Jump to content
Annons

Effektmetoder i Sonar


linusmbk

Recommended Posts

Hejsan!

Har en liten undran bara som jag gärna skulle vilja få klarhet i..Jag kör Sonar 2...undrar vad det är för skillnad mellan att skicka iväg inspelat ljud från en kanal till en auxbus med sendratten osv för att lägga på en effekt, eller att lägga på effekten direkt på själva kanalen som det gäller...

Jag tycker att det är smidigare på nåt sätt att lägga effekter specifikt till varje kanal utan Aux/fx osv...

Är det nån som har koll så berätta gärna!

(det kanske har att göra med hur mkt prestanda som går åt/sparas?)

Tack för hjälpen!

mvh

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, tack för svaret!

Jag tror jag fattar vad du menar, men en sak...Man kan ju automatisera effekten även om jag lägger in effekten utan aux, direkt på den specifika kanalen--då kan man ju även där automatisera t.ex ett reverb för att få effekten att smyga sig på osv...Har fortfarande inte riktigt fattat skillnaden...

Är skillnaden alltså helt enkelt att om man aux:ar in en effekt så kan man även låta en del av det torra ljudet finnas kvar tillsammans med effektljudet, och om man bara lägger in effekten på kanalen utan aux så hörs bara effektljudet?

Har jag fattat rätt?

MVH

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...