Jump to content
Annons

Problem med inspelning!


Chuck

Recommended Posts

Har nyligen kirrat nya studiogrejer, nytt ljudkort och mikrofon dvs.

Ett juli@ samt en ADK A 51.

Problemet är att ljudet är extremt lågt, knappt så att jag hörs. Måste höja på mixern extremt mycket för att ens kunna höra min röst, nästan fullt på mixern för att kunna höra.

Jag har försökt göra allt som står i manualen för mitt ljudkort, försökt fixa och dona i kontrollpanelen för ljudkortet etc. Utan någon förbättring.

På min mixer där peaken visas så kan jag spela upp ljud från datorn så högt tills grannarna klagar, men när jag spelar in så får jag bara upp en eller två staplar, dvs. runt -20dB om det nu är så man räknar.

Kopplat i mixer;

Ljud in; 2tr in

ljud ut; REC OUT

Programmet jag använder är Cool Edit pro 2.

Tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det glömde jag skriva, ja det har jag gjort.

Kan notera att jag använt mixern som är en Yamaha MG 10/2 tidigare med ett annat ljudkort och annan mikrofon, då uppstod inga problem.

Jag använde min gammla mikrofon med det nya ljudkortet, men problemet kvarstår. Så varken mikrofonen eller mixern tycks vara problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva med att byta inspelningsprogram!

Jag hade exakt samma problem som du med Cool Edit Pro 2.0.

Testade med ett annat program (Audacity, freeware) och problemet var som bortblåst.

Vet inte om det var någon inställning i Cool Edit som jag inte kunde hitta eller om det bara är ett sopigt program.. men hursomhelst så försvann problemet när jag bytte program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bytt till programmet du gav som förslag, tyvärr kvarstår problemet.

Any other ideas?

Läste som snabbast, men en idé kom eftersom det hände mig förra veckan :rolleyes:

En väldigt enkel sak till som är löjligt enkel men som man lätt glömmer bort ibland och kan riva av sig håret för (eller är det bara jag som lyckas glömma det ibland). Du har inte råkat trycka in Pad-knappen? Både på mick och/eller mixerbord.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan det vara fel inställt i ljudkortets inställningar och/eller mixern, så att mixern skickar ut med -10dB-nivå, medan ljudkortet är ställt till +4dB? Då blir signalen väldigt låg in i ljudkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kollar man det?

Och hur ändrar man det, och till vad, till samma? Och hur gör man detta utan att paja datorn? Frågor som behöver svar.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis samma problem.. Som du säger med att du testat den gamla micken på Juli@ kortet och det problemet var ändå kvar. Du har ju haft den gamla micken på det gamla kortet utan problem.. Men dt är Juli@ misstänker jag.. Kan vara något som Claes säger Inte för att ja fattar hur man gör men Jag misstänker det.. för Jag hadde ett terratec kort som FUNKADE hur bra som helst utan problem med ljudnivån.. sen nu jag har testat allt har haft så mkt problem med ljudet så dt är inte sant Halva denna sidan

består av mitt förbannade ljud "SKÄMT 🙁" Så vi får hoppas på att ni kan slänga kommentarer hur man gör dom inställningarna som Claes sa ;D Ha dt bra BoYs

Tuzzi

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr vet jag inte hur det ställs in i alla olika ljudkort, utan man måste kolla i manualen till ljudkorten för att hitta rätt. Alla olika tillverkare har ju sitt sätt att göra användarinterface på...

Oftast är det nog en inställning i ljudkortets kontrollpanel, men det är inte omöjligt att det kan handla om en fysisk jumper på ljudkortet i vissa fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men mitt ljudkort är inbyggt i datorn, och verkar inte ha någon egen kontrollpanel, inte så man kan ändra inställningar iaf.

Grrrr.

Fysisk jumper?

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Men mitt ljudkort är inbyggt i datorn, och verkar inte ha någon egen kontrollpanel, inte så man kan ändra inställningar iaf.

Grrrr.

Fysisk jumper?

🙁

Är det ett ljudkort som är inbyggt på moderkortet, så finns det troligen inget sådant. Skaffa hellre ett riktigt ljudkort för det seriösa ljudet, så blir livet mycket lättare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en laptop, så kan inte direkt byta ljudkort, vad jag vet. Kan inte livet bli lättare ändå? Humour me.

Finns både usb och firewire kort vettu som de flesta på det här forumet använder. 🙁

Redigerat av Skogholm
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar som man kopplar in externt? Hm, det låter ju bra, men kan det verkligen vara det som är problemet? Tvivlar.

Jag vet inte om det är problemet.

Jag mena bara att du kunde byta ljudkort lr inte byta direkt skaffa ett till ka nman vell säga 🙁

men ett nytt ljudkort skulle nog vara bra om du ska producera musik mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha "det bästa" ljudkortet, så får du lägga ut ganska mycket på det ... :rolleyes:

För att ha många valmöjligheter, så förutsätts att du har Firewire på datorn.

Titta i så fall gärna på t ex Echo Audiofire (finns i 4 varianter), RME Fireface (finns i två varianter), MOTU Traveler eller Ultralite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Firewire är ett program antar jag?

Jag kan tänka mig att lägga ut mellan 500-1000 kr på ett ljudkort, men inte mer, går det att få ett hyfsat i den prisklassen, Classe? Du som är återförsäljare och allt.

