Jump to content
Annons

tonarts höjning..


Recommended Posts

Annons
ja hur gör man det...? jag har en refreng som går i F, a, c, g.. och vill göra en typ klassisk tonarts höjning.. typ shlager..

nån som vet hur?

tack på föhand!

En helton är väl det vanligaste. Så G, B, D, A. Är ditt A ett Am (moll) så blir det Bm i den höjda såklart.

Liten ters (3 halvtoner) kan vara kul ibland, då blir det G#, C, D#, A#!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag undrade samma sak (vad en klassisk schlagerhöjning är) så fick jag som svar fem halvtonssteg. A#, D(m), F, C, med andra ord.

Då blev du allt lurad. Det är på tok för mycket.

Tur att jag inte använt det då 😏 Ett helt tonsteg är alltså "normalt"? 😳
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett helt tonsteg är alltså "normalt"? 😏

Generellt sett brukar ett halvt tonsteg ge bättre spänning i harmonierna än ett helt.

Tycker jag, alltså ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som proffs inom området eftersom jag spelar i ett schlagercoverband så är helton det absolut vanligaste, därefter kommer halvtonen.

Vissa låtar har flera heltonshöjningar som tex Frank Åhdals - Som en vind som innehåller 3!!! hela tonartshöjningar. Andreas Johnssons - A little bit of love har 2 heltonshöjningar som knappt märks.

Att göra tonartshöjningen utan att det märks direkt är ju det snyggaste tycker jag.

I The Arks - Worrying kind kommer ju höjningen i gitarrsolot vilket är snyggt 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, då hade jag fel alltså, jag tror det var jag som lurade i Overkill fel grej. 😆😆 Jag hade för mig att man tog tersen och gjorde den till grundtonen? Jag lyssnar inte på schlager, men power metal-band som Hammerfall brukar i alla fall göra så. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag har faktiskt varit med i den där tävlingen (2002(-3?) -Bubbles -T.K.O.).

Minns inte om vi hade nån höjning dock.. men det hade vi säkert! 😲

(Vill också klargöra att jag alltså var med som låtskrivare, ej som medlem i Bubbles. Dansade väl inte tillräckligt bra.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, då hade jag fel alltså, jag tror det var jag som lurade i Overkill fel grej. 🙂😆 Jag hade för mig att man tog tersen och gjorde den till grundtonen? Jag lyssnar inte på schlager, men power metal-band som Hammerfall brukar i alla fall göra så. 🙂
Äsch, du är ju också mänsklig! 😄 Och med tanke på allt annat du lärt mig så 😊
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag har faktiskt varit med i den där tävlingen (2002(-3?) -Bubbles -T.K.O.).

Minns inte om vi hade nån höjning dock.. men det hade vi säkert! 🙂

Nä, ni hade ingen höjning!

Men när ska Dreamworld göra comeback och ställa upp i Melodifestivalen då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag har faktiskt varit med i den där tävlingen (2002(-3?) -Bubbles -T.K.O.).

Minns inte om vi hade nån höjning dock.. men det hade vi säkert! 🙂

Nä, ni hade ingen höjning!

Men när ska Dreamworld göra comeback och ställa upp i Melodifestivalen då? 🙁

Ja det kan man fråga sig. Det är väl det och ABBA som svenska folket (och resten av världen) går och hoppas på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...