Jump to content
Annons

Vad heter ackordet?


bdatony

Recommended Posts

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Guitar Pro säger att ett ackord med D F# B E (i den ordningen; från lågt till högt) är ett Bsus4/D. Vet inte om det är rätt, men det tycker Guitar Pro.

Tack

Jo det kan jag nog hålla med om.

Känns bättre när man vet vad saker heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just gjort ett stick i en låt som aldrig verkar bli klar.

Nu låter det så här:

Gmoll D/F# Em och sen tar jag ackordet H E F# med D i basen

Vad heter det sista ackordet?

Hmoll4??

Tacksam för svar

Sven?

Nä, skämt åsido: Det kan väl heta olika saker.

-3+4 = "sus4" eller bara "sus".

Ditt ackord skulle kunna skrivas Hmsus/D, Hmsus4/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just gjort ett stick i en låt som aldrig verkar bli klar.

Nu låter det så här:

Gmoll D/F# Em och sen tar jag ackordet H E F# med D i basen

Vad heter det sista ackordet?

Hmoll4??

Tacksam för svar

Sven?

Nä, skämt åsido: Det kan väl heta olika saker.

-3+4 = "sus4" eller bara "sus".

Ditt ackord skulle kunna skrivas Hmsus/D, Hmsus4/D

Tack igen här

Tanten: lyssnar på din myspace här nu :-). Trevligt absolut

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara ett D med sexa och addnia? Det heter nåt speciellt tror jag, typ "nio över sex".

Men beteckningen borde vara D6add9.

Sitter inte vid pianot så jag tänker på gehör nu, men du har säkert rätt.

Också!

Ackordanalys är ingen exakt vetenskap. Samma kombo av toner kan skrivas på olika sätt. Till en del beror det på hur de kringliggande klangerna ser ut - alltså vilken "funktion" ackordet har i ackordföljden.

Dessutom använder man sig väl ibland av "genvägar". Om det står D11 kanske jag inte tar med alla tonerna.

Å andra sidan kan man ta med trean i ett sus-ackord och det är fortfarande ett sus-ackord. /D funkar då som spelanvisning mer än att ange att man lägger till en 3:a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Programmet har rätt, dvs ackordet är ett Hsus4/D.

Moll-sus existerar inte, eftersom sus just betyder att tersen är "suspended", hänger på 2:an eller 4:an och väntar på att upplösas i dur- eller mollters. I det här fallet anger ju dock bastonen D att det är mollet vi (antagligen) kommer att upplösa ackordet i. Men D är som sagt inte med annat än i basen.

Nån färgning av D är det inte heller eftersom det inte finns något A med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, det är en D6add9 (men . . Hmsus/D är inte fel det heller)

det beror på hur man vill att det ska klinga och på vilket instrument samt tonarten på låten.

eftersom din låt går i Gmoll så är då ett Hmsus/D mer korrekt. (men om du fördelar det så att en gitarr spelar Hmsus och basen tar D:t så klingar det troligtvis "bättre".

om man är osäker på vilket slags akord ens ackord är så är tipset att terstapla.

i det här fallet:

så är det ett B E F# med ett D i basen.

blir då: D F# B E (då säger vän av ordning att F# till B och B till E är en kvart; då säger jag just det, du har rätt 🙂 .) man få då ett D6add9. ett typiskt "slutakord" . . .

min favorit av 6add9 akorden är moll6/9 . . . nerifrån: D F B E A

(en annan vän av ordning säger men va fan . . skriver han ett B?!!?? det är väl H som gäller, då säger jag åter: Nej. Det är B som gäller. 😳 Vederstyggelsen med H får Tyskarna själva hålla med 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, det är en D6add9 (men . . Hmsus/D är inte fel det heller)

det beror på hur man vill att det ska klinga och på vilket instrument samt tonarten på låten.

eftersom din låt går i Gmoll så är då ett Hmsus/D mer korrekt. (men om du fördelar det så att en gitarr spelar Hmsus och basen tar D:t så klingar det troligtvis "bättre".

om man är osäker på vilket slags akord ens ackord är så är tipset att terstapla.

i det här fallet:

så är det ett B E F# med ett D i basen.

blir då: D F# B E (då säger vän av ordning att F# till B och B till E är en kvart; då säger jag just det, du har rätt 🙂 .) man få då ett D6add9. ett typiskt "slutakord" . . .

min favorit av 6add9 akorden är moll6/9 . . . nerifrån: D F B E A

(en annan vän av ordning säger men va fan . . skriver han ett B?!!?? det är väl H som gäller, då säger jag åter: Nej. Det är B som gäller. 😳 Vederstyggelsen med H får Tyskarna själva hålla med 😛 )

Problemet med att skriva B är ju just att det lätt blir missförstånd. Jag gillar kära gamla H!