Men jag undrar fortfarande om det verkligen är ljudkortet det är "fel" på, jag menar, så dåligt kan det inte vara på en sprillans ny dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Firewire är en sorts anslutning, precis som USB eller liknande.

Här är t.ex ett ljudkort för 995:- med USB-anslutning:

Ljudkortet hos återförsäljare

Ljudkortet hos tillverkaren

Själv har jag också en laptop som jag köpte ett Firewire ljudkort till. Det fungerar alldeles utmärkt.

Du har säkert en kontrollpanel för ditt inbyggda ljudkort.

Förutsatt att du använder PC och windows, gå till Startmenyn / Kontrollpanelen / Ljud och Ljudenheter / Avancerat, för att se nivåerna och så.

Och Firewire är ett program antar jag?

Jag kan tänka mig att lägga ut mellan 500-1000 kr på ett ljudkort, men inte mer, går det att få ett hyfsat i den prisklassen, Classe? Du som är återförsäljare och allt.

Men jag undrar fortfarande om det verkligen är ljudkortet det är "fel" på, jag menar, så dåligt kan det inte vara på en sprillans ny dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Angelina, med budgeten upp till cirka 1000 kr kan jag föreslå ett USB2-kort. Det heter E-mu USB2 0202 och har låg latency (fördröjning i ljudet) och man får med en massa käcka, fina mjukvaror på cd. 1295 kr kostade det senast jag såg det hos 4Sound-butiken, men det är klart prisvärt. Du får en ljudkvalitet som vida överstiger det du har i laptopen, oavsett vad det heter... Kolla också upp om det möjligen kan finnas något Firewire-ljudkort för liknande pengar värt namnet.

I övrigt tror jag att det är en mjukvarumässig inställningssak som skulle kunna lösa allas ljudnivåproblem. Tyvärr har jag dock ingen aning om hur... Jag har själv en laptop, men kör med ett PCMCIA-ljudkort (PC Cardkort), också det från E-mu, men har även jag märkt att ljudnivån kan vara märkligt låg ibland. Särskilt om jag varit ute på Internet med maskinen också en vända. Sedan återgår allt till det normala lika oförklarligt.

Observera att du INTE behöver öppna och ta bort ditt ursprungliga ljudkort i laptopen, bara för att du köper ett externt ljudkort. Du kan normalt välja "avaktivera" och avaktivera det tillfälligt bara, du behöver inte ens mjukvarumässigt välja "avinstallera". Ännu mindre rent fysiskt plocka ur det interna ljudkortet. Det är ju bra. Dessutom kan du köra med det interna ljudkortet och inte slita på det externa vid de tillfällen du t.ex. är på Internet, hör på cd i datorn och liknande.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om det är som ni säger, att ljudkvalitén vida överstiger den som det inbyggda ljudkortet kan leverera, så måste jag väl köpa ett då.

Ja, jag har hittat kontrollpanelen för ljudkortet, men förstår såklart inte vad något betyder där. Det finns en droplist till de flesta kategorier där, man kan välja prioritet från 1-11. Det är förinställt på 1, på de flesta, så jag antar att 1 innebär högsta prioritet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chuck: Försäkra dig först om att mikrofonsladden verkligen är hel, testa med en extra sladd om du har en. Kolla sedan vad gainratten på den kanalen du kopplat in mikrofonen är inställd på, är den maxad? Om inte så se till att skruva upp den. Kolla sedan om det finns en knapp som heter pad, testa att trycka på den. Blir ljudet svagare eller starkare? Se sedan till så att nivån på själva kanalen i mixern är uppdragen. Hur har du kopplat mixern till ljudkortet? Försäkra dig om att det är bra nivå på den utgång du använder. Titta sedan igenom inställningspanelen för ljudkortet, finns det någon inställning där som kanske påverkar inspelningsnivån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara fel inställt i ljudkortets inställningar och/eller mixern, så att mixern skickar ut med -10dB-nivå, medan ljudkortet är ställt till +4dB? Då blir signalen väldigt låg in i ljudkortet...

Här kommer en bild på hur ljudkortets kontrollpanel ser ut jag misstänker att dt ligger inte här iaf

för jag har ju haft dålit ljud ett tag och varit rätt mkt här o kollat.. a>

234rfd.gif

Pöss ! 😊 Tuzzi

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara fel inställt i ljudkortets inställningar och/eller mixern, så att mixern skickar ut med -10dB-nivå, medan ljudkortet är ställt till +4dB? Då blir signalen väldigt låg in i ljudkortet...

Här kommer två bilder på hur kontrollpanelen ser ut i Juli@ kortet, Jag tro inte att det är där man gör inställningarna.. Men du Kan väl kolla om du ser nåt 😊

234rfd.gif

esi-directwire-panel.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara fel inställt i ljudkortets inställningar och/eller mixern, så att mixern skickar ut med -10dB-nivå, medan ljudkortet är ställt till +4dB? Då blir signalen väldigt låg in i ljudkortet...

Här kommer två bilder på hur kontrollpanelen ser ut i Juli@ kortet, Jag tro inte att det är där man gör inställningarna.. Men du Kan väl kolla om du ser nåt 😊

234rfd.gif

esi-directwire-panel.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...