Jump to content
Annons

Fråga om redigering i Logic


johndahlback

Recommended Posts

ni får ursäkta mitt spammande, men jag är faktiskt ny på forumet.

jag har några frågor angående logic express. jag är en helt färsk användare som i studion använder Cubase.

än så länge har jag förstått de mesta. så förskräckligt annorlunda cubase är de inte.

men det är en grej, i Cubase kan man bara markera t.ex en kicksampling och trycka ctrl +d och då dubbla samplingen hur mkt man vill. men finns det verkligen inget enklare kommando i logic för samma sak, eller måste jag markera, hålla in alt och flytta samplingen till nästa del i arret?

en annan sak är att det är så enkelt i cubase att "limma ihop" en part. men hur gör man det i logic?

de va allt för nu

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik från "från cubase till logic"
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ni får ursäkta mitt spammande, men jag är faktiskt ny på forumet.

jag har några frågor angående logic express. jag är en helt färsk användare som i studion använder Cubase.

än så länge har jag förstått de mesta. så förskräckligt annorlunda cubase är de inte.

men det är en grej, i Cubase kan man bara markera t.ex en kicksampling och trycka ctrl +d och då dubbla samplingen hur mkt man vill. men finns det verkligen inget enklare kommando i logic för samma sak, eller måste jag markera, hålla in alt och flytta samplingen till nästa del i arret?

en annan sak är att det är så enkelt i cubase att "limma ihop" en part. men hur gör man det i logic?

de va allt för nu

Om du drar musen över hörnet uppe i högra delen på den parten du vill kopiera så kan göra parten längre och om du går ned till högra hörnet kan du dra ut den och göra en sk ghost parts.

Att limma ihop en part gör man med att hålla ned shift (tror jag det va) och använda limtuben.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack! men ja skulle oxå vilja veta hur jag förlänger en part så att de blir enklare att dubbla den?

Tror inte det går med audio tyvärr!

Men är det inte smidigare att använda en sampler för kicken? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tack! men ja skulle oxå vilja veta hur jag förlänger en part så att de blir enklare att dubbla den?

Tror inte det går med audio tyvärr!

Men är det inte smidigare att använda en sampler för kicken? 🙂

ja de e de ja letar efter nu. ska leta efter battery

Link to comment
Dela på andra sajter

ni får ursäkta mitt spammande, men jag är faktiskt ny på forumet.

jag har några frågor angående logic express. jag är en helt färsk användare som i studion använder Cubase.

än så länge har jag förstått de mesta. så förskräckligt annorlunda cubase är de inte.

men det är en grej, i Cubase kan man bara markera t.ex en kicksampling och trycka ctrl +d och då dubbla samplingen hur mkt man vill. men finns det verkligen inget enklare kommando i logic för samma sak, eller måste jag markera, hålla in alt och flytta samplingen till nästa del i arret?

en annan sak är att det är så enkelt i cubase att "limma ihop" en part. men hur gör man det i logic?

de va allt för nu

Markera regionen och tryck "L" (snabbkommando för "loop", som du hittar i övre vänstra hörnet någonstans) då loopas den i all evighet (nästan), och om du vill stoppa loopen så är det smidigast att kopiera regionen och lägga den där du vill att den ska sluta.

Avaktiverar du loop på den sista regionen så funkar den som en stoppkloss.

Det är limtuben som gäller, som någon annan här förklarade, om du vill limma.

Vill du så kan du assigna den till t ex äpple eller höger musknapp.

För att assigna den till äpple så håller du ner äpple och klickar samtidigt på limtuben, då dyker den upp när du trycker på äpple.

För att assigna den till höger musknapp så klickar du bara med höger musknapp på limtuben.

Jag brukar ha saxen på äpple och fade-verktyget på höger musknapp, hur smidigt som helst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...