Dög det åt Mozart duger det åt mig. B är det väl bara jänkare som kör med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Programmet har rätt, dvs ackordet är ett Hsus4/D.

Moll-sus existerar inte, eftersom sus just betyder att tersen är "suspended", hänger på 2:an eller 4:an och väntar på att upplösas i dur- eller mollters. I det här fallet anger ju dock bastonen D att det är mollet vi (antagligen) kommer att upplösa ackordet i. Men D är som sagt inte med annat än i basen.

ehh då ställer sig vän av ordning upp och säger: moll-sus existerar visst! ett moll-sus akord (B D E F#) väntar inte nödvändigtvis att upplösas till sin ters (och kan då gå antingen till en dur-ters eller moll ters) det visade både Bartok och Stravinsky. 😳

Men du har rätt, enligt klassiskt svenskt harmonilära så finns den inte . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, det är en D6add9 (men . . Hmsus/D är inte fel det heller)

det beror på hur man vill att det ska klinga och på vilket instrument samt tonarten på låten.

eftersom din låt går i Gmoll så är då ett Hmsus/D mer korrekt. (men om du fördelar det så att en gitarr spelar Hmsus och basen tar D:t så klingar det troligtvis "bättre".

om man är osäker på vilket slags akord ens ackord är så är tipset att terstapla.

i det här fallet:

så är det ett B E F# med ett D i basen.

blir då: D F# B E (då säger vän av ordning att F# till B och B till E är en kvart; då säger jag just det, du har rätt 🙂 .) man få då ett D6add9. ett typiskt "slutakord" . . .

min favorit av 6add9 akorden är moll6/9 . . . nerifrån: D F B E A

(en annan vän av ordning säger men va fan . . skriver han ett B?!!?? det är väl H som gäller, då säger jag åter: Nej. Det är B som gäller. 😳 Vederstyggelsen med H får Tyskarna själva hålla med 😛 )

Problemet med att skriva B är ju just att det lätt blir missförstånd. Jag gillar kära gamla H!

Dög det åt Mozart duger det åt mig. B är det väl bara jänkare som kör med?

H är det bara tyskar samt svenskar av det äldre skolan.

B i alla andra delar av världen och i den "nyare" skolan i sverige.

B gör det hela lite enklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, det är en D6add9 (men . . Hmsus/D är inte fel det heller)

[...]

Jo, som jag sa ovan så är de fel båda två. Klangen har inget A så ska man härleda det till ett D måste man isåfall skriva det som D6add9omit5 😳

Å mollsus finns inte. Det är ett Hsus4/D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, det är en D6add9 (men . . Hmsus/D är inte fel det heller)

[...]

Jo, som jag sa ovan så är de fel båda två. Klangen har inget A så ska man härleda det till ett D måste man isåfall skriva det som D6add9omit5 😳

Å mollsus finns inte. Det är ett Hsus4/D.

AHA! underbart, en vän av ordning. 😛

nej de är inte fel. nej man behöver inte skriva omit5.

nej det är inte ett Hsus4/D

underbart . . . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

moll-sus existerar visst! ett moll-sus akord (B D E F#) väntar inte nödvändigtvis att upplösas till sin ters (och kan då gå antingen till en dur-ters eller moll ters) det visade både Bartok och Stravinsky. 😳

[...]

Då är det inget sus. Då spelar grabbarna helt enkelt en moll-fyra. Hm4 (Bm4)

Link to comment
Dela på andra sajter

nej de är inte fel. nej man behöver inte skriva omit5.

nej det är inte ett Hsus4/D

underbart . . . 🙂

haha ja alltid roligt med lite diskussion! 😛

Givetvis måste man skriva ut om man avser ta bort en ton i treklangen (med "omit" eller "no") likaväl som man måste ange att man lägger dit toner.

... å förresten har sus ingen ters 😳

EDIT: Jag blev visst ensam här så jag fortsätter tjôta lite...

Jämför till exempel med sus2 vs. add9. Vad är skillnaden? Jo att sus:et saknar ters, medan det i övrigt är samma ackord.

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. kul diskution. överkurs för vissa - oerhört störande för andra. En diskution som lätt spårar ur: "min harmoni-kungfu är bättre än din" är inte så kul i längden . . i allafall för de som lyssnar.

