafikkort som avlastar processorn men det törs jag inte svära på när det gäller inspelningsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att byta bara några av det som väsnas ger inte så mycket effekt som man kan tro, det är allt som måste fixas. När min väsnades blev det ny låda med tysta fläktar, fläktlös kylare till grafikkortet och nytt nätagg. Gick på en del (3000), men faan vad tyst den blev.

För mig räckte det med att byta nätagget. Blev tyst som en mus (lite svaga HD-ljud). Skaffade ett aggregat med mer vinklade blad och i lättmetall samt högre varvtal. Blått ljus var det i det också så nu ser det ut som en moddad tonårsdata 😆

Det andra är att dammsuga ut burken men jämna mellanrum, mycket damm=isolering=varmare=fläkten får jobba mer=mer väsen

100% medhåll här. Mycket viktigt. Jag tjatar på alla mina släktingar (som envisas att ringa mig när deras burkar rasar) att dammsuga. En orsak är ljudet, en annan är att livstiden på burken minskas avsevärt med för mycket damm i den. Ett varningens finger bara. Inte metallmunstycket in i datan. Kan gå illa för både data och operatör 😉

Och skaffa dubbla installationer av xp, så har du en till allt utom musik, och en till musik. Så bra, när jag loggar in på mitt musik os faan vad snabbt den startar upp och stabil till tusen. Har inte ens internet där.

Om jag inte minns fel från mina windowsförsök så kan man ha flera hårdvaruprofiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...