Jump to content
Annons

Logic eller Cubase? Vad är de egentliga för- och nackdelarna?


nallenalle

Recommended Posts

Tjena!

Vilket är det bästa programet att göra musik i till PC om man vill göra elektronisk musik, typ house?

Har hållt på med FL rätt mkt, men det känns svårt att få till det där lilla extra.

Logic eller Cubase?

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mac eller PC...

Lambourgini eller Ferrari....

42" LCD eller 42" TFT (eller vad det heter)

Har du inte provat nått av det så kvittar det...

Lika kompetenta båda två..

Nu vill jag inte vara sånn, men Logic slutade tillverkas för PC 2002, så det kan vara lite knepigt att få tag i en licens, även om det går. Så vill du ha ett program som är upp to date med support och liknande så är det i så fall cubase av de alternativen. men jag vill uppmana dig att även titta på t.ex. Sonar, det är ett mycket kompetent program. Eller även testa Cockos Reaper (Testad och fick mycket god kritik i senaste sound on sound) som verkar vara ett jävligt kompetent program, inte speciellt stort och i princip inte kostar något. Det utvecklas av folk som hoppat av de större programtillverkarna eftersom de tyckte det inte gick frammåt. Nya uppdateringar släpps mer eller mindre dagligen med nya funktioner som användarna vill ha. Tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase eftersom du kör PC!

Logic har mycket interna synthar och bra stöd för 3parts (mac) och väldigt enkelt att använda. Men Logic tillverkas inte längre till PC. Slutade för flera årsen. Sista versionen är 5.5.1. Idag finns det bara till mac och där är versionen 7.2.3 Och det snackas om att Logic 8 är på G. Det finns inte överhuvudtaget nån som helst support till Logic PC och inte heller så görs det 3e parts-pluggar (pc) längre som funkar felfritt eller funkar alls.

Jag tycker att du ska hålla dig kvar på FL. Att få det där "lilla extra" hjälper dig inte alls vad du än byter till! Det sitter i dig som producent att få till det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du även ny dator kan jag rek. Mac o Logic. Komplett och det funkar stabilt, många bra medföljande instrument och pluggar; t.ex. ES-1, ES-2, EXS-24mk2 (enligt mig dock lite bökig att använda 😄 ), Space Designer (Impulsreverb), en hop medföljande ljud m.m. m.m. Spelar nog ingen roll vilken typ av musik du gör, båda funkar bra, men som KillwithSkill säger, kunnandet är nog viktigast för att få till det, sen är det en smaksak vilket program man väljer!

Lycka till med valet.

M.v.h. Coyster.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej!

Har läst massvis med gånger på det här forumet att man ska ha Logic istället för Cubase. Det är dock sällan man får läsa exakt varför. Vad är det som gör Logic bättre? Vad kan det som inte Cubase kan?

Jag är inte ute efter något Mac vs PC-krig utan rena fakta. Logics egna hemsida är bara full av buzzwords och säger ungefär samma sak som Cubase hemsida.

Mattis

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd Cubase istället för Logic. Nu har du läst det med. 🙂 Det handlar väl bara om vad man själv föredrar. En personlig preferens helt enkelt. Men för somliga blir det en livsuppgift att försvara det program som de själv har valt. De skulle levt under inkvisitationens tid tror jag, då hade de haft jobbet garanterat (förutsatt att de hade rätt övertygelse). 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej!

Har läst massvis med gånger på det här forumet att man ska ha Logic istället för Cubase. Det är dock sällan man får läsa exakt varför. Vad är det som gör Logic bättre? Vad kan det som inte Cubase kan?

Jag är inte ute efter något Mac vs PC-krig utan rena fakta. Logics egna hemsida är bara full av buzzwords och säger ungefär samma sak som Cubase hemsida.

Mattis

Val av sequenserprorgram är bara en smaksak. Finns alltid dem som hävdar att det de använder är sååå mycket bättre än andra. själv ignorerar jag såna menlösa debatter eftersom det egentligen handlar om vad du skapar. Om de som hävdar just exempelvis att Logic är så mycket bättre istället kunde visa upp vad de skapar med programmet istället skulle det vara mera intressant. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är intresserad av skillnaderna mellan de två eftersom jag ska köpa något av dem. Jag inser att min kunskap om båda programmen är begränsad och om någon säger "Logic har möjlighet att göra den här prylen, och det är verkligen skitbra, och det kan inte Cubase" är det faktiskt intressant för mig. I dagsläget är jag nöjd med Cubase förutom på trummaskinsfronten där den inbyggda verkligen är crap. Bättre kompressor, delay och kanske en gitarrförstärkare vore inte helt fel heller. Om något av programmen inte fixar Presonus FP10 (tidigare Firepod, tror jag) är det ute ur leken av det skälet.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm....bytte till Logic/mac för några år sedan, och har inte ångrat mig en sekund, men detä r nog mest bara för att jag föll pladask för logic på direkten, det passade mig helt enkelt.

logic är ett väldigt komplett paket för en billig peng....man klarar sig VÄLDIGT långt på det man får för 4800kr....men å andra sidan vet jag inget om hur komplett Cubase är när man köper det idag...!?!? Det kanske har blivit mer omfattande än det var tidigare...!??

I de kretsar jag jobbar mot finns ingen som jobbar med annat är Logic(ibland protools) men det kan variera mkt, så man bör kanske ta reda på vad folk i sin tilltänkta omgivning använder, för att vara kompatibel liksom....just kompatibiliteten har varit A och O för oss, då vi bollar projekt mellan olika studios väldigt mkt/ofta....

jag vet inte riktigt vad jag ska säga på frågan, det är nog mest en smaksak, men jag tycker man ska testa båda innan man yttrar sig för hårt oavsett vad man "tycker".

Rent pretandamässigt så tror jag inte det är någon skillnad på vilket system man använder, bara man ser till att man har de pluggar och istrument man behöver liksom....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...