Jag är med på en Bach-forum där det diskuteras ehh ja Bach och hans harmonilära/melodiska tänkande/kkontrapunkt etc och den senaste veckan har det varit ett pajkastning utan like!

Två st musikvetare (en från Yale och från ett brittisk universitet) har bråkat, och tjafsat om huruvida Bach gjorde si och så och ifall det och det är korrekt. Oerhört roligt . . men också oerhört uttjatat.

Men diskutionen här har inte nått dessa proportioner . . än . . . 😱 jag är också tyvärr ibland en vän av ordning - lärare i harmonilära och komposition/arrangering som jag är emellanåt. så jag beklagar om jag låter lite väl didaktisk ibland. frågan var enkel från början: vad heter detta akord?

Vad som är viktigt dock är hur vi kommunicerar våra musikaliska tankar, dvs hur får vi musiker att spela det vi har tänkt ut så att det låter som vi har tänkt? Sitter jag med ett par polare så kanske det räcker med "ta akordet så här". går jag till studion med väntande studiomusiker så gör jag på annat sätt.

Vad som är essensiellt är att uttrycka sig klart, att använda ett nomenklatur som är konsekvent.

Om jag vet vad jag menar, och vad jag vill få ut av musiken kan jag lätt förklara då vad en Hsus/D eller ett Bmsus/D betyder). Musiker brukar var ganska så snabbfattade.

I fråga om en mollsus finns eller inte så gick jag tillbaks till mina böcker för att kolla upp det hela.

I Berklees studiebok Harmony sid 26, så vill då bokföfattaren slå ett slag för G-(sus4) eller G (sus4) för de två varianterna av sus4. (I USA så används gärna ett minustecken för att skriva moll, DET om något är nåt jag ryser inför. 😉 )

I en annan bok så beskrivs det som att om akordet inte innehåller sjuan så skrivs det ex: Bbmsus4 om akordet innehåller sjuan så skrivs det Bbm11.

Mark Levine i sina fantastiska bra böcker om jazzharmoni och jazzpiano skriver hur han gör:

"jag använder 4 i dur och sus akord tex: Cmaj7#4, Csus4, men jag använder 11 på dominant och mollakord (då i hans ögon sus, sus4 och 11 är samma sak) C7#11, C-11.

Själv så använder jag (hjälp!!) både ock; det beror på vem som ska spela akordet; en gittarist? eller pianist eller vibra eller ? vad är enklast att läsa för den musikern som ska läsa akordet samt hur vill jag att det ska klinga är det som gäller i mina ögon/öron.

Allt annat är just en . . . kul diskution.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Starta inte ett tredje världskrig 😉 om ett ackord. Låter det bra, kör. Vill någon veta hur han/hon ska "tag det", skriv ut ackordet i notform.

Men å andra sidan är det kul med lite "liv" på Forumet och människor som engagerar sig. 😄

Vänligen

Gubbskrutten 😱 i Kalmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inte alls som ett sus i sammanhanget... 😱 I mina öron låter det D, D6 närmare bestämt. Med en nia.

Skulle det mot förmodan faktiskt vara ett H-ackord skulle det hursomhelst inte vara ett sus, eftersom det ju finns med en ters vilket storstilat sabbar hela sus-känslan. Snarare ett add11 isåfall... Hmadd11/D. Men jag röstar fortfarande på att det är ett D-ackord. Bara för att han inte spelar kvinten betyder det inte att den inte finns där egentligen.

PLUS att det är svårt att få in ett H-ackord i Gmoll. Åandrasidan är jag inte speciellt säker på att tonarten faktiskt är Gmoll... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nej de är inte fel. nej man behöver inte skriva omit5.

nej det är inte ett Hsus4/D

underbart . . . 😄

haha ja alltid roligt med lite diskussion! 😎

Givetvis måste man skriva ut om man avser ta bort en ton i treklangen (med "omit" eller "no") likaväl som man måste ange att man lägger dit toner.

... å förresten har sus ingen ters 😱

EDIT: Jag blev visst ensam här så jag fortsätter tjôta lite...

Jämför till exempel med sus2 vs. add9. Vad är skillnaden? Jo att sus:et saknar ters, medan det i övrigt är samma ackord.

Men här finns ju en ters? Vad snackar du om? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett F#sus7+5/D såklart! 😄

Eller varför inte ett

Ebmmaj7add-9+5omit1/D

?

