Jump to content
Annons

Råd vid köp av begagnad rörstärkare


bozar

Recommended Posts

Är ute efter begagnad rörstärkare och har hittat en del som skulle kunna vara av intresse, problemet är dock att de finns för långt bort så jag kan inte provspela just dem. Dock har jag provspelat dem i nyskick på musikbörsen och estrad och tycker om ljudet.

Jag vet att transistorstärkare nästan alltid måste provspelas på plats så att dolda fel, så som brus eller tjut inte "ingår" men då de förstärkare jag vill ha inte har några digitala komponenter, behöver man oroa sig för någonting annat än att behöva byta rör? Är lite oerfaren var det gäller rörförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är ute efter begagnad rörstärkare och har hittat en del som skulle kunna vara av intresse, problemet är dock att de finns för långt bort så jag kan inte provspela just dem. Dock har jag provspelat dem i nyskick på musikbörsen och estrad och tycker om ljudet.

Jag vet att transistorstärkare nästan alltid måste provspelas på plats så att dolda fel, så som brus eller tjut inte "ingår" men då de förstärkare jag vill ha inte har några digitala komponenter, behöver man oroa sig för någonting annat än att behöva byta rör? Är lite oerfaren var det gäller rörförstärkare.

De flesta som annonserar förstärkare och dylikt förväntar sig nog att den som vill köpa den oftast vill provspela den så det är nog ingen fara. Skicket kan ju däremot vara katastrofalt om den är gigad mycket och så, utbytta högtalarelement mm. fråga om reverb och ev tremolo fungerar(har sett anonser där de är öppet ärliga med att det inte fungerar).

Gamla rör kan väldigt låta bra men tänk på att det kan kosta ett par tusen att byta rör beroende på förstärkare.

lycka till med köp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som kan vara knivigt med rörförstärkare är utgångstransformatorn. Den kan brinna upp, och kostar stora summor pengar. Det absolut bästa är att provspela exemplaret innan köp, och att lukta på den. Dock INTE medans den är påslagen!!! Rörförstärkare huserar dödliga spänningar, och man ska vara varsam med att hantera en rörförstärkare som är kopplad till elnätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...