Jump to content
Annons

Helt plötsligt går det inte att spela in mer


teddawid

Recommended Posts

Hallå!

Inte första gången det hänt men nu måste jag ha svar!

Jag spelade in trummor på 5 spår allt flöt på fint.

Spelade in bas och gitarr och allt flöt på fint.

Dagen efter lägger jag nya trummor och allt flöt på fint.

Lägger en sologitarr allt flöt på fint.

Sen ska jag lägga trummor på en ny låt direkt efter den första i samma session och allt, men då vill Cubase bara spela in i sådär 10 sekunder sen fastnar inte ljudet mer. Inspelningen flyter alltså på men ljudet fastnar inte. När jag trycker på stopp så är det bara 10 sekunder eller i vissa fall bara små röda streck på spåren det vill säga att den spelade in i en halv sekund eller så. Efter det så funkar det inte att spela upp den första låten, allt bara hackar!

Efter omstart och allehanda grejer går det att lyssna på låten dock, och jag spelar in på sologitarrspåret igen och allt funkar, men inte truminspelningen, som om det vore något fel på de 5 första spåren.

Öppnar en annan låt i en annan session med samma upplägg på spåren och där funkar det fint att spela in trummor. Ljudkortet visar att den får signal in på rätt sätt och när jag routar ljudet direkt till utgångarna låter allt bra. Tyvärr går det inte att göra mer på första låten så jag måste göra om allt. Många saker flög runt i studion...

Jag har:

Cubase SL3

Ljudkort ESI ESP1010

Frostdator (1 1/2 år gammal)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare,

förstår verkligen den frustrationen! Har aldrig hört talas om nåt liknande. Aktivera autosave så du slipper liknande missöden i framtiden. Finns en riktigt smidig funktion som sparar flera olika kopior. Det bör garantera att du i varje fall har någon version av projektet som fungerar som det ska. Hittar det gör du i file -> preferences -> general.

Vill du får du gärna maila projektet till mig så kan jag se om det går att se nåt skumt där. support (at) mi7.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
BUMP!

Tjenare.

Det är inte så att du kommit åt recordknappen och den recordat sådär en millisekund som du inte ser nånstans på audiospåret?

För har man spelat in en snutt som är så liten så den knappt syns, så förstörs inspelningen när den möter den där lilla recorden... långsökt kanske, men jag har vart frustrerad själv när jag spelat in piano och man råkat komma åt recordknappen i nån millisekund och sen slutar nästa record pga den 😕

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur är det nu igen, man kan väl bestämma låtslut i Cubase.

Dvs ett stopp där låten inte kan fortsatta...

Kan det vara nåt sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...