😱

EDIT: maj-9 kanske man kan skriva istället för maj7add-9? Men det blir ju inte lika långt och fint. 😉

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför till exempel med sus2 vs. add9. Vad är skillnaden? Jo att sus:et saknar ters, medan det i övrigt är samma ackord.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mu_major_chord

eftersom jag är pianist så är det skillnad för mig hur jag lägger stämmorna i akordet (it's a big difference how i voice these two chords).

en add2 eller mu-major ger ett mer tät-sound. en add9 ger ett öppet "större" sound.

dvs spelar jag C i basen samt C D G så är det ett add2 eller Mu-dur akord.

spelar jag C i basen, E A D så får jag ett 6add9 eller 6/9 akord.

ett sus2 för mig är då ett "country akord" som utnyttjar en komp"grej" som floyd cramer var en de första som använde det dvs ett sus2 till 3 rörelse i högerhanden.

Mer om Floyd Cramer

Lite om sus akord på Wikipedia

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag är väl lite besatt i harmonilära . . . 😱

Vi har alla haft "fel".

Akordet är ett Em add9/D (eller Em add2/D).

Det låter mer D om man spelar akordet i sig självt, men om man spelar det i sitt sammanhang (och analyserar basgång och akordens kontrapunkt) så är det ett Em-akord med sjuan i basen färgat av en nia.

De givna akorden är:

Gm

D/F#

Em

och så den sista.

Emadd9/D

spela dem får ni höra! 😄

sedan lovar jag att hålla mig till ProTools avdelningen . . . 😉

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag är väl lite besatt i harmonilära . . . 😱

Vi har alla haft "fel".

Akordet är ett Em add9/D (eller Em add2/D).

Det låter mer D om man spelar akordet i sig självt, men om man spelar det i sitt sammanhang (och analyserar basgång och akordens kontrapunkt) så är det ett Em-akord med sjuan i basen färgat av en nia.

De givna akorden är:

Gm

D/F#

Em

och så den sista.

Emadd9/D

spela dem får ni höra! 😄

sedan lovar jag att hålla mig till ProTools avdelningen . . . 😉

Funderade också på E. Men sus2 snarare än madd9 väl? Tycker det låter helt hemskt med G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade också på E. Men sus2 snarare än madd9 väl? Tycker det låter helt hemskt med G.

Just det alldeles rätt. Men det beror på hur man ser akordet, och om man skriver den för orkester eller . . . men G:et ska inte vara med i det sista akordet.

Här har jag lagt upp akorden. I den sista exemplet har jag vänt på följden; låter bra det med. Tack bdatony för ett stimulerande fråga, och lycka till med låten!

akordet.gif

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben i Kalmar: Nej, här är det idel glada miner! 😱 Ackordsanalys är ett intressant ämne som tål att diskuteras.

tbruce: Pratar du om tersen i ditt D eller om tersen i H? Visst, om man som du anser att det är ett D så finns ju durtersen (F#), men då saknas som sagt kvinten. Härleder du det så blir alltså ett D6add9omit5 (D6add9no5).

Men om man som jag (och några fler) föreslog, utgick från att H:et var grundklangen och D:et är en alternerad bas, så har inte ackordet i sig (dvs det du skriver före snedstrecket / ) någon ters. Då är det ett Hsus4/D.

Om man däremot struntar i ordningen och tolkar d:et i basen som en mollters så kan det möjligen bli Hm4

Vilket som är mest rätt kan nog endast Bdatony svara på, som har full koll på sammanhanget.

ChrisB: Jo, det finns många källor att hämta information ifrån. Och hur man väljer att spela vissa skrivna ackord är förstås helt fritt. Men jag tycker du har huvet på spiken när du säger att det gäller att uttrycka sig klart och vara konsekvent.

Jag blir ju lätt skräckslagen att höra att Mark Levine uttalar i en bok att han anser att sus4 och 11-ackord är samma sak. Sen må det väl vara hans sak att lira så, och jag tvivlar inte på att han lirar hur bra som helst. Men om folk börjar tro att det faktiskt är så det är, det är då det blir en massa förvirring...

Det är också tydligt (får jag sorgset konstatera) att man har börjat talla på betydelsen av sus(pension) och använder det som synonym till 4-ackord (och add11).

Amerikaner skriver ju till exempel ~5 (E5, A5 osv) när de menar ett terslöst ackord. Det går emot allt vad konsekvent ackordanalys heter, men används otroligt flitigt trots